Podobné novinky
Freelancer Study 2025
Hezký začátek týdne! Krátce před Velikonocemi vyšly výsledky každoročního průzkumu Freelancer Study 2025, kterého se účastní zejména muži (84 %) s VŠ vzděláním (81 %) ze 73 zemí (95 % Evropa) a převážně technických a manažerských profesí (85 %). Jde tedy o poměrně úzký, ale zato hlubší pohled do podnikání 3.571 freelancerů, kterým se evidentně docela daří:
- 21 % má obrat přes €175.000, 16 % zisk přes €125,000
- €7.498 byl průměrný měsíční příjem
- průměrná hodinovka činila €100 a jen 14 % účtuje klientům méně než 80 % pracovního času, z průměru 40 hodin týdně
- €1.136 měsíčně si v průměru spoří na penzi, nejčastěji do akcií, fondů či nemovitostí, přesto má 49 % určité obavy z finanční situace v důchodu
- hlavní důvody pro vykročení na volnou nohu byly nezávislost (64 %), flexibilita (54 %) a lepší příležitosti či více peněz (54 %)
- nevýhodám kralovalo získávání nové práce a projektů (58 %), nejistota v plánování (45 %) a výkyvy příjmů (39 %)
- 38 % získává nové klienty aktivně, 62 % spoléhá na pasivní akvizici, typicky z webových platforem a katalogů
- 72 % se nějak podílí na strategii svých klientů
Do výsledného reportu přispělo také 16 expertů na freelancing z celého světa, včetně Roberta Vlacha. Pro srovnání mrkněte na výsledky našeho loňského průzkumu Jak se daří českým freelancerům, do kterého se naopak zapojilo o něco více žen než mužů.
Výběr ze světa #16 z 2025
- Freelancing in the Age of AI — Nejste si jistí, jak to bude s freelancingem v éře umělé inteligence? V této epizodě podcastu Lizzie Davey probírá obavy, změny v poptávce klientů a způsoby, jak se přizpůsobit – zjistíte, proč AI není váš nepřítel, jak ji chytře využívat a proč má lidská kreativita stále navrch.
- 8 Best Practices for Managing Client Expectations in Creative Projects — „Jasná komunikace pomáhá předcházet nedorozuměním, udržet projekty na správné cestě a budovat důvěru,“ píše Ivana Drakulevska a sdílí klíčové postupy, jak se vyhnout nepříjemným překvapením, posílit vztahy s klienty a odvádět práci, která předčí očekávání.
- How to Craft a Business Presentation That Doesn’t Bore People to Death — Nudné prezentace zabíjejí skvělé nápady. Článek Dereka Vaughna přináší praktické tipy, jak si rychle získat pozornost publika a udržet ji. Jak autor vysvětluje, klíčové body jsou jasné sdělení, vyprávění příběhů, poutavé vizuály, zapojení publika, promyšlený humor a konkrétní doporučení do praxe.
- Quick Wins to Boost Your Freelance Income This Month — Sara Gibson se v tomto článku věnuje výhodám i úskalím práce na volné noze a nabízí pět jednoduchých, praktických strategií, které můžete ihned vyzkoušet pro zvýšení příjmu.
- How to Get Your First Consulting Client (Without Ads or Cold Calls), longread od Melissy Liberman — Tento podrobný průvodce vede nové nezávislé konzultanty klíčovými změnami myšlení, praktickými strategiemi a nástroji, které potřebují k získání prvního důležitého klienta a vybudování udržitelného podnikání. Řeší vše od stanovení ceny a budování osobní značky až po smlouvy, marketing a denní rutiny.
- 5 Tips For a Good Freelance Profile Photo — Silná profilovka udělá na klienty skvělý první dojem. Tady je pár jednoduchých, ale důležitých tipů, na které myslet při jejím pořizování.
Erasmus pro podnikatele
Už jste slyšeli o Erasmu pro mladé podnikatele? Tento mezinárodní program nabízí možnost vycestovat do zahraničí a učit se od zkušených kolegů, nebo naopak hostit začínajícího podnikatele a předat mu své know-how. Zapojit se mohou podnikatelé s méně než tříletou praxí i ti zkušení (coby hostitelé), kteří chtějí navázat mezinárodní spolupráci.
Program probíhá celoročně, bez pevného termínu uzávěrky. Délka pobytu se pak pohybuje od 1 do 6 měsíců a začínající podnikatelé mohou získat finanční podporu na pokrytí nákladů, jejíž výše se liší podle cílové země.
Více informací a přihlášku najdete na oficiálním webu.
Cesty za čtenáři
Čtete? Benefity knih pro život asi není třeba opakovat. Jestli se ale o čtenářství obecně chcete dozvědět víc, spisovatelka Klára Smolíková tohle téma přibližuje a sdílí zasvěcené postřehy ve svém newsletteru Cesty za čtenáři.
„Jednou za měsíc napíšu pro ty, kteří nad čtenářstvím nezlomili hůl, několik tipů a nápadů a přidám jednu či dvě historky z mých cest za čtenáři.“
A pokud vás zajímá, jak se žije spisovatelům na volné noze, pusťte si taky náš nedávný rozhovor s Klárou.
Výběr ze světa #14 z 2025
- Crimson stripes, unicycles, and why differentiation is more important than ever — „Nevyčnívat znamená být neviditelný.“ V moři freelancerů, popisuje Austin L. Church, odlišení není jen příjemný bonus, ale naprostá nutnost. V článku vypráví poutavý příběh o životopisu s „purpurovým pruhem“, na kterém ukazuje, jak i drobný rozdíl může přinést obrovské výsledky. K tomu nabízí praktické rady, jak v podnikání najít svou jedinečnou výhodu a prorazit v davu.
- Go do business — „Byznys se nedá naučit z knížek,“ tvrdí autor knihy Restart Jason Fried a nabízí jednoduché řešení.
- The invisible hustle: How motherhood shapes creativity, career paths & the fight for flexibility in 2025 — Mateřství (nebo rodičovství) nemusí být překážkou ve vaší kreativní kariéře. Naopak – může být katalyzátorem. Může přinést nové nápady, posílit vůdčí schopnosti a zvýšit odolnost. Článek Abbey Bramfort prostřednictvím upřímných příběhů kreativních matek ukazuje, jak rodičovství podporuje kreativní růst, přináší nové dovednosti a přehodnocuje profesní ambice.
- Cruising, coffee & connectivity: Lessons from a month on the move — Dá se skutečně spojit byznys s cestováním? Nigel Rawlins se dělí o několik lekcí ze své „pracovní dovolené“, kdy strávil tři týdny na výletní lodi a jeden týden objevování Japonska.
- How to choose the right partnerships to grow your freelance business — Spolupráce může být jednou z nejrychlejších cest, jak rozvíjet své podnikání na volné noze, rozšířit dosah a otevřít si nové příležitosti. Ale jak vybrat ty správné partnery – a zajistit, aby spolupráce fungovala oboustranně? Sara Gibson to rozkládá do čtyř jednoduchých kroků.
- What every freelancer needs to know about client communication — Efektivní komunikace není pro freelancery volitelná – naopak. Právě to odlišuje jednorázové zakázky od dlouhodobých vztahů s klienty. Průvodce, který připravila Karen Bradford shrnuje vše, co by měl každý freelancer znát, aby si vybudoval důvěru, předešel nedorozuměním a rozvíjel udržitelný byznys.