Mistrovství e-mailu

2. prosince 2024 Robert Vlach

Martin Kavka předává v novém videokurzu to nejdůležitější, co by měl každý vědět o psaní pracovních e-mailů a obsahových newsletterů.

Mistrovství e-mailu

Právě jsme vydali historicky první videokurz z produkce Na volné noze:

Mistrovství e-mailu s Martinem Kavkou pojednává o tom, jak informovat, přesvědčovat, prodávat a budovat dobré jméno prostřednictvím e-mailů a newsletterů.

Více se dozvíte na stránce kurzu nebo z krátkého traileru na YouTube:

Slovo producenta

Osobně považuji Martinův vhled do problematiky e-mailu coby média za naprosto ojedinělý. Nejsem sám, kdo si to myslí: “Martin Kavka je král! Král e-mailů, newsletterů a hlavně toho, jak své unikátní know-how předat. … Proč mi tohle někdo takto jasně neřekl už dávno?,” píše například ve svém hodnocení kurzu Broňa Sobotka, tvůrce mnoha úspěšných online kurzů a nadšený učitel angličtiny z Brna.

Je mi proto dnes ctí vám Martinův kurz a jeho téma blíže představit prostřednictvím krátkého úvodníku.

Martin Kavka je jednou z nejvýraznějších osobností českého internetu. Původně působil v řadě online médií a založil známý web Čeština 2.0, ze kterého později vydestiloval bestseller Hacknutá čeština o moderních podobách naší mateřštiny. V posledních letech se pak nejvíc našel v průkopnickém projektu Newslettery.cz o tzv. obsahových newsletterech, na který volně navázal úspěšným podcastem Tvůrcast.

Obsahové newslettery jsou asi nejvyšší formou mistrovství e-mailu, protože jejich prostřednictvím komunikují vlivní tvůrci třeba až se statisíci nebo milióny odběratelů. Pro Martina jsou newslettery jakýmsi vyústěním profesní cesty, na které jako publicista a konzultant pomáhal desítkám firem se správným uchopením vnější i vnitřní komunikace. A právě e-mail je jedním z jejích pilířů.

Když jsme s Martinem začali letos na jaře vybírat hlavní téma jeho prvního videokurzu, okamžitě nás nadchlo, s jakou lehkostí dokáže srozumitelně vysvětlit pravidla efektivního psaní pracovních e-mailů tak, aby spolehlivě plnily cíle, s jakými je píšeme: informovaly, přesvědčovaly, prodávaly či budovaly naše dobré jméno v oboru. A protože jsme nenašli žádný jiný kvalitní zdroj, který by tyto základní principy v češtině popisoval, rozhodli jsme se věnovat Martinův videokurz právě jim.

Postupně tak vznikla osnova, která řeší, jak dnes o e-mailu a jeho základních stavebních kamenech přemýšlet, jak tato pravidla a strategie prakticky uplatnit v různých typech e-mailů (informativní, prodejní, přesvědčovací) a konečně jak všechny tyto znalosti zúročit při psaní newsletterů. Kurz tedy postupuje od obecných zásad a pracovních e-mailů, které většina z nás posílá každý den, až k pravidelnému psaní obsahových newsletterů, které jsou spíš doménou zkušenějších odborníků.

Proč mají lidi s psaním e-mailů problém

Většina lidí dnes umí napsat a poslat e-mail. Jen málokdo to ale umí udělat opravdu dobře.

Jednou z hlavních příčin problému je to, že e-maily nás nikdo psát a správně strukturovat neučil. Až na výjimky jde o čistě intuitivní, odpozorovanou znalost, která ale vůbec neodráží stav dnešního internetu.

Většina lidí začínala s e-mailem pro osobní potřebu. Psali jsme kamarádům, spolužákům, rodině, svým blízkým… A protože u osobních zpráv tak nějak tušíme, že adresáty naše zprávy zajímají, neklademe žádný zvláštní důraz na způsob, jakým je píšeme.

Stále víc mladých lidí dostane také nějakou e-mailovou schránku v rámci studia na vysoké, střední nebo dokonce už na základní škole. Tyto instituce jaksi očekávají, že jejich zprávy přijímat a číst musíme, takže se obvykle ani moc nesnaží o nějakou srozumitelnost a přístupnost nebo nedejbože vlídnou tonalitu zpráv. Ostatně netýká se to jen škol. Kdybych dostal stovku za každý vykřičník v e-mailu, který přijde ze školky naší dcery, mám jich pořádný štos.

Tyto a podobné zkušenosti vedou k tomu, že když se pak poprvé dostaneme k použití e-mailu v práci, tedy v obchodní či podnikatelské praxi, neseme si už obvykle s sebou bagáž špatných e-mailových návyků a očekávání. Následně se tak musíme adaptovat na firemní či oborové zvyklosti, které jsou ovšem často opět jen iterací návyků a obchodní kultury v dané firmě, oboru, zemi apod. Problém to nijak neřeší.

Co mě naučilo 30 let psaní e-mailů

Tak především, že učit se psát e-maily pouze a jedině pozorováním a praxí je strašlivě pomalé a drahé. Pokud jediné, co děláme, je, že napodobujeme styl psaní ostatních, přebíráme dobré i špatné návyky zároveň.

Dlouhé odstavce. Květnatá souvětí. Prosté sdělování informací bez kontextu a závěrů. Minimální empatie vůči příjemcům…

Není divu, že tolik lidí e-mailová schránka stresuje!

„Máme pocit, že je e-mail rozbitý. Není. Co je rozbité, je způsob, jakým e-maily píšeme,“ říká Martin Kavka ve svém videokurzu a má v tom 100% pravdu.

Úplně si vzpomínám na všechny své karamboly za dlouhých 30 let, co e-mail používám. Lituju ztraceného času, nervů i peněz, které mě stálo to, že jsem zpočátku jen přebíral kulturu psaní mailů od ostatních lidí.

Uvedu pár příkladů. Někdy v první půlce nultých let jsem měl jako konzultant dost specifického a náročného klienta, který udržoval celý svůj tým v pozoru pomocí e-mailů. Nebylo neobvyklé, že na někoho vytáhl rok dva starý e-mail, aby ilustroval, proč má pravdu a že nikdo jiný není tak konzistentní jako on.

Nejspíš to myslel dobře, ale jeho styl komunikace byl zdrojem mnoha konfliktů a nakonec i mého odchodu z takto toxického prostředí. Díky němu jsem však seznal, že e-mail je sice skvělý pro osobní komunikaci, nicméně k řešení pracovních problémů či sporů je až na výjimky naprosto nevhodný. Většina lidí moc psát neumí, vyjadřují se spíš stroze a neobratně a výsledkem může být nepochopení, nedorozumění a konflikt. Ten se pak někdy i prudce rozhoří jako tzv. flame — rychlá eskalace stále důraznějších až útočných zpráv.

Od té doby se řídím pravidlem, že byť i jen náznak nedorozumění je lepší řešit osobně nebo telefonicky, abych měl jistotu, že jsme takříkajíc na stejné vlně. A světe div se, moje e-mailová schránka je najednou zdrojem dobrých zpráv. Což ovšem neznamená, že jsem v poradenské praxi nezažil dalších X desítek případů, kdy šla kvůli špatně napsaným e-mailům něčí komunikace do kytek.

Druhým příkladem, který podrobně vysvětluji i v knize Na volné noze, je klíčová funkce e-mailu coby tzv. konverzního bodu v obchodním vyjednávání vedeném na dálku online.

Kdysi jsem také, podobně jako spousta začínajících freelancerů, dělal tu chybu, že jsem zdlouhavě jednal s někým po e-mailu o nějaké zakázce, aniž by to vedlo k jasnému a kýženému výsledku — tedy objednávce. Problém byl v tom, že jsem nestrukturoval tyto prodejní e-maily správně.

Martin ve svém videokurzu mj. vysvětluje, že jedním z pilířovým prvků efektivních e-mailů je jasná definice toho, co se má stát jako další krok. V mém případě to mohl být např. shrnující call, potvrzení objednávky, podpis smlouvy, nebo úhrada zálohové faktury. Jinými slovy, naučil jsem se dovést příjemce k nějakému konverznímu bodu, kterým musel projít, pokud se mělo něco dále dít. Na výsledcích to bylo hned znát a ubylo také slepých uliček, které ve vyjednávání nikam nevedly.

Velkou hodnotu tohoto a mnoha dalších Martinových doporučení perfektně vyjádřila ve svém hodnocení videokurzu Michelle Losekoot: „Jste si stoprocentně jistí, že jste nikdy nepřišli o zakázku kvůli neobratně napsanému e-mailu? Já si to taky myslela, dokud mi tenhle kurz neukázal, že je vždy co vylepšovat.“

A přesně tak to je. Používání e-mailu je pro většinu z nás natolik zvykové, že si už vůbec neuvědomujeme, jak moc se v tom můžeme zlepšit. Výsledkem může být obří úspora času, negativních emocí spojených s nesprávným použitím této dřevní internetové technologie i nemalý finanční přínos.

Videokurz může jít dál než text

Důvodům, proč jsme se rozhodli začít věnovat produkci videokurzů, se budu podrobněji věnovat někdy příště. Zde bych ale závěrem vypíchl jeden, který je stěžejní u Martinova kurzu a stojí mj. i za tím, proč lidi chodí osobně na školení různých odborných lektorů.

Videokurz na rozdíl od psaného textu skvěle přenáší i nonverbální komunikaci lektora. Díky tomu můžeme nejen lépe pochopit jeho osobnost a jaký je člověk, ale také pochytit jeho celkové nastavení — a právě toto nastavení mysli je často pro hlubší pochopení daného odborného tématu nezbytné a klíčové. Ba co víc, na rozdíl od živých kurzů si můžeme klíčové momenty pouštět opakovaně a plně je vstřebat.

Na Martinův kurz jsme jako producenti s Danem Šáchou hrdí proto, že předkládá unikátní, důležité a v češtině málo popsané téma, ale zároveň i z toho důvodu, že představuje Martina jako osobnost, od které se můžeme hodně učit. Spoustu jeho doporučení jsme totiž okamžitě zapracovali do vlastní praxe.

Koukněte tedy na stránku kurzu a budeme se těšit na vaše ohlasy na něj!

Co o kurzu říkají další hvězdní lektoři

Tady je na závěr pár dalších ohlasů od špičkových profesionálů, kteří už videokurz viděli:

„Konečně! Konečně to někdo sepsal, namluvil a natočil. Základní pravidla e-mailové hry. Skvělý praktický videokurz. Tohle je povinná výbava pro každého, kdo nežije v jeskyni a má přístup k internetu. E-mail je příliš mocná zbraň na to, abyste nevěděli, jak a proč může fungovat. Z tohohle by se mělo zkoušet u maturit. Pro dobro nás všech.“
Otto Bohuš, textař, učitel, tvůrce

„Martin Kavka je copy mág a cokoliv, co napíše nebo řekne, má cenu zlata. Napsat e-mail umí každý, ale napsat e-mail tak, aby ho lidi četli, je víc — a Martin Kavka vám v kurzu poradí, jak to udělat. A jako bonus přidává i tipy jak na newslettery. Praktický a užitečný kurz, který může vaše podnikání posunout o patro výš.“
Margareta Křížová, byznys mentorka a M&A poradce

„Tento kurz by měl povinně absolvovat každý, kdo chce získat e-mailový účet. Seznam nebo Google by vám nezřídili e-mail, dokud úspěšně nesložíte zkoušku ze správného psaní mailů. Prostě takový řidičák na elektronickou poštu. A svět (resp. můj inbox) by byl hned krásnějším místem k životu. Jo a Martine, ukecal jsi mě. Příští týden posílám svůj první newsletter s novinkami v Google Workspace. Díky, nakopl jsi mě správným směrem.“
Pavel Minář, špičkový expert na Google Workspace

„Martinův kurz přináší souhrnně a přehledně vše, co vás kdy napadlo, že potřebujete vědět o e-mailingu. Od samotného rozhodnutí, proč vlastně maily zákazníkům a obchodním partnerům posílat, přes typologii různých druhů mailů, až po doporučení vhodných mailingových nástrojů. A to vše ve velmi příjemném a srozumitelném kabátku: prostředí, zvuk i osobnost lektora, vše na jedničku! Rozhodně doporučuji.“
Radka Legerská, B2B marketérka a uznávaná expertka na síť LinkedIn

„Martinův rychlokurz jak psát e-maily vám dá novou superschopnost. Nebo vylepší vaše psaní. Jestli trávíte s e-maily hodinu a víc denně, tak jako já, Martin vám ten čas pomůže dostat na polovinu. A psaní bude víc bavit vás i příjemce vašich zpráv.“
Víťa Válka, designér, karavanový nomád a zakladatel CamperGuru

„Na všechno, co vytvoří Martin Kavka, se vždycky moc těším, protože vím, že než Martin něco pustí ven, je to promyšlené do posledního detailu. Máte-li rádi hloubavé tvůrce, kteří dávají všemu, na co sáhnou, vyšší smysl, je Martinův kurz přesně pro vás. Můžete se těšit na příklady, které nejsou banální, na filozofické přesahy a libozvučný, až básnický jazyk. Martinovo pojetí e-mailové komunikace jde daleko za její účelnost. Kdyby se podle Martina naučili psát e-maily všichni, byl by vstup do našich e-mailových schránek povznášejícím zážitkem.“
Bohdana Goliášová, expertka na rukodělné podnikání a držitelka prestižních ocenění Živnostník roku, Žena roku, Digitální osobnost roku aj.

Děkujeme, pokud jste dočetli až sem. Brzy se můžete těšit na další dva videokurzy z naší produkce. Registrovaní členové Na volné noze mohou na všechny videokurzy využít členskou slevu, takže pokud jste na volné noze a ještě jste to nestihli, přidejte se k nám.


Sdílejte
a diskutujte

LinkedIn Facebook X (Twitter) Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí