Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Copywriter Martin Kavka už díky slovníku Čeština2.0 obohatil a hacknul český jazyk na internetu a teď chystá taky tištěnou verzi, která vyjde za několik týdnů u Jan Melvil Publishing — oba projekty přiblížil v rozhovoru pro DVTV.
„Čeština 2.0 ukazuje, že dokážeme přejímat cizí slova a zařadit je do jazykového systému. To je pro češtinu dobré, protože by nás jinak cizí jazyky převálcovaly. Dokážeme si z nich vytáhnout to, co se nám líbí a co používáme, a postupem času si to přiohneme.“
Jak si vybudovat silnou značku freelancera? Jan Kvasnička, UX designér a špičkový profesionál, v upřímném rozhovoru s Jirkou Rosteckým pro MladýPodnikatel.cz rekapituluje svou kariéru na volné noze — úspěchy, faily a taky Honzův pohled na český trh volnonožců.
„Jedna pokažená spolupráce vám může pěkně zavařit v celém růstu.“
Podobný rozhovor tady chyběl. Aktuální pohled na českou podcastovou scénu a její vývoj očima Dana Tržila pro Lupa.cz.
„Podcast je pro řadu lidí složitější, intelektuálnější. Vnímám to tak, že na YouTube je více lidí, ale je problém je zaujmout na déle než 3 minuty, zatímco podcast je hloubka. Je to jediný formát, kterému lidé věnují pozornost klidně hodinu.“
Spolupracujete na projektech v týmu nebo jejich členy sami přímo doporučujete a vybíráte? Tak pozor na pasivní agresory. Více v tomto článku.
Pro Forbes Česko sepsala Margareta Křížová Osm rad jak se nezbláznit ze svého byznysu.
„K podnikání je nutné přistoupit jako ke všem jiným činnostem. Buďte lidští a přiznejte si, že občas nezvládnete time management, prokrastinujete, rupnou vám nervy a emoce vám zatemní mozek.“
Textař Otto Bohuš dal volně k dispozici svůj brief pro klienty — sadu jednoduchých otázek, se kterými obvykle začíná, aby mohl s kýmkoli rozumně spolupracovat. Článek sice vyšel už před pár roky, zásady ale pořád platí a dají se vztáhnout i na další profese.
Ottovo varování: Tento článek přeskočte, pokud nevěříte na selský rozum – a zdá se vám normální používat výrazy jako „tonalita kampaně“ či „repozicioning brandu“.
Uznávaný designér Tobias van Schneider, který spolupracoval mj. se Spotify, NASA i Google, srovnal své zkušenosti z různých typů práce a popsal, co se mu osvědčilo nejlépe. V českém překladu teď jeho příspěvek publikoval CzechCrunch.
„Když jsem se podíval zpět na svoji relativně krátkou kariéru, došlo mi, že jsem si během let prošel prakticky všemi druhy práce. Od klasického zaměstnání ve startupu i korporaci na plný úvazek přes práci na volné noze pro množství klientů až po budování vlastních projektů a firem. A přišel jsem na to, že každý z těchto typů práce má svá pro a proti, které bych chtěl v následujícím textu porovnat a připomenout.“
Andrea Tsurumi je úspěšná ilustrátorka na volné noze, která vedle vlastních projektů tvoří mj. pro klienty jako The New York Times nebo Penguin Random House. Za své komiksy získala několik ocenění a v rozhovoru pro 99U před časem popsala, jaký dopad měl na její práci přechod z agentury na volnou nohu, co jí motivuje nebo jak přistupuje ke kritice:
„Hodně dám na zvyky, ale jedna z nejlepších věcí, jaké jsem se při řízení své práce naučila, je:
Romantické představy o vlastní kavárně nebo cukrárně má řada podnikatelů. Než ale vůbec začnete, je třeba zvládnout byrokratickou zátěž a získat kladné stanovisko, případně ohlásit činnost u 15 až 20 státních institucí. iDNES.cz píše, na jaké kroky a kontroly se před a po otevření provozovny připravit.
Jan Klouček studoval matematickou analýzu, které se chvíli věnoval i profesně, nakonec ho ale přilákalo dýmkařské řemeslo. Učit se začal přímo v jeho kolébce na dýmkařské akademii ve francouzském Saint-Claude a od roku 1999 vyrábí dýmky profesionálně pod vlastní značkou JanPipes.
V článku hovoří o autorských fajfkách, které tvořil i pro mistrovství světa a dnes mj. pořádá taky osvětové workshopy, kde zájemce učí, jak si takovou dýmku mohou sami vyrobit.
„Někteří zákazníci, když už si dýmku koupí, si ji chtějí příště vytvořit sami. Takže přijdou na workshop. A když mají vlastní zkušenost, možná i lépe pochopí, proč má určitá ručně vyráběná dýmka právě takovou cenu, jakou má – třeba kolem pěti, deseti tisíc korun.“
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.