Problém, který trápí mnoho profesionálů, má prosté řešení. Zachovat 100% profesionalitu a pracovat s cenou a podmínkami, dokud se náročnost nevyrovná odměně.
Než se dostanu k podrobnostem, chtěl bych předem vypíchnout pár nejdůležitějších, obecných zásad péče o náročné klienty:
Neschopnost zvládat požadavky náročného klienta je velmi rozšířený problém, se kterým se setkávám v poradenství i na školeních. Jak se tito klienti mohou projevovat:
Bohužel, drtivá většina profesionálů na ně nadává a volí špatná řešení:
Zde bych se na chvíli pozastavil, protože odmítání zakázek je chyba, se kterou se setkávám i u zavedených profesionálů. Odmítnou-li jednou či dvakrát, nebude to mít pravděpodobně žádné velké následky. Opakovaným odmítáním však vysílají negativní signál, který se dále šíří. Člověk, který na vás dostal doporučení (to zpravidla nevíte) a je odmítnut, cítí zklamání a podělí se o něj. Někteří lidé vás pak zcela určitě přestanou doporučovat. Tím přicházíte o zakázky, o kterých ani netušíte, že jste je mohli mít. Lepší řešení je navýšit cenu a/nebo posunout termín.
Coby poradce často vybírám a doporučuji profesionály na různé zakázky. Když odmítnou jednou, v pohodě. Podruhé, oukej. Ale potřetí?! Pak evidentně už nemá smysl je dále doporučovat. Běžná situace, jejíž dlouhodobé důsledky si málokdo plně uvědomuje…
Z mého pohledu jediný obecně správný přístup je vyvažovat nároky klientů odpovídající cenou, potažmo termínem a kvalitou, pokud je nižší, než požadují. Musí být tedy splněny 3 podmínky:
U nových náročných klientů šroubujeme cenu do výše, která odpovídá náročnosti zadání a termínu dodání, o kterém samozřejmě také jednáme. Pokud klient na naši nabídku nepřistoupí, nejsme to my, kdo jej odmítá. Měli bychom znát a umět říct svou cenu, jako je to běžné u profesionálů ve vyspělých ekonomikách. Proč myslíte, že známí umělci vystupují na nudných firemních večírcích?
U stávajících klientů, jejichž náročnost jsme neodhadli správně, znovu otevřeme jednání o ceně poskytovaných služeb. Překládáme důvody pro odpovídající zvýšení ceny.
Pokud stanovujeme ceny převážně úkolově, měli bychom v rámci objednávky počítat s rezervou na dodělávky a vícepráce nad přesně stanovený rámec klientům účtovat.
Balíčky služeb k opakovanému prodeji představují tvrdší oříšek. Musíme je umět nacenit tak, aby se občasné výkyvy v nárocích klientů v pohodě zprůměrovaly. Znát svůj produkt!
A konečně u hodinovky bychom se měli snažit, aby byl náš čas věnovaný klientovi vykazován a účtován, třeba i včetně zbytečných schůzek a sáhodlouhé korespondence. Neodpovídá-li základní taxa náročnosti práce, můžeme přidat vyšší tarif.
Tvrdím, že vyjednávání o vyšší ceně a lepších podmínkách je lepší než odmítnutí. Oč dokonalejší budou vaše komunikační a vyjednávací dovednosti, tím častěji dosáhnete úspěchu. Obchod či zakázka je věcí dohody zúčastněných stran. A nedosažení dohody je pocitově něco úplně jiného než přímé odmítnutí. Mnohé lidi navíc smlouvání baví.
Rozhodně je podstatné, jakou formu jednání zvolíte. Zdali seberete odvahu, budete argumentovat přesvědčivě, zapůsobíte důvěryhodně, zachováte ve vypjatém momentě chladnou hlavu atd.
Pár příkladů, jak můžete náročného klienta přeměnit na VIP zákazníka:
Proces, který jsem zde popsal, patří mezi osvědčené nejlepší praktiky v podnikání na volné noze. Mnoha špičkovým profesionálům z mého okolí (mne nevyjímaje) již pomohl k výrazně vyšším příjmům a reputaci profíka, který má v podnikání systém a nikoho zbůhdarma neodmítne. Za sebe mohu dokonce prohlásit, že zásadu žádného klienta neodmítnout považuji za věc své profesionální cti!
Ve světě svobodného podnikání platí, že každá práce má svou cenu, která je dána pouze a jedině průnikem nabídky a poptávky. Každý náročný klient je ve skutečnosti dar, výzva, jakým nárokům dokážeme profesionálně vyhovět. Kdo v tom nemá jasno, řeší pak těžké dilema, koho a na základě čeho odmítnout. Odnaučte se říkat klientům ne. A místo toho se naučte lépe vyjednávat o podmínkách, za nichž byste byli ochotni říci ano.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.