Podnikání je řešení problémů

25. ledna 2011 Robert Vlach

Snad každý úspěšný profesionál si občas musí připadat jako akční hrdina. Teprve když se nedaří a problémy neberou konce, můžeme odhalit svůj skutečný podnikatelský potenciál.

Klidné moře ještě z nikoho zdatného námořníka neudělalo, praví anglické přísloví. Avšak platí to pro většinu profesí. Nečekaná situace prověří schopnosti, připravenost a strategické uvažování podnikatele lépe než sebelepší audit.

Postoj k problémům

Komplikacím se v podnikání nelze vyhnout a právě odhodlání jim čelit charakterizuje špičkové podnikatele a profesionály. Jak se k problémům stavíte vy?

  1. Obáváte se jich a máte zlost, když se objeví?
  2. Nebo jste na ně připraveni a jsou pro vás vítaným kořením každodenní rutiny?

Vaše reakce na problémy je významným indikátorem zdravotního stavu podnikání. Nejistota nebo dokonce strach jsou příznaky nepřipravenosti, a tedy i rizika profesního selhání. Naopak sebedůvěra a pozitivní přístup indikují dostatek zdrojů a zkušeností.

Někteří profesionálové, které já osobně obdivuji, se už v podnikání nebojí vůbec ničeho (nebo to alespoň na sobě nedávají znát). Já sám to občas mívám podobné. Když se problémy nakupí, užívám si to a vychutnávám každé rozhodnutí s pocitem, že surfuju na divoké vlně.

Máte-li k takovému postoji dosud daleko, můžete to vzít jako výzvu. Konec konců, zdolávání překážek je podstatou evoluce, jak trefně poznamenává vědec a filozof Karl Popper v pozoruhodné knize Život je řešení problémů.

Problémy zákazníků na naši hlavu

Nebojácný, aktivní přístup k řešení problémů je přesně tím, co od nás zákazníci očekávají. K nenadálé komplikaci či překážce se musíme postavit poctivě čelem. Budeme-li se tvářit, že neexistuje, klienta pravděpodobně ztratíme a ohrozíme i svou profesní pověst. Aby bylo jasné, co mám na mysli, uvedu pár vlastních zkušeností z poslední doby:

  • Kradený mobil? – Nový mobil zakoupený u ostravského maloobchodníka v originálním balení Vodafone mi začal po měsíci hlásit, že je kradený a zůstane odpojen ze sítě, dokud věc neprojednám s Policií ČR. Prodejce ani Vodafone se nechtěli mým problémem zabývat a odkázali mne na Policii, kde mi s údivem sdělili, že mobil se v žádné databázi kradených přístrojů nenachází. Nakonec se ukázalo, že prodejce mobil koupil z velkoskladu, který od Vodafone přístroje odebral, ale nezaplatil, takže ti je pak zablokovali jako kradené. Závěr: Od prodejce, který odmítl problém přiznat a řešit, si už nikdy nic nekoupím, protože jejich pasivita mne stála 2 dny času.
  • Ignorovaná reklamace – Stálý dodavatel, u kterého jsem nechal v posledních letech tisknout několik set tisíc letáků pro portál Na volné noze a některé mé klienty, nám vyrobil samolepky, jejichž barevnost naprosto neodpovídala tiskovým podkladům. Dodávku jsme potřebovali urgentně pro kompletaci větší kampaně a na zákaznické podpoře mi proto slíbili přednostní řešení reklamace do týdne. Ozvali se za měsíc, bez omluvy a reklamaci zamítli jako neoprávněnou. Závěr: Přestal jsem je doporučovat a už se poohlížím po spolