Fuckupy Honzy Barboříka

5. ledna 2024

Marketér a tvůrce webů Jan Barbořík se před koncem roku v článku podělil o fuckupy, kterými si v rámci podnikání na volné noze prošel.

Jak sám hned v úvodu píše, při vzpomínání se dostal ke dvěma druhům. Tím prvním byly chyby, které pramenily z nezkušenosti nebo špatného plánování, druhý typ fuckupů pak vyplynul ze špatného výběru spolupracovníků či klientů. V závěru každého případu Honza přidává i ponaučení, které si z konkrétní situace odnesl.

„Vždy, když čtu nějaký příspěvek nebo poslouchám rozhovor o fuckupech, smekám pomyslný klobouk před kuráží zveřejnit i své neúspěchy. Čtu a poslouchám fuckupy rád – ne kvůli škodolibé radosti z cizích problémů, ale jako součást učení se toho, co všechno se může přihodit.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Freelancer Study 2025

Hezký začátek týdne! Krátce před Velikonocemi vyšly výsledky každoročního průzkumu Freelancer Study 2025, kterého se účastní zejména muži (84 %) s VŠ vzděláním (81 %) ze 73 zemí (95 % Evropa) a převážně technických a manažerských profesí (85 %). Jde tedy o poměrně úzký, ale zato hlubší pohled do podnikání 3.571 freelancerů, kterým se evidentně docela daří:

  • 21 % má obrat přes €175.000, 16 % zisk přes €125,000
  • €7.498 byl průměrný měsíční příjem
  • průměrná hodinovka činila €100 a jen 14 % účtuje klientům méně než 80 % pracovního času, z průměru 40 hodin týdně
  • €1.136 měsíčně si v průměru spoří na penzi, nejčastěji do akcií, fondů či nemovitostí, přesto má 49 % určité obavy z finanční situace v důchodu
  • hlavní důvody pro vykročení na volnou nohu byly nezávislost (64 %), flexibilita (54 %) a lepší příležitosti či více peněz (54 %)
  • nevýhodám kralovalo získávání nové práce a projektů (58 %), nejistota v plánování (45 %) a výkyvy příjmů (39 %)
  • 38 % získává nové klienty aktivně, 62 % spoléhá na pasivní akvizici, typicky z webových platforem a katalogů
  • 72 % se nějak podílí na strategii svých klientů

Do výsledného reportu přispělo také 16 expertů na freelancing z celého světa, včetně Roberta Vlacha. Pro srovnání mrkněte na výsledky našeho loňského průzkumu Jak se daří českým freelancerům, do kterého se naopak zapojilo o něco více žen než mužů.

Výběr ze světa #16 z 2025

  • Freelancing in the Age of AI — Nejste si jistí, jak to bude s freelancingem v éře umělé inteligence? V této epizodě podcastu Lizzie Davey probírá obavy, změny v poptávce klientů a způsoby, jak se přizpůsobit – zjistíte, proč AI není váš nepřítel, jak ji chytře využívat a proč má lidská kreativita stále navrch.
  • 8 Best Practices for Managing Client Expectations in Creative Projects„Jasná komunikace pomáhá předcházet nedorozuměním, udržet projekty na správné cestě a budovat důvěru,“ píše Ivana Drakulevska a sdílí klíčové postupy, jak se vyhnout nepříjemným překvapením, posílit vztahy s klienty a odvádět práci, která předčí očekávání.
  • How to Craft a Business Presentation That Doesn’t Bore People to Death — Nudné prezentace zabíjejí skvělé nápady. Článek Dereka Vaughna přináší praktické tipy, jak si rychle získat pozornost publika a udržet ji. Jak autor vysvětluje, klíčové body jsou jasné sdělení, vyprávění příběhů, poutavé vizuály, zapojení publika, promyšlený humor a konkrétní doporučení do praxe.
  • Quick Wins to Boost Your Freelance Income This Month — Sara Gibson se v tomto článku věnuje výhodám i úskalím práce na volné noze a nabízí pět jednoduchých, praktických strategií, které můžete ihned vyzkoušet pro zvýšení příjmu.
  • How to Get Your First Consulting Client (Without Ads or Cold Calls), longread od Melissy Liberman — Tento podrobný průvodce vede nové nezávislé konzultanty klíčovými změnami myšlení, praktickými strategiemi a nástroji, které potřebují k získání prvního důležitého klienta a vybudování udržitelného podnikání. Řeší vše od stanovení ceny a budování osobní značky až po smlouvy, marketing a denní rutiny.
  • 5 Tips For a Good Freelance Profile Photo — Silná profilovka udělá na klienty skvělý první dojem. Tady je pár jednoduchých, ale důležitých tipů, na které myslet při jejím pořizování.
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak na slogany

Naše členka Lenka Paprok, která se na volné noze zabývá profesionální tvorbou názvů a sloganů, přispěla do výborného článku o sloganech od Jany Langerové na serveru Podnikatel.cz. Ta kromě Lenky požádala o vyjádření několik právních expertů na ochranu duševního vlastnictví a v článku rozepsala pět praktických témat:

  1. Konkurenci je třeba sledovat
  2. Slogany chrání autorský zákon i ochranná známka
  3. Na co si tedy dát pozor?
  4. Jak je to s použitím textu písně nebo filmových hlášek?
  5. Příklady problémových sloganů

Lenka je mj. autorkou osvětového článku o tvorbě názvů a sloganů Názvověda, který patří dlouhodobě mezi tři nejčtenější texty na našem blogu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Kde berete klienty?

Jak freelanceři doopravdy přicházejí k novým klientům? To je výborná otázka, na kterou hledá odpověď rychlý průzkum Eliny Jutelyte z mezinárodní Freelance Business Community s podporou řady partnerů včetně nás a Freelancing.eu.

Vyplnění dotazníku nezabere ani 5 minut.

Znáte svou cílovou skupinu?

Advokátka a naše členka Ilona Černochová se ve své profesi prosadila se zaměřením na realitní právo. V rozhovoru teď mj. popisuje, jak se o specializaci vlastně rozhodovala i jak se jí podniká bez podpory sociálních sítí: „Čím více máte specifikovanou cílovku, tím větší máte šanci své klienty přitáhnout.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí