Představujeme nový projekt, který vás propojí s evropskými klienty nebo jinými freelancery v zahraničí a možná i pomůže profesně růst, vydělávat víc či rozjet kariéru na mezinárodní úrovni.
Letos 9. května na Den Evropy (který je oslavou míru a jednoty v Evropě) jsme tiše spustili nový webový portál Freelancing.eu. Jeho posláním je podporovat podnikání všech evropských freelancerů tak, jako to dělá naše česká platforma Na volné noze a komunita kolem ní už 15 let.
V tomto článku přibližuji vizi nového projektu. Nejdřív bych ale rád vypíchl pár důvodů, proč vůbec o přeshraniční působnosti na volné noze uvažovat. Tady jsou možné přínosy, a jistě vás napadnou i další:
Na Freelancing.eu najdete kromě vznikajícího katalogu evropských nezávislých profesionálů také seznam 260 evropských freelance komunit, platforem, skupin, tržišť a webů (tříděný podle zemí), doporučené knihy pro freelancery či pravidelné novinky, které můžete číst přímo v archivu nebo odebírat přes náš newsletter, Facebook, Twitter a LinkedIn.
Možná jste už někde slyšeli nebo četli, že freelance ekonomiku (a tedy podnikání freelancerů) pohánějí digitální platformy a online tržiště pro párování freelancerů s poptávkami či klienty. To však není až tak úplně pravda. O platformách se hodně píše, ale jejich podíl na celkovém trhu práce i podnikání freelancerů je zatím relativně malý.
Respektovaný zdroj Gig Economy Data Hub, který agreguje dostupné statistiky práce na volné noze, ve svém přehledu uvádí, že plně na volné noze je v USA zhruba desetina pracovníků, ale „online platformy jako Uber, Lyft, TaskRabbit a další“ využívá pravidelně jen pouhá setina.
Jinými slovy, celkový kombinovaný podíl digitálních platforem na trhu práce se v USA pohybuje kolem 1 %, což ale zahrnuje i přivýdělky zaměstnanců. Podíl online platforem sice dlouhodobě roste (v současné koronavirové krizi dokonce výrazně), nicméně dominantní dosud není a nejspíš brzy ani nebude.
Důvodů, proč se podnikající freelanceři vyhýbají práci přes zprostředkovatele, který vstupuje mezi ně a klienty, je celá řada. Jednak jsou zde důvody hodnotové. V průzkumech často zdůrazňovaná potřeba nezávislosti a svobody jednoduše není příliš kompatibilní s obchodními vztahy, které primárně nastavuje platforma coby zprostředkovatel. Freelancer, který funguje jako podnikatel, chce prostě s klienty pracovat podle svých představ o ceně a podmínkách spolupráce, ne je mít nalajnované někým předem zvenčí.
Díky průzkumům víme i to, že hlavními zdroji nových klientů a zakázek jsou pro freelancery mezilidské vztahy. Např. v našem průzkumu to byly na prvních příčkách: osobní doporučení přes známé a kolegy (78 %), kontakty z předchozího zaměstnání či projektů (43 %), vlastní webové stránky (41 %), dobré jméno a obecná známost (37 %), sociální sítě (28 %), networking a náhodná setkání (19 %). Podobně v průzkumu Freelancing in America se umístili na předních příčkách přátelé a rodina (46 %), sociální média (40 %), vlastní klienti (38 %) a profesní kontakty (36 %), ale také online reklama (27 %) či online vývěsky práce a weby pro freelancery obecně (23 %).
Většina průzkumů míchá dohromady přivýdělky s podnikajícími freelancery, u kterých se dá předpokládat větší pečlivost ve výběru klientů s ohledem na dlouhodobé spolupráce a o to menší volnou kapacitu. Nicméně hlavní princip zůstává stejný: Mezilidské vztahy (tj. slabé a silné sociální vazby) jsou pro většinu freelancerů výrazně důležitější než mechanizované párování poptávek. Organizované i neformální komunity tedy trumfují platformy, na kterých se freelanceři musí někdy i přetahovat, kdo nabídne lepší cenu — tomu se zkušenější freelanceři spíš vyhýbají, jakkoli třeba pro začátečníky to může být vítaný zdroj přivýdělku.
Výše uvedený princip neplatí černobíle. Jde spíš o škálu. Příkladem mohou být butikové agentury, které sice zprostředkovávají zakázky vysoce specializovaným expertům (např. SAP vývojáři, laboratorní pracovníci či projektoví manažeři), ale zároveň spolupracují jen s několika desítkami či stovkami profesionálů. Ty často znají i osobně, jejich přístup je proto vysoce individuální a výsledkem je kompaktní profesní komunita, která si dobře rozumí a sdílí společné hodnoty.
Hlavními zdroji práce freelancerů tedy nejsou neosobní poptávkové systémy a platformy, ale spíš kvalitní vztahy. Na tomto zásadním principu proto staví komunitní portál Na volné noze i nový Freelancing.eu. Pár příkladů, co to v praxi znamená:
Výše uvedené příklady nepokrývají ani zdaleka všechny aktivity, které Na volné noze a nově i Freelancing.eu tak či onak zastřešují. V tom se mj. liší poptávkové platformy a profesionální komunity. Ty první jsou více lineární a jdou snadno zachytit v grafech a číslech, ty druhé jsou více decentralizované a v dobrém slova smyslu nekontrolované — slouží ke spontánnímu propojování freelancerů za nejrůznějšími účely. Kromě domlouvání zakázek zahrnují i vzdělávání a šíření informací, budování neformálních týmů, nebo i vznikající osobní přátelství.
Vize komunitních platforem Na volné noze i Freelancing.eu tedy vychází z toho, jak coby freelanceři přicházíme k novým příležitostem, klientům či projektům — prostřednictvím spletité sítě mezilidských vztahů, které jsou založené na důvěře, sdílení určitých hodnot a podnikatelském přístupu. Respektujeme freelancery coby nezávislé profesionály a podnikatele, což zároveň předurčuje to, jak funguje celý katalog nebo jaký obsah veřejně sdílíme.
Projekt Freelancing.eu je dosud v plenkách a jako každá komunita bude růst pomalu a pozvolna. Čerpá ale z toho nejdůležitějšího, co jsme se za 15 let Na volné noze v Česku naučili, a v tomto smyslu je pokračováním dlouholetého vývoje a zkoumání, co nejvíce freelancerům a celé této podnikatelské subkultuře pomáhá. Nově nabyté zkušenosti ostatně budou přenosné i zpětně, protože to nejzajímavější ze zahraničních rešerší šíříme i v Česku a vzhled Freelancing.eu bude zase předobrazem nové podoby Navolnenoze.cz.
Závěrem mi dovolte připojit osobní pozvání: Na Freelancing.eu se nyní dočasně můžete zaregistrovat na 3 roky za cenu dvou, a ještě k tomu dostanete podepsaný výtisk mé knihy The Freelance Way jako dárek. Většinu nových registrací zatím vyřizuji já osobně a dohlížím také na co nejvyšší kvalitu profilů. Vaše osobní webová prezentace v angličtině srozumitelně představí vás i vaše služby evropskému publiku. A co je zásadní, katalog členů je otevřený a veřejný, takže vás poptávající budou moci dohledat a kontaktovat napřímo, bez jakýchkoli zásahů, kontroly či provizí z naší strany. Pokud vás projekt zaujal a chcete být u toho, bude mi ctí, když se k nám přidáte mezi prvními — tahle brána do Evropy je vám otevřená.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.