Až 90 % zahraničních nezávislých profesionálů získává zakázky primárně na základě ústních nebo psaných referencí. Písemná doporučení neboli tzv. testimoniály můžete nyní přidávat také ke všem prezentacím na portále Na volné noze.
Kladná doporučení mohou mít na úspěšnost značný vliv. Pomáhají totiž odbourat počáteční nedůvěru zákazníků, pro které jsou rovněž důležitým vodítkem, koho ke spolupráci oslovit.
Doporučení něčeho nebo někoho je jednou z hlavních funkcí jazyka. Již první lidé používali primitivní řeč k tomu, aby upozornili na bohaté zdroje potravy, kvality jiného člověka či nějakého předmětu. S příchodem písma se formy doporučení rozšířily také na průvodní listy a doporučující dopisy, které měly držiteli zajistit bezpečný průchod a vstřícné přijetí.
Písemná doporučení představují zavedený instrument s tisíciletou tradicí, jehož potenciálu můžeme snadno a bez velkých nákladů využít ke svému trvalému prospěchu. Jde zkrátka o marketingový stimul prvořadého významu.
V rámci příprav spuštění nové funkce doporučení na portále Na volné noze jsme prošli webové prezentace všech 350 profesionálů, kteří jsou registrováni v našem katalogu. Výsledky tohoto průzkumu nás zaskočily: pouze 30 profesionálů testimoniály uvádělo v textu prezentace či na svém webu, což je méně než 10 %.
Ba co hůře, více než polovina z tohoto mála prezentovala přijatá doporučení špatně — s četnými překlepy, hrubkami, bez uvedení celého jména pisatele atd. To jen potvrzuje, že povědomí o prodejním potenciálu testimoniálů je u nás velmi slabé.
Nezávislí profesionálové v Česku buď tuto formu účinné propagace zcela přehlížejí, anebo neví, jak k ní správně přistoupit, což vyjde zhruba nastejno. Aktivní využívání referencí je u nás méně časté než v zahraničí, kde je jako hlavní zdroj zakázek uvádí až 90 % freelancerů.
Přidávám jako příklad 2 doporučení, která se výše uvedenému ideálu blíží:
Cítíte ten silný náboj, která obě tato doporučení mají? Obsahují nepřímou, ale přesto zřetelnou pobídku: Jděte do toho, tenhle profesionál za to stojí!
Napsat někomu doporučení je vážná věc. Je to nejen vyznamenání za dobře odvedenou práci, ale též slovní záruka za jinou osobu. Jakkoli je právně nevymahatelná, v sázce je přinejmenším dobré jméno pisatele.
(Mimo jiné i proto je dobré omezit rozsah doporučení na konkrétní zakázku či spolupráci; s vědomím rizika, že mimo tento rámec může doporučovaný profesionál jednat proti duchu pochvalné reference. Konec konců, všichni děláme občas chyby.)
O doporučení bychom měli poprosit klienta přímo osobně, telefonicky nebo emailem, a každopádně vždy tak, abychom nevyvíjeli žádný tlak. Pisatel sám musí chtít doporučení udělit. Je to jeho volba, nikoli povinnost. Nevyslyšenou prosbu o doporučení můžeme později připomenout, ale jen velmi citlivě. Kde je to možné, napište doporučení jako první.
Zároveň s prosbou můžeme klienta informovat, za jakým účelem bude doporučení použito. Z hlediska příjemce je samozřejmě nejlepší volné užití, které je běžně chápáno jako samozřejmost. Máme-li podezření, že by to mohlo pisateli vadit, nebo chceme-li doporučení využít nestandardním způsobem, měli bychom užití projednat a upřesnit.
U doporučení je kvalita důležitější než množství. Jedno skvělé doporučení, jediná významná reference, vydá za padesát frázovitých a méně důvěryhodných. Libovat si v získávání nekvalitních testimoniálů je nesmysl. Takový výčet pak působí uměle, až banálně, a skutečně dobrá reference se v něm snadno ztratí.
Čím upřímnější naše prosba bude, tím větší je pravděpodobnost, že doporučení získáme. Text pak můžeme opravit, aby v něm nebyly chyby, případně po dohodě s pisatelem zkrátit a začít používat: na webu, propagačních tiskovinách, v inzerci, nabídkách a vůbec všude, kde nám to pomůže získat nové zákazníky.
Písemná doporučení registrace a školení jsou na portále Na volné noze odjakživa (dříve jsme jim říkali reference, ale to je vedlejší). Poskytují nám důležitou zpětnou vazbu a jsou neodmyslitelnou součástí našeho marketingu — každou chvíli se někdo ozve, že naše doporučení jej přesvědčily, aby to s námi zkusil. I proto jsme se rozhodli umožnit přidávání doporučení k prezentacím nezávislých profesionálů v našem oborovém katalogu.
Odkaz pro přidání nového doporučení se zobrazuje ve všech prezentacích a mohou je přidávat úplně všichni: sami prezentovaní profesionálové po přihlášení do webového rozhraní, jakož i ostatní registrovaní uživatelé a návštěvníci portálu. Jejich doporučení pak již jen schválí a zveřejní náš moderátor. Odkaz má neměnnou adresu ve formátu http://navolnenoze.cz/prezentace/jmeno-prijmeni/doporucit/
a lze jej tak umístit na webové stránky nebo zaslat dobrým klientům emailem s prosbou o doporučení.
Přijatá doporučení se zobrazují v prezentacích vpravo pod kontakty a po kliknutí na odkaz také na samostatné stránce s kompletním, ručně řazeným a stránkovaným výpisem. Zde je pro ukázku několik prezentací, které již nějaká doporučení obsahují:
Portál Na volné noze je úspěšný mimo jiné i proto, že zůstává jednoduchý a použitelný. Nové funkce přidáváme zřídka a až po důkladném zvážení. Doporučení u prezentací tak představují největší inovaci od redesignu celého portálu v roce 2008. Jejich význam bude postupně vzrůstat a je pravděpodobné, že doporučovaní profesionálové budou časem v oborovém katalogu výrazně zvýhodněni.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.