Vzývání múz

13. února 2023

Jedno z témat z rozhovoru se Stevenem Pressfieldem, který jsme sdíleli minulý týden, je jeho „motlitba k múze“ z úvodu Homérovy Odyseji.

Steven a mnoho jiných spisovatelů, umělců či tvůrců ji umí zpaměti a používají ji coby mantru pro usebrání kreativní energie před dalším dnem či etapou tvorby.

Naivní, pošetilé, ba pověrčivé? Možná. Podobné rituály jsou ale mezi tvůrci a umělci běžnější, než by se mohlo zdát.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn

Podobné novinky

1000 skutečných fanoušků

Znáte tezi o 1000 skutečných fanoušcích? Říká, že jako kreativní profesionál nepotřebujete miliony sledujících, stačí vám 1000 těch skutečných, kteří vás budou podporovat a nakoupí. Jessica Abel ale tuto myšlenku v dalším ze svých výborných článků vyvrací a poukazuje na to, že mezi teorií a praxí je velký rozdíl. A že počet lidí, kterým musíte nabídnout své produkty či služby, abyste dosáhli 1000 prodejů, je mnohem větší, než se podle této lákavé myšlenky může zdát.

„Získat těch 1000 skutečných fanoušků a udržet je, se zdá být pro většinu téměř nedosažitelné, což pak často vede ke zklamání a sebeobviňování. Nastává tedy čas na vyvracení mýtů,“ píše Jessica v úvodu a přibližuje mj. výzvy, kterým tvůrci na volné noze při snaze o finanční stabilitu čelí.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Proč psát

Jaké má psaní výhody a proč s ním vůbec začít? Ondra Ilinčev sepsal dvoustý článek na svůj profesní blog a u té příležitosti sdílí postřehy k tomu, co mu psaní přináší a jak překonat některé bloky, které by vás mohly brzdit.

„Tvorba obsahu, a hlavně zajímavého osobního obsahu, vás ukáže na radaru potenciálních klientů. Já od nich slyším nejčastěji: Líbí se nám, jak o věcech přemýšlíte. / Potřebujeme vnější pohled na náš byznys.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Vnitřní kritik

Svému vnitřnímu kritikovi, hlasu plnému pochyb, který se objevuje během tvůrčího procesu, čelí mnoho kreativních profesionálů. Tento hlas, jak říká Jessica Abel, často brzdí tvůrce tím, že v nich udržuje pocity nedostatečnosti a strachu, což mj. vede k prokrastinaci a snížení sebedůvěry. Na rozdíl od populárního přístupu, který spočívá v tom, že tohoto vnitřního kritika umlčíte nebo s ním bojujete, Jessica navrhuje, že je lepší zaujmout empatický a chápavější postoj – a spíše než coby nepřítele vnímat vnitřní hlas jako váš ochranný mechanismus.

„Soucit s vnitřním kritikem vám umožní činit rozhodnutí na základě vašich cílů, a ne vašich strachů.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Víc práce ≠ víc peněz

Zkušená tvůrkyně a spisovatelka Jessica Abelová napsala výborný osvětový článek o tom, proč tvůrci sklouzávají k tomu, že přidávají různé „výdělečné“ činnosti, aniž by to vedlo k vyššímu výdělku. Přidává také doporučení, jak přemýšlet o financích v podnikání tak, aby se kreativní člověk vyhrabal ze situace, kdy pracuje stále víc, ale na příjmech to není moc znát:

  1. První otázka, kterou si musíte zodpovědět, zní: Co je pro vás dostatečný příjem?
  2. Ujasněte si své osobní nároky (vedle zvýšení příjmů)
  3. Využijte to, co máte po ruce, abyste si vytvořili způsob práce, který naplní vaše osobní potřeby a zvýší váš příjem
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Steven Pressfield u Rogana

Tá-dá! Světoznámý spisovatel, autor Války umění, Turning Pro a dalších skvělých knih pro tvůrce všeho druhu, Steven Pressfield byl nedávno hostem podcastu The Joe Rogan Experience. Má to skoro 3 hodiny:

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí