Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Advokátka Petra Kristína Dolejšová pořádá hodně užitečný kurz Právní základy pro grafiky. Je postavený hlavně prakticky a zaměřuje se na nejčastější právní úskalí profese — co je ještě inspirace a co už porušování autorských práv? Jak se bránit zneužití vašeho díla? Kdy se vyplatí zaregistrovat ochrannou známku? Nejbližší termín je v úterý 2. října v Praze a zbývá jen pár posledních míst.
Chcete svobodné Česko? Předplaťte si Nový deník, jehož první vydání vyjde symbolicky 28. října na 100. výročí Československa.
Za novým projektem stojí takové osobnosti, jako je Ján Simkanič, Petr Koubský, Pavel Tomášek, Josef Šlerka a desítky dalších — zkrátka redakce snů. Jejich cílem je dělat špičkovou nezávislou žurnalistiku placenou čtenáři, což je model, který na Slovensku zavedl revoluční Denník N a otřásl tak celou tamní politickou scénou.
Podmínkou každé svobodné, otevřené společnosti je veřejná kritika a kontrola moci vykonávaná aktivně jak občany, tak nezávislými médii — a těch, jak víme, v Česku rychle ubývá. Jako občané teď máme jedinečnou příležitost vybudovat nový pilíř svobody tím, že přispějeme ke vzniku média, které se jen tak někým koupit nenechá a bude na politiky přísnější než veřejnoprávní média (díkybohu za ně).
Přispěli jsme rovnou hned na to nejdražší digitální předplatné na 2 roky za 5.800 Kč a jsme ready přisypat víc, když bude potřeba. Přidejte se, fakt to má smysl.
Copywriter Martin Kavka už díky slovníku Čeština2.0 obohatil a hacknul český jazyk na internetu a teď chystá taky tištěnou verzi, která vyjde za několik týdnů u Jan Melvil Publishing — oba projekty přiblížil v rozhovoru pro DVTV.
„Čeština 2.0 ukazuje, že dokážeme přejímat cizí slova a zařadit je do jazykového systému. To je pro češtinu dobré, protože by nás jinak cizí jazyky převálcovaly. Dokážeme si z nich vytáhnout to, co se nám líbí a co používáme, a postupem času si to přiohneme.“
Jak si vybudovat silnou značku freelancera? Jan Kvasnička, UX designér a špičkový profesionál, v upřímném rozhovoru s Jirkou Rosteckým pro MladýPodnikatel.cz rekapituluje svou kariéru na volné noze — úspěchy, faily a taky Honzův pohled na český trh volnonožců.
„Jedna pokažená spolupráce vám může pěkně zavařit v celém růstu.“
Podobný rozhovor tady chyběl. Aktuální pohled na českou podcastovou scénu a její vývoj očima Dana Tržila pro Lupa.cz.
„Podcast je pro řadu lidí složitější, intelektuálnější. Vnímám to tak, že na YouTube je více lidí, ale je problém je zaujmout na déle než 3 minuty, zatímco podcast je hloubka. Je to jediný formát, kterému lidé věnují pozornost klidně hodinu.“
Spolupracujete na projektech v týmu nebo jejich členy sami přímo doporučujete a vybíráte? Tak pozor na pasivní agresory. Více v tomto článku.
Pro Forbes Česko sepsala Margareta Křížová Osm rad jak se nezbláznit ze svého byznysu.
„K podnikání je nutné přistoupit jako ke všem jiným činnostem. Buďte lidští a přiznejte si, že občas nezvládnete time management, prokrastinujete, rupnou vám nervy a emoce vám zatemní mozek.“
Textař Otto Bohuš dal volně k dispozici svůj brief pro klienty — sadu jednoduchých otázek, se kterými obvykle začíná, aby mohl s kýmkoli rozumně spolupracovat. Článek sice vyšel už před pár roky, zásady ale pořád platí a dají se vztáhnout i na další profese.
Ottovo varování: Tento článek přeskočte, pokud nevěříte na selský rozum – a zdá se vám normální používat výrazy jako „tonalita kampaně“ či „repozicioning brandu“.
Uznávaný designér Tobias van Schneider, který spolupracoval mj. se Spotify, NASA i Google, srovnal své zkušenosti z různých typů práce a popsal, co se mu osvědčilo nejlépe. V českém překladu teď jeho příspěvek publikoval CzechCrunch.
„Když jsem se podíval zpět na svoji relativně krátkou kariéru, došlo mi, že jsem si během let prošel prakticky všemi druhy práce. Od klasického zaměstnání ve startupu i korporaci na plný úvazek přes práci na volné noze pro množství klientů až po budování vlastních projektů a firem. A přišel jsem na to, že každý z těchto typů práce má svá pro a proti, které bych chtěl v následujícím textu porovnat a připomenout.“
Andrea Tsurumi je úspěšná ilustrátorka na volné noze, která vedle vlastních projektů tvoří mj. pro klienty jako The New York Times nebo Penguin Random House. Za své komiksy získala několik ocenění a v rozhovoru pro 99U před časem popsala, jaký dopad měl na její práci přechod z agentury na volnou nohu, co jí motivuje nebo jak přistupuje ke kritice:
„Hodně dám na zvyky, ale jedna z nejlepších věcí, jaké jsem se při řízení své práce naučila, je:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.