Martin Kavka předává v novém videokurzu to nejdůležitější, co by měl každý vědět o psaní pracovních e-mailů a obsahových newsletterů.
Právě jsme vydali historicky první videokurz z produkce Na volné noze:
Mistrovství e-mailu s Martinem Kavkou pojednává o tom, jak informovat, přesvědčovat, prodávat a budovat dobré jméno prostřednictvím e-mailů a newsletterů.
Více se dozvíte na stránce kurzu nebo z krátkého traileru na YouTube:
Osobně považuji Martinův vhled do problematiky e-mailu coby média za naprosto ojedinělý. Nejsem sám, kdo si to myslí: “Martin Kavka je král! Král e-mailů, newsletterů a hlavně toho, jak své unikátní know-how předat. … Proč mi tohle někdo takto jasně neřekl už dávno?,” píše například ve svém hodnocení kurzu Broňa Sobotka, tvůrce mnoha úspěšných online kurzů a nadšený učitel angličtiny z Brna.
Je mi proto dnes ctí vám Martinův kurz a jeho téma blíže představit prostřednictvím krátkého úvodníku.
Martin Kavka je jednou z nejvýraznějších osobností českého internetu. Původně působil v řadě online médií a založil známý web Čeština 2.0, ze kterého později vydestiloval bestseller Hacknutá čeština o moderních podobách naší mateřštiny. V posledních letech se pak nejvíc našel v průkopnickém projektu Newslettery.cz o tzv. obsahových newsletterech, na který volně navázal úspěšným podcastem Tvůrcast.
Obsahové newslettery jsou asi nejvyšší formou mistrovství e-mailu, protože jejich prostřednictvím komunikují vlivní tvůrci třeba až se statisíci nebo milióny odběratelů. Pro Martina jsou newslettery jakýmsi vyústěním profesní cesty, na které jako publicista a konzultant pomáhal desítkám firem se správným uchopením vnější i vnitřní komunikace. A právě e-mail je jedním z jejích pilířů.
Když jsme s Martinem začali letos na jaře vybírat hlavní téma jeho prvního videokurzu, okamžitě nás nadchlo, s jakou lehkostí dokáže srozumitelně vysvětlit pravidla efektivního psaní pracovních e-mailů tak, aby spolehlivě plnily cíle, s jakými je píšeme: informovaly, přesvědčovaly, prodávaly či budovaly naše dobré jméno v oboru. A protože jsme nenašli žádný jiný kvalitní zdroj, který by tyto základní principy v češtině popisoval, rozhodli jsme se věnovat Martinův videokurz právě jim.
Postupně tak vznikla osnova, která řeší, jak dnes o e-mailu a jeho základních stavebních kamenech přemýšlet, jak tato pravidla a strategie prakticky uplatnit v různých typech e-mailů (informativní, prodejní, přesvědčovací) a konečně jak všechny tyto znalosti zúročit při psaní newsletterů. Kurz tedy postupuje od obecných zásad a pracovních e-mailů, které většina z nás posílá každý den, až k pravidelnému psaní obsahových newsletterů, které jsou spíš doménou zkušenějších odborníků.
Většina lidí dnes umí napsat a poslat e-mail. Jen málokdo to ale umí udělat opravdu dobře.
Jednou z hlavních příčin problému je to, že e-maily nás nikdo psát a správně strukturovat neučil. Až na výjimky jde o čistě intuitivní, odpozorovanou znalost, která ale vůbec neodráží stav dnešního internetu.
Většina lidí začínala s e-mailem pro osobní potřebu. Psali jsme kamarádům, spolužákům, rodině, svým blízkým… A protože u osobních zpráv tak nějak tušíme, že adresáty naše zprávy zajímají, neklademe žádný zvláštní důraz na způsob, jakým je píšeme.
Stále víc mladých lidí dostane také nějakou e-mailovou schránku v rámci studia na vysoké, střední nebo dokonce už na základní škole. Tyto instituce jaksi očekávají, že jejich zprávy přijímat a číst musíme, takže se obvykle ani moc nesnaží o nějakou srozumitelnost a přístupnost nebo nedejbože vlídnou tonalitu zpráv. Ostatně netýká se to jen škol. Kdybych dostal stovku za každý vykřičník v e-mailu, který přijde ze školky naší dcery, mám jich pořádný štos.
Tyto a podobné zkušenosti vedou k tomu, že když se pak poprvé dostaneme k použití e-mailu v práci, tedy v obchodní či podnikatelské praxi, neseme si už obvykle s sebou bagáž špatných e-mailových návyků a očekávání. Následně se tak musíme adaptovat na firemní či oborové zvyklosti, které jsou ovšem často opět jen iterací návyků a obchodní kultury v dané firmě, oboru, zemi apod. Problém to nijak neřeší.
Tak především, že učit se psát e-maily pouze a jedině pozorováním a praxí je strašlivě pomalé a drahé. Pokud jediné, co děláme, je, že napodobujeme styl psaní ostatních, přebíráme dobré i špatné návyky zároveň.
Dlouhé odstavce. Květnatá souvětí. Prosté sdělování informací bez kontextu a závěrů. Minimální empatie vůči příjemcům…
Není divu, že tolik lidí e-mailová schránka stresuje!
„Máme pocit, že je e-mail rozbitý. Není. Co je rozbité, je způsob, jakým e-maily píšeme,“ říká Martin Kavka ve svém videokurzu a má v tom 100% pravdu.
Úplně si vzpomínám na všechny své karamboly za dlouhých 30 let, co e-mail používám. Lituju ztraceného času, nervů i peněz, které mě stálo to, že jsem zpočátku jen přebíral kulturu psaní mailů od ostatních lidí.
Uvedu pár příkladů. Někdy v první půlce nultých let jsem měl jako konzultant dost specifického a náročného klienta, který udržoval celý svůj tým v pozoru pomocí e-mailů. Nebylo neobvyklé, že na někoho vytáhl rok dva starý e-mail, aby ilustroval, proč má pravdu a že nikdo jiný není tak konzistentní jako on.
Nejspíš to myslel dobře, ale jeho styl komunikace byl zdrojem mnoha konfliktů a nakonec i mého odchodu z takto toxického prostředí. Díky němu jsem však seznal, že e-mail je sice skvělý pro osobní komunikaci, nicméně k řešení pracovních problémů či sporů je až na výjimky naprosto nevhodný. Většina lidí moc psát neumí, vyjadřují se spíš stroze a neobratně a výsledkem může být nepochopení, nedorozumění a konflikt. Ten se pak někdy i prudce rozhoří jako tzv. flame — rychlá eskalace stále důraznějších až útočných zpráv.
Od té doby se řídím pravidlem, že byť i jen náznak nedorozumění je lepší řešit osobně nebo telefonicky, abych měl jistotu, že jsme takříkajíc na stejné vlně. A světe div se, moje e-mailová schránka je najednou zdrojem dobrých zpráv. Což ovšem neznamená, že jsem v poradenské praxi nezažil dalších X desítek případů, kdy šla kvůli špatně napsaným e-mailům něčí komunikace do kytek.
Druhým příkladem, který podrobně vysvětluji i v knize Na volné noze, je klíčová funkce e-mailu coby tzv. konverzního bodu v obchodním vyjednávání vedeném na dálku online.
Kdysi jsem také, podobně jako spousta začínajících freelancerů, dělal tu chybu, že jsem zdlouhavě jednal s někým po e-mailu o nějaké zakázce, aniž by to vedlo k jasnému a kýženému výsledku — tedy objednávce. Problém byl v tom, že jsem nestrukturoval tyto prodejní e-maily správně.
Martin ve svém videokurzu mj. vysvětluje, že jedním z pilířovým prvků efektivních e-mailů je jasná definice toho, co se má stát jako další krok. V mém případě to mohl být např. shrnující call, potvrzení objednávky, podpis smlouvy, nebo úhrada zálohové faktury. Jinými slovy, naučil jsem se dovést příjemce k nějakému konverznímu bodu, kterým musel projít, pokud se mělo něco dále dít. Na výsledcích to bylo hned znát a ubylo také slepých uliček, které ve vyjednávání nikam nevedly.
Velkou hodnotu tohoto a mnoha dalších Martinových doporučení perfektně vyjádřila ve svém hodnocení videokurzu Michelle Losekoot: „Jste si stoprocentně jistí, že jste nikdy nepřišli o zakázku kvůli neobratně napsanému e-mailu? Já si to taky myslela, dokud mi tenhle kurz neukázal, že je vždy co vylepšovat.“
A přesně tak to je. Používání e-mailu je pro většinu z nás natolik zvykové, že si už vůbec neuvědomujeme, jak moc se v tom můžeme zlepšit. Výsledkem může být obří úspora času, negativních emocí spojených s nesprávným použitím této dřevní internetové technologie i nemalý finanční přínos.
Důvodům, proč jsme se rozhodli začít věnovat produkci videokurzů, se budu podrobněji věnovat někdy příště. Zde bych ale závěrem vypíchl jeden, který je stěžejní u Martinova kurzu a stojí mj. i za tím, proč lidi chodí osobně na školení různých odborných lektorů.
