Zkoušeli jste všechno možné, a přesto se v podnikání nedokážete hnout z místa? Možná jste na to šli moc složitě a nové pozice by se vám dobývaly lépe krok za krokem.
Postup popisovaný v tomto článku mi v podnikání ušetřil dost problémů i peněz. Dlouho jsem jej mylně považoval za zcela samozřejmý, dokud mne zkušenosti s některými profesionály nepřesvědčily o opaku. Jim (a všem začátečníkům) je určen tento článek.
Příčinou mnoha špatně uchopitelných problémů v podnikání na volné noze je jistá fascinace firemní sférou — projevuje se to používáním předimenzovaných, složitých nástrojů či metod, které v konečném důsledku komplikují postup vpřed:
Výše uvedené prostředky (a jiné jim podobné) volí hlavně profesionálové, kteří se na volnou nohu dostávají z firem. Prostředky rozhodně neodsuzuji, uvádím je hlavně jako možné příznaky většího problému, který paralyzuje profesionála na místě. Teoreticky mu dávájí jistotu lepší a rozsáhlejší přípravy, ale prakticky vedou častěji k rozhodovací paralýze.
Alternativu ke složitým postupům a procesům rozhodování nabízí podnikatelský minimalismus, respektive související lean přístup. Podstata věci spočívá v redukci složitosti:
Odstraňte vše, co je zbytečně komplikované, příliš teoretické a vzdálené. Opakujte tak dlouho, až vám zbude nedělitelný zbytek. A to je váš další správný krok.
Přesně tak to dělám i já, když řídím své vlastní projekty:
Přestože je nastíněný postup řízení podnikatelských projektů na první pohled přirozenou aplikací metody pokus–omyl, prakticky se s ním setkávám hlavně u zkušenějších profíků, kteří z nějakého důvodu nepřešli na zeštíhlené projektové řízení či metodiky typu GTD.
Oba přístupy (krokový i projektový) výrazně usnadňují souběžné řízení několika projektů či zakázek zároveň, přičemž ten krokový záměrně plánuje jen s krátkým časovým výhledem a hodí se o to více pro vizionářské a rozvojové projekty s otevřeným koncem.
Klasické projekty s jasně definovaným cílem a termínem dokončení (typicky pořádání akcí) se dají takto řídit rovněž, ale chce to víc zkušeností, jinak je bezpečnější tradiční projektové řízení. Krokové řízení klade důraz na milníky a správné načasování, v logicky navazujícím sledu, méně pak na přesné plány postupu, pevně dané termíny a dedlajny.
Pro velikost kroku pak platí, že čím lépe znáte území, na kterém se pohybujete, tím delší může být váš krok. Pro zkušeného webdesignéra může být spuštění nového webu klidně jediný krok, zatímco pro laika bude velký pokrok už jen koncept, co má web obsahovat.
V praxi vnímám, že kombinace vize + postupné kroky je pro řadu lidí přijatelnější než klasické schéma cíl projektu + plán, zejména je-li cíl hůře uchopitelný (například proto, že je příliš vzdálený a zahalený mlhou souvislostí, podmíněností a návazností). V takovém případě je často aspoň nějaký krok lepší než sáhodlouhé plánování a přešlapování na místě.
Není výjimkou, že když klienty požádám o zaslání podkladů k poradenskému případu, pošlou mi emailem až desítky stran dokumentů, pokrývajících výhled projektu na pár let dopředu. Má práce pak začíná posunutím tohoto vzdáleného časového horizontu do přítomnosti:
Při vědomí všech souvislostí: Jaký je další správný krok a kdy jej můžeme udělat?
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.