Na volné noze - portál nezávislých profesionálů


Na volné noze > Blog > První krůčky do ciziny

První krůčky do ciziny

31. 1. 2022, napsal Robert Vlach

Pracovat na volné noze pro klienty ze sousedních zemí, nebo i celé Evropy a světa není těžké, ale ani zcela snadné. Jinak by to dělal skoro každý. Tady je tedy pár tipů, s čím začít.

Poslechněte si celý článek jako podcast

V rámci naší komunity Freelancing.eu pomáháme už téměř dva roky evropským freelancerům na mezinárodní trh. Poskytlo mi to jedinečnou příležitost komunikovat i s profesionály, kteří přeshraniční práci teprve zvažují. Mluvil jsem s mnoha takovými volnonožci z Francie, Německa, Španělska, Velké Británie, Polska, ale i menších zemí, jako je Slovensko, Irsko, Maďarsko, Bulharsko, malé Kosovo či vzdálená Gruzie. Někteří už i zkusili udělat první krok přes globální tržiště typu Fiverr či Upwork, ale pak byli zklamáni jejich anonymitou, nízkou úrovní poptávek a cen.

Na základě všech těchto rozhovorů a našich zkušeností jsem postupně sepsal pár tipů, které posíláme po zveřejnění profilu novým členům jako doporučení, na co se dále zaměřit, aby vytěžili ze své nové prezentace maximum.

Tyto poznámky jsem zde přepracoval do ucelenější podoby a k jejich anglické verzi se dostanete snadno přihlášením odběru našeho anglického newsletteru. V článku neřeším, proč byste měli na mezinárodní trh expandovat (každý máme své důvody a někoho to třeba nezajímá vůbec) a nemá být ani tak návodem, jako spíš vodítkem pro vaše vlastní strategické úvahy a navazující praktické kroky.

Na co myslet předem

Ještě než se dostanu ke konkrétním doporučením, rád bych stručně zmínil hlavní omezení, která nás české freelancery v mezinárodním rozletu trochu brzdí a je dobré se s nimi popasovat předem:

  1. Nabídka služeb pro zbytek světa může být jiná než ta pro český či slovenský trh. Zatímco třeba vývojář nebo grafik může pracovat na dálku pro klienty z Prahy i Madridu a skoro nepozná rozdíl, u jiných profesí je nějaký posun v nabízených službách rozumný. Někdy je dokonce nutný. Ujasnit si, co v cizině nabízet, komu, kde a za kolik, je základ.
  2. Český trh je malý a co funguje tady, nemusí nutně fungovat ve světě tam venku. Česko má méně obyvatel než velké světové metropole (nebo i některá provinční centra v Číně) a náš trh služeb navíc chrání jazyková bariéra. Odpoutat se na chvíli od vlastních ustálených představ a o to více zkoumat, jak to reálně chodí jinde, je proto prospěšné.
  3. V řadě evropských zemí není moc zvykem se prodávat, což platí i pro Česko. Oproti tomu např. v USA, Velké Británii či jiných anglicky mluvících zemích je mnohem častější, že freelanceři jsou svých zakázek strůjci. Aktivně posílají nabídky a nadhazují nápady firmám, které si sami vytipovali. Pokud míříte na trhy, kde je tohle zvykem, je fajn se to naučit dělat.
  4. Neznalost jazyka neomlouvá. Kdo chce fakturovat dobře placenou práci hlavou na mezinárodní úrovni, musí umět argumentovat, mluvit i psát v angličtině nebo jiném jazyce, kterému klient rozumí. Spousta spoluprací ztroskotá už na prvním telefonátu, kde poptávajícímu rychle dojde, že domluvit se při práci by mohl být docela problém.
  5. Bez daňového poradce ani ránu! Volný pohyb služeb v EU je krásný ideál, který se ale zatím daří naplňovat jen zčásti. Pro nás freelancery jsou nepříjemné zejména překážky regulatorní a daňové. Podnikáte-li v oboru, který podléhá přísnější regulaci (např. výroba či zdravotnictví), budete nuceni přezkoumat pravidla té které země předem, někdy i s pomocí experta. Totéž se týká obecně i problematiky daní, zejména DPH. Mějte daňového poradce.
  6. Nic pro začátečníky. Až na opodstatněné výjimky (typicky v IT) je lepší, když má freelancer alespoň pár let zkušeností s podnikáním na místním trhu, než začne více expandovat do světa. Jinými slovy, je bezpečnější chybovat nejdřív tam, kde jste doma ;)
  7. Postavení nezávislých profesionálů na evropském trhu práce je docela silné. Jak vysvětluji v loňském článku 3 populární omyly o práci na volné noze a související přednášce European Freelancers & Where to Find Them, zkušených, dohledatelných a nevytížených freelancerů je ve většině oborů omezené množství, ne-li přímo nedostatek. To posiluje naši vyjednávací pozici, manévrovací prostor i šance na získání klientů.

Nepostradatelný základ: Webová stránka v angličtině

Pojďme tedy k praktickým tipům a začnu hned tím nejdůležitějším, kterému dám i více prostoru:

Mějte vlastní webovou prezentaci v angličtině, která uceleně a srozumitelně popíše, kdo jste a co na volné noze nabízíte. Ne LinkedIn, ne Instagram nebo jiný síťový profil, ale vlastní webovku.

Pokud cílíte na celoevropský trh, volně přístupná webová stránka v angličtině je nutnost, stejně jako dobrá znalost angličtiny. Další jazyky, které ovládáte, jsou pochopitelně plus. Nicméně angličtina je asi jediný jazyk, jímž se dnes Evropané univerzálně domluví. Stránka by měla pěkně a důvěryhodně prezentovat vás i vaši odbornost, kterou na volné noze prodáváte klientům.

Není podstatné, jestli jde o rozsáhlejší web na vlastní doméně, jednostránkovou webovou vizitku nebo profil v placeném katalogu, jako je ten náš. Důležitá je kvalita, autenticita a přístupnost, což krásně dokládá reference, kterou nám nedávno napsala přední česká vydavatelka Barbora Baronová. Dovolím si ji citovat, protože v ní je vše podstatné:

„Když přemýšlím o tom, co mám na Navolnenoze.cz a Freelancing.eu nejraději, tak moje dva profily, které mi tým kolem Roberta Vlacha pomohl sestavit — jeden je v češtině a druhý v angličtině. Kdykoliv potřebuji někomu odkomunikovat svou práci, vedle svých webovek posílám právě tyhle odkazy. Nikomu nemusím říkat, jaká je hodnota mé práce, protože je to díky těmhle profilům vidět na první pohled — a podle toho mě oslovují i mí klienti a klientky.“

Vaše webová prezentace by tedy měla být veřejně přístupná bez přihlášení, což je problém třeba u LinkedInu, který k zobrazení profilu přihlášení vyžaduje a spousta lidí tam ani nemá účet.

Sociální profily jsou užitečným pojidlem kreativní i freelance ekonomiky, ale vlastní webovou stránku skutečně nenahradí, jak smutně shledává známý kreslíř The Oatmeal v krátkém komiksu o oslovování lidí na internetu v roce 2021, kde píše:

„Snažím se teď snížit svou závislost na sociálních sítích pro komunikaci s mými fanoušky.“

A tohle prosím říká tvůrce, kterého memy na sociálních sítích proslavily…

Pokud budete na své anglické webové stránce pracovat sami, nebo třeba i jen připravovat zadání pro copywritera, může se vám hodit následující seznam atributů, na které klademe důraz při psaní profilů pro Freelancing.eu. Je trochu poplatný našemu formátu jednostránkové prezentace s volitelnou galerií a testimoniály, ale dobře vám poslouží jako východisko pro vlastní tvorbu:

Forma, kterou pro svůj web zvolíte, není až tak podstatná. Klíčové je, abyste nakonec měli vlastní pěknou webovou prezentaci v angličtině (a případně i dalších jazycích), na kterou můžete kohokoli jednoduše přímo odkázat. Na první pohled a rychlé přečtení by z ní mělo být patrné, kdo jste a co děláte či nabízíte. Dobrý první dojem je důležitý, ale dokonalé to být nemusí, protože nabídku budete téměř jistě postupem času měnit a je to nedílná součást posunu na mezinárodní úroveň.

Další krůčky

Na jednoduchou webovou prezentaci v angličtině coby důležitý základ pak lze snadno navázat mnoha dalšími kroky. Lépe než velkolepé plány na dobytí světa z české volné nohy obecně funguje postupné, vytrvalé zlepšování a sbírání nízko rostoucích „jablek,“ na která dosáhnete snadno už teď. Tyhle můžete posbírat jako první:

Výčet tipů a nápadů by mohl pokračovat dál a dál, protože možností je spousta, ale to nebylo mým dnešním cílem. Než se nechat ohromit složitostí a možnostmi výběru, je lepší nějak začít a dělat postupně první krůčky tempem, které je udržitelné a příjemné. Posun na mezinárodní úroveň není pro nás freelancery povinnost ani nutnost, naopak. Je to jen jedna z mnoha fantastických možností osobní svobody, kterou jako podnikatelé máme.

Jednu drobnou radu (míněnou s lehkou nadsázkou) ale na závěr přece jenom ještě přidám:

Nepřestávejte — a moc se neohlížejte zpět. Svět podnikání se totiž neustále mění…

Líbí se vám tento článek? Doporučte jej ostatním!
Staňte se součástí Na volné noze — od roku 2005 největší komunity freelancerů a nezávislých profesionálů v Česku! Placené členství zahrnuje zveřejnění vaší webové prezentace v nejpoužívanějším otevřeném katalogu českých freelancerů, přes který vás mohou zákazníci poptávat napřímo, tj. bez prostředníků a provizí. Prezentaci vám napíše na míru zkušený copywriter, můžete si k ní zaregistrovat i vlastní doménu a veškeré budoucí aktualizace jsou v ceně, stejně jako pozvánky na naše skvělé akce pro váš rozvoj a růst. 👉 Přihláška

Odběr novinek emailem

Nejlepší možností, jak sledovat novinky o podnikání na volné noze, je stručné upozornění na nové články v našem blogu emailem, společně s dalšími tipy a aktualitami. Zadejte svou emailovou adresu pro odběr novinek přibližně jednou měsíčně:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.


Chcete být úspěšní? Přidejte se!

Pro nezávislé profesionály pořádáme unikátní školení úspěšného podnikání na volné noze a můžete u nás také levně inzerovat svou práci široké veřejnosti. Sdružujeme stovky odborníků mnoha profesí a desítkám z nich jsme již pomohli rozjet úspěšné podnikání.

2005 – 2022 © Robert Vlach Mapa portálu ~ Ochrana soukromí ~ Sledování novinek Facebook LinkedIn Twitter Instagram YouTube SoundCloud RSS