Videokurz na rozdíl od psaného textu skvěle přenáší i nonverbální komunikaci lektora. Díky tomu můžeme nejen lépe pochopit jeho osobnost a jaký je člověk, ale také pochytit jeho celkové nastavení — a právě toto nastavení mysli je často pro hlubší pochopení daného odborného tématu nezbytné a klíčové. Ba co víc, na rozdíl od živých kurzů si můžeme klíčové momenty pouštět opakovaně a plně je vstřebat.
Na Martinův kurz jsme jako producenti s Danem Šáchou hrdí proto, že předkládá unikátní, důležité a v češtině málo popsané téma, ale zároveň i z toho důvodu, že představuje Martina jako osobnost, od které se můžeme hodně učit. Spoustu jeho doporučení jsme totiž okamžitě zapracovali do vlastní praxe.
Koukněte tedy na stránku kurzu a budeme se těšit na vaše ohlasy na něj!
Tady je na závěr pár dalších ohlasů od špičkových profesionálů, kteří už videokurz viděli:
„Konečně! Konečně to někdo sepsal, namluvil a natočil. Základní pravidla e-mailové hry. Skvělý praktický videokurz. Tohle je povinná výbava pro každého, kdo nežije v jeskyni a má přístup k internetu. E-mail je příliš mocná zbraň na to, abyste nevěděli, jak a proč může fungovat. Z tohohle by se mělo zkoušet u maturit. Pro dobro nás všech.“
— Otto Bohuš, textař, učitel, tvůrce
„Martin Kavka je copy mág a cokoliv, co napíše nebo řekne, má cenu zlata. Napsat e-mail umí každý, ale napsat e-mail tak, aby ho lidi četli, je víc — a Martin Kavka vám v kurzu poradí, jak to udělat. A jako bonus přidává i tipy jak na newslettery. Praktický a užitečný kurz, který může vaše podnikání posunout o patro výš.“
— Margareta Křížová, byznys mentorka a M&A poradce
„Tento kurz by měl povinně absolvovat každý, kdo chce získat e-mailový účet. Seznam nebo Google by vám nezřídili e-mail, dokud úspěšně nesložíte zkoušku ze správného psaní mailů. Prostě takový řidičák na elektronickou poštu. A svět (resp. můj inbox) by byl hned krásnějším místem k životu. Jo a Martine, ukecal jsi mě. Příští týden posílám svůj první newsletter s novinkami v Google Workspace. Díky, nakopl jsi mě správným směrem.“
— Pavel Minář, špičkový expert na Google Workspace
„Martinův kurz přináší souhrnně a přehledně vše, co vás kdy napadlo, že potřebujete vědět o e-mailingu. Od samotného rozhodnutí, proč vlastně maily zákazníkům a obchodním partnerům posílat, přes typologii různých druhů mailů, až po doporučení vhodných mailingových nástrojů. A to vše ve velmi příjemném a srozumitelném kabátku: prostředí, zvuk i osobnost lektora, vše na jedničku! Rozhodně doporučuji.“
— Radka Legerská, B2B marketérka a uznávaná expertka na síť LinkedIn
„Martinův rychlokurz jak psát e-maily vám dá novou superschopnost. Nebo vylepší vaše psaní. Jestli trávíte s e-maily hodinu a víc denně, tak jako já, Martin vám ten čas pomůže dostat na polovinu. A psaní bude víc bavit vás i příjemce vašich zpráv.“
— Víťa Válka, designér, karavanový nomád a zakladatel CamperGuru
„Na všechno, co vytvoří Martin Kavka, se vždycky moc těším, protože vím, že než Martin něco pustí ven, je to promyšlené do posledního detailu. Máte-li rádi hloubavé tvůrce, kteří dávají všemu, na co sáhnou, vyšší smysl, je Martinův kurz přesně pro vás. Můžete se těšit na příklady, které nejsou banální, na filozofické přesahy a libozvučný, až básnický jazyk. Martinovo pojetí e-mailové komunikace jde daleko za její účelnost. Kdyby se podle Martina naučili psát e-maily všichni, byl by vstup do našich e-mailových schránek povznášejícím zážitkem.“
— Bohdana Goliášová, expertka na rukodělné podnikání a držitelka prestižních ocenění Živnostník roku, Žena roku, Digitální osobnost roku aj.
Děkujeme, pokud jste dočetli až sem. Brzy se můžete těšit na další dva videokurzy z naší produkce. Registrovaní členové Na volné noze mohou na všechny videokurzy využít členskou slevu, takže pokud jste na volné noze a ještě jste to nestihli, přidejte se k nám.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.