Ručně malované cedule

2. června 2023

Daniel Plavecký po škole cestoval a konkrétně v Portugalsku ho nadchlo, jak vypadají výlohy a cedule na restauracích, kavárnách, lékárnách a malých rodinných podnicích. Začal se proto zajímat o to, jak jsou namalované, jak komunikují s místem nebo jak odkazují k domu, na kterém byly umístěné. Tato zkušenost ho přivedla k řemeslu písmomalířství — učil se a experimentoval.

Dnes sám pořádá workshopy a v Praze má studio, kde tvoří ručně malované cedule, tabule a vývěsní štíty. Jak vypadala Danova cesta nebo kdo je jeho typický zákazník, popsal nedávno v příjemném rozhovoru pro magazín Doklidu.

„Porovnejte si fotku ulice Milady Horákové z třicátých let s dneškem. Tenkrát si uzenář neřekl, že si ceduli udělá sám. Nesedl si k počítači, aby našel písmo, které se líbí jemu osobně, bez jakékoli znalosti typografie. On to chtěl mít opravdu pořádně a pečlivě udělané, protože věděl, že vývěsní štít je první věc, kterou člověk na ulici vidí. Že jde o první kontakt se zákazníkem. Proto do ní investoval a nechal si ji namalovat od profesionála.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn

Podobné novinky

1000 skutečných fanoušků

Znáte tezi o 1000 skutečných fanoušcích? Říká, že jako kreativní profesionál nepotřebujete miliony sledujících, stačí vám 1000 těch skutečných, kteří vás budou podporovat a nakoupí. Jessica Abel ale tuto myšlenku v dalším ze svých výborných článků vyvrací a poukazuje na to, že mezi teorií a praxí je velký rozdíl. A že počet lidí, kterým musíte nabídnout své produkty či služby, abyste dosáhli 1000 prodejů, je mnohem větší, než se podle této lákavé myšlenky může zdát.

„Získat těch 1000 skutečných fanoušků a udržet je, se zdá být pro většinu téměř nedosažitelné, což pak často vede ke zklamání a sebeobviňování. Nastává tedy čas na vyvracení mýtů,“ píše Jessica v úvodu a přibližuje mj. výzvy, kterým tvůrci na volné noze při snaze o finanční stabilitu čelí.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Budování dobrého jména

Newstream dodatečně vydal na YouTube i Spotify rozhovor s Robertem Vlachem o budování dobrého jména, kde Robert mj. zmiňuje i výhody a rizika osobního brandingu na volné noze. Vzpomíná ale taky na začátky svého podnikání a popisuje, jak došel k myšlence založení portálu pro freelancery.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Marketér s duší grafika

Jan Barbořík v podcastu Hackni byznys popsal, jak přistupuje ke své práci a proč ho baví být „dělníkem“ marketingu. Zavzpomínal ale taky na podnikatelské začátky na volné noze i jak v té době vnímal postupný rozvoj freelancingu v Česku.

„Zpětně mě mrzí, že jsem kolem sebe neměl nikoho, kdo by podnikal. Možná bych se začátkem neotálel tak dlouho, kdybych kolem sebe měl lidi, u kterých bych viděl, jak to funguje a mohl být s nimi v kontaktu.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

#15 Aneta Martinek

Aneta Martinek je autorkou nové knihy Organizační porno a jednou z hlavních tváří vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu, která jim doslova roste pod rukama (o 100 % ročně). Jako holka si ale zkusila i práci v call-centru nebo 12hodinové šichty v Tescu na pokladně a dodnes z těchto zkušeností těží. Také miluje knihy a říká o nich: „Pohled na knížky je moje psychohygiena.“

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

Identita

Česká televize uvedla minulý týden úvodní epizodu historicky prvního pořadu, který se věnuje českému grafickému designu. Sedmidílná minisérie se jmenuje Identita a jsou v ní mj. zapojení i oboroví profesionálové na volné noze.

Průvodce pořadu Aleš Najbrt diváky postupně seznámí s průkopníky oboru i současnými tvůrci. Přiblíží taky oblast vzdělávání, legendární filmové plakáty nebo design předmětů každodenního užití od bankovek po obaly produktů.

„Identita je pojem propojující svět grafického designu se zbytkem vesmíru, protože všude znamená totéž: soubor prvků, které pomáhají budovat a komunikovat integritu nebo charakter každého subjektu. Ať už se jedná o jednotlivce nebo celý národ, o soukromou galerii nebo nadnárodní společnost. Vizuální identita jednotlivých subjektů pak formuje vizuální identitu prostředí, a to zase ovlivňuje identitu nás všech, kdo v něm žijeme,“ říká v článku spoluautorka projektu Linda Kudrnovská.

Mimochodem, dalším z autorů a odborných poradců je i typograf Filip Blažek, se kterým jsme před pár lety natáčeli rozhovor pro naši sérii Jak podnikají profesionálové.

Identita se vysílá každý čtvrtek na ČT art od 20:15 večer. Zpětně jsou epizody dostupné na webu iVysílání.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí