Jak (ne)přijít o klienty

18. května

Kreativní copywriterka Kim Hobson napsala rozsáhlý článek o tom, co dělat (kromě stresování), když na volné noze ztratíte klienta. Zdůrazňuje, že občas je to nevyhnutelné:

„Je důležité mít na paměti, že žádný vztah s klientem nevydrží po celou vaši kariéru. Jeden z vás nevyhnutelně odejde jako první. Stává se to nám všem — ale většina freelancerů mluví jen o svých úspěších a ne o svých selháních.“

Článek pokrývá typické příčiny ztráty klienta, rychlé následné kroky, strategie zvládání emocí, prevenci, analýzu i zmírňování škod. Jinými slovy, je plný použitelných postupů a rad:

„Jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem se v podnikání na volné noze naučila, je tato: Nepracujte jen ve svém podnikání, pracujte také na něm. Udržujte své stávající klienty spokojené, ale vždy se snažte rozšířit svůj dosah na lidi a firmy, se kterými chcete spolupracovat.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn

Podobné novinky

Video vizitka

Tohle je fakt dobré a navíc vtipné! Náš člen, kreativec Michael Petrus, se nechal inspirovat stylem youtuberů a natočil svižnou 5minutovou video vizitku pro svou prezentaci Na volné noze a další síťové profily:

Narazili jste na podobně vytuněnou video prezentaci freelancera, nebo máte dokonce svou vlastní? Hoďte odkaz do komentářů na Facebooku či LinkedIn.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak si získat klienty

Parný den v Hong Kongu kolem roku 2015. Copywriterka na volné noze Kim Hobson jede pozdě na schůzku s potenciálním klientem. Zakázku nezíská a jak se dozví později, na schůzce prý působila „chladně a arogantně“. Kim právě získala těžce nabytou zkušenost:

Sympatičtí freelanceři získávají klienty a lepší zakázky častěji než, ehm, ti méně sympatičtí.

Tuhle a další drsné pravdy o tom „proč by měli být freelanceři sympatičtí“ napěchovala Kim do praktického článku a zde jsou hlavní body, které v něm podrobně rozvádí:

  • Jak může udělat freelancer dobrý první dojem (small-talk; zalíbení si protistrany; nadšení)
  • Sympatie pramení z plné přítomnosti
  • Buďte super-sympatičtí tím, že necháte klienta mluvit
  • Dodávejte vysokou hodnotu a dbejte na to, aby klient nemusel plýtvat pozorností
  • Freelanceři, kteří vyjadřují uznání a vděk, jsou sympatičtější
  • Je v pohodě být lidský a zranitelný
  • Ať se s vámi neskutečně snadno spolupracuje
  • Sympatičtí freelanceři jsou zapálení pro svou práci
  • Přizpůsobte se energii svého klienta
  • Zůstaňte sympatičtí, i když jednáte s náročnějšími klienty
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak dostat do médií okrajové téma?

Pokud např. podnikáte v méně známé oblasti nebo chcete získat pozornost pro svůj projekt, poslechněte si, jak téma biopotravin a zdravé výživy prosadila před lety úspěšná spisovatelka Hanka Zemanová — úryvek je z výborné přednášky pro náš think-tank:

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Mezinárodní freelancing

Nejen českými klienty je freelancer živ. Naše evropská platforma Freelancing.eu podporuje expanzi českých profesionálek a profesionálů dále do světa i sdílení jejich zkušeností. Jedním z nich je přední středoevropský expert na sociální média Adam Zbiejczuk, který v této skvělé anglické přednášce International freelancing in social-media industry shrnul své zkušenosti s přeshraničním podnikáním na volné noze:

P.S. Odebírejte také náš anglický newsletter.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak získat klienty?

Chcete začít pracovat na volné noze? Pusťte si tohle video. Alžběta Švarcová v něm přehledně shrnula, co byste měli ze startu vědět — od rozdílu mezi freelancery a klasickými OSVČ přes budování dobrého jména až po získávání klientů.

„Přistupujte ke každé zakázce, kterou přijímáte, jako ke své prioritě. A udělejte ji tak dobře, jak můžete. Nikdy nevíte, kdy se z ní může vyklubat dlouhodobější spolupráce.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí