Životopis je pro freelancery stejně důležitý jako pro zaměstnance. Ne jako strukturované CV, ale coby přehled toho, jaké úspěchy a milníky má nezávislý profesionál za sebou.
Jednou (a nebude to asi dlouho trvat) to dorazí i k nám — když se porozhlédnete po zemích, které jsou v podnikání na volné noze před námi, jako je USA či Velká Británie, nemůžete si nevšimnout, jak vysoce konkurenční tyto trhy jsou. Najdete laciné grafiky za $10 na hodinu, ale i špičkové borce s hodinovkou nad $200. Co rozhoduje o jejich ceně?
Ti drazí jsou nejen dobří, ale také se umí lépe prodat a jsou někdy až neuvěřitelně akční. Více dřou na své odbornosti, čitelnosti a dobré image. Také aktivně vyhledávají nové klienty a dokonce rozesílají adresné nabídky (žádný spam) s cílem dobýt si důvěru, srdce a peněženku vysněného klienta — představí se v nejlepším světle a dají nabídku na míru.
Takovéhle cpaní dopředu bývá u nás odsuzováno často i mezi samotnými volnonožci. Příčin bude asi více, ale tu hlavní skvěle vystihl můj kamarád, vývojář David Grudl, sám jeden z nejvýraznějších IT profesionálů v Česku:
Jedna z nejhorších vlastností, kterou Češi pěstují ve svých dětech, je neupozorňovat na sebe a nikam se necpat. A nazývají to „skromnost.“ Zasadí v nich semínko celoživotní frustrace. Časem zjistí, že nejhezčí holky na střední měli kluci, co se nestyděli sdělit, že mají zájem. V práci povýšili služebně mladšího, který se nebál si o postup říct. Konkurenční firma je řádově úspěšnější než jejich, protože dělá svým produktům reklamu. Neupozorňujeme na sebe, takže po každé přednášce, když je chvíle na otázky, zavládne ticho (stud se ptát). Nikam se necpeme a bedlivě střežíme, jestli se toho nedopouští někdo jiný. Jakmile někdo pochválí svůj produkt, je třeba ho zlynčovat, neboť se vychýlil z aury „skromnosti.“ Píšu „skromnost“ v uvozovkách, protože to není skromnost, ale absence zdravého sebevědomí…
Tak či tak, Češi trpí jistou zdrženlivostí, ne-li přímo nízkým sebevědomím a studem. S oblibou upřednostňují pasivní marketing — nikam se necpat, nechválit se, odvádět dobrou práci, platit si někde reklamu a čekat, kdo nás objeví. Přestože odborností za svými zahraničními protějšky nijak nezaostávají, málokdo zajde dál než k vymazlenému online portfoliu. (Najdou se i výjimky, ale jejich kolísavá úroveň spíš potvrzuje pravidlo.)
Netvrdím, že je to špatně. Ale fakt je, že konkurence mezi freelancery už v některých oborech notně přitvrzuje. Právě uvědomění vlastních kvalit a schopnost aktivně prodat to, co umí a co dokázali, přitom spolurozhoduje, jestli budou brát těch 200 nebo 2.000 Kč za hodinu. Jak se však onoho příběhu dobrat?
Díky tomu, že Na volné noze spravujeme největší placený katalog nezávislých profesionálů v Česku, mám vzácnou možnost procházet desítky životopisů, prezentací a podkladů našich členů. Vyplývá z nich, že jen hrstka umí dobře vyprávět svůj profesní příběh tak, aby byl vyzývavý, nevtíravý i zajímavý zároveň, čehož se snažíme docílit.
Dlouhé strukturované životopisy už nikdo nečte, což vidím i jako poradce při výběrových řízeních. Klienty pochopitelně naše profesní historie zajímá; nevhodná je pouze ona zastaralá CV forma. Chtějí pochopit, co nás odlišuje a definuje; co tvoří pilíře naší důvěryhodnosti; schody, po kterých profesionál vystoupal k velikosti a úspěchu. Pokud náš příběh pochopí a přijmou, výrazně to zvyšuje naše šance na získání zakázky.
Z mého pohledu nejlépe funguje zestručnění pracovního životopisu na profesní úspěchy a milníky. Název přehledu i jeho formy mohou být různé — bodový seznam řazený sestupně podle let či důležitosti, kratší autorský text nebo třeba kreativní grafické CV, které je zároveň ukázkou práce. Zúžený životopisný výběr má velké množství výhod:
I kdybyste si měli jen na hodinku sednout a zkusit své profesní úspěchy či milníky nanečisto sepsat, vřele to doporučuji, už jen jako zamyšlení nad hlubšími proudy, které dávají vaší práci smysl a směr. Uvidíte však sami, že možná budete mít chuť se seznamem dále pracovat a využít jej pro svou prezentaci. Není špatné být na něco hrdý!
Poznámka: Problém pochopitelně nastává v situaci, kdy profesionál nemá za sebou žádné výrazné úspěchy ani reference. Pak ovšem nemá smysl fabulovat a cucat úspěchy z prstu. Tam je třeba konkurovat cenou, kvalitou, nápady, hledáním díry na trhu…
Na závěr jsem vybral pro ilustraci pár výrazných profesionálů, kteří ve své prezentaci nějaký přehled klíčových událostí mají:
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.