Staré zkratky k úspěchu zarůstají mechem a nevedou buď nikam, anebo ke špatným koncům. Trh práce se radikálně změnil a 21. století přineslo nová pravidla hry. Máte na to ji hrát?
Většina rozumných lidí zakládá svou kariérní strategii na nějaké představě, jak funguje trh práce, kde leží výnosné příležitosti a co musí zvládnout pro jejich dosažení. Jádrem této představy byl více než 50 let zaměstnanecký model: Opatři si kvalitní vzdělání. Buď odborník. Najdi si dobré zaměstnání. Drž se ho a hleď, abys byl povýšen. A žij blaze až do zasloužené penze…
Když v roce 1997 napsal Daniel Pink ve svém článku (a později knize), že budoucnost USA patří volným úvazkům a práci na volné noze, málokdo jej bral vážně. Poukazoval tehdy na to, že statistiky trhu práce jsou silně zkreslené zastaralou metodikou, která nedokáže správně klasifikovat tzv. free agents — nezávislé profesionály, kteří střídají projekty, zakázky, kšeftíky a zaměstnavatele, přičemž přeskakují z jedné statistické kolonky do druhé.
Díváme-li se na trh práce optikou českých institucí a médií, všechno se zdá být při starém:
Propouštění. Jednání s odbory. Vytváření pracovních míst. Rekvalifikace. Platy a mzdy. Dotace na zaměstnance. Pokuty za švarcsystém. Nezaměstnanost. Podpora. Úřady práce.
Ok, tohle známe. Ale nové trendy už mezitím směřují jinam.
Trh práce ve vyspělých ekonomikách prochází od konce 20. století radikální přeměnou, kterou urychlila ekonomická krize po roce 2008. Její podstatou je právě posun od zaměstnaneckého modelu k volnějším úvazkům a práci na volné noze (angl. freelancing). Několik čísel pro ilustraci:
V Česku jsou trendy stejné, jen máme nějakých 5 až 10 let zpoždění za zeměmi jako Velká Británie či USA. Zatímco tam je již změna trhu práce vnímána jako hotová věc, u nás se do ní teprve probouzíme. Nová střední třída, to už nejsou bílé límečky korporátních zaměstnanců, ale startupoví podnikatelé a nezávislí profesionálové na volné noze. A teď se v tom vyznejte!
Letos vydal Daniel Pink další vizionářskou knihu To Sell Is Human (u Melvilů vyjde jako Prodávat je lidské). V ní ukazuje, jak větší nezávislost přiměla všechny profesionály osvojit si poměrně rozsáhlé portfolio měkkých, zejména přesvědčovacích a prodejních dovedností.
Pink hlásá: „Dnes jsme všichni prodejní oddělení.“
Nový profesionál si už nevystačí pouze s odbornými znalostmi. Jakoby měl dvě hlavy. Ano, tou první je především odborník. Ale tou druhou je podnikatel, obchodník, zprostředkovatel, investor do startupů, lektor, publicista, veřejně angažovaný intelektuál, konzultant, kreativec, marketér, digitální nomád, vyjednavač, mediátor, projektový manažer a bůhvíco ještě.
Profesionál typu T je odborník s přesahem. Aby uspěl na dnešním trhu práce, musí mít hlubokou odbornost (svislá část písmene T) a nad ní nezbytný přesah zahrnující až desítky různorodých činností či dovedností. Ty mu dávají rozpětí, schopnost spolupráce a komunikace napříč obory v rozrůstající se síti individuálních profesionálů a podnikatelů.
Ovšemže dovednosti nepodepřené odborností jsou málo platné — ale stejně tak odbornost bez těchto dovedností. Sama odbornost už zkrátka mnohdy nestačí ani v zaměstnání, natož na volné noze. Noví profesionálové bodují, protože se s nimi lépe spolupracuje:
Proto také dostávají opakovaně lepší zakázky a vydělávají nesrovnatelně více než izolovaní experti. Je to možná nefér, ale je to tak. Na trhu jsou zkrátka více žádaní.
Ruku na srdce. Budete-li mít na výběr, dáte přednost A) odborníkovi, který je levnější a dělat s ním je docela porod, anebo B) profesionálce, která je o něco dražší, výkonná, spolehlivá a vstřícná k vašim podnětům?
V průzkumu, který jsme publikovali Na volné noze v roce 2009, přiznalo plných 100 % dotázaných profesionálů potřebu se dále vzdělávat. Chcete-li však být úspěšní i v tomto desetiletí, mělo by vaše studium zahrnovat i oblasti, které úzce nesouvisejí s vaším oborem. Zejména pokud jste se dosud rozvíjeli především oborově, máte opravdu nejvyšší čas začít.
Poznámka: Článek vznikl díky ohlasům mé přednášky Bacha na nezávislé profesionály! na projektové konferenci Quo Vadis. Děkuji pořadatelům za tuto výzvu i laskavé pozvání.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.