Snad každý úspěšný profesionál si občas musí připadat jako akční hrdina. Teprve když se nedaří a problémy neberou konce, můžeme odhalit svůj skutečný podnikatelský potenciál.
Klidné moře ještě z nikoho zdatného námořníka neudělalo, praví anglické přísloví. Avšak platí to pro většinu profesí. Nečekaná situace prověří schopnosti, připravenost a strategické uvažování podnikatele lépe než sebelepší audit.
Komplikacím se v podnikání nelze vyhnout a právě odhodlání jim čelit charakterizuje špičkové podnikatele a profesionály. Jak se k problémům stavíte vy?
Vaše reakce na problémy je významným indikátorem zdravotního stavu podnikání. Nejistota nebo dokonce strach jsou příznaky nepřipravenosti, a tedy i rizika profesního selhání. Naopak sebedůvěra a pozitivní přístup indikují dostatek zdrojů a zkušeností.
Někteří profesionálové, které já osobně obdivuji, se už v podnikání nebojí vůbec ničeho (nebo to alespoň na sobě nedávají znát). Já sám to občas mívám podobné. Když se problémy nakupí, užívám si to a vychutnávám každé rozhodnutí s pocitem, že surfuju na divoké vlně.
Máte-li k takovému postoji dosud daleko, můžete to vzít jako výzvu. Konec konců, zdolávání překážek je podstatou evoluce, jak trefně poznamenává vědec a filozof Karl Popper v pozoruhodné knize Život je řešení problémů.
Nebojácný, aktivní přístup k řešení problémů je přesně tím, co od nás zákazníci očekávají. K nenadálé komplikaci či překážce se musíme postavit poctivě čelem. Budeme-li se tvářit, že neexistuje, klienta pravděpodobně ztratíme a ohrozíme i svou profesní pověst. Aby bylo jasné, co mám na mysli, uvedu pár vlastních zkušeností z poslední doby:
Všechny výše uvedené problémy se daly s trochou dobré vůle vyřešit snadno a rychle. Jejich ignorováním se však podnikatelé připravili o budoucí zisk z mé kapsy.
V podstatě existují 2 typy problémů, s nimiž se můžeme v podnikání setkat:
Pro úspěšnější řešení problémů obojího typu platí několik obecných zásad:
Ovšemže změna přístupu k problémům je běh na dlouhou trať. Profesionál se především musí otrkat a ověřit si na vlastní kůži, že žádná kaše není tak horká, jak se navaří. Pak už je pouze otázkou času, než jeho sebevědomí a prostředky obsáhnou prostor dostatečný pro rázné řešení většiny podnikatelských problémů.
A ještě perlička na závěr: V den, kdy jsem chtěl původně psát tento článek, mi v počítači zkolaboval disk se všemi daty. Protože ale průběžně zálohuji, trvala mi kompletní obnova všech ztracených souborů jen pár hodin. Myslet na zadní kolečka se zkrátka vyplácí ;-)
„Proč bych měl podnikat? Člověk, který si tuto otázku položí a chce nad ní dokonce uvažovat, či filosofovat, by měl nejkratší cestou zamířit do náruče pracovního úřadu a žít hezký, klidný život. Podnikání je stav mysli, osobnostní filosofie, pocit svobody a uplatnění. To není kariérní volba. To je životní volba.“ — Tomáš Březina, Podnikatel roku 2007
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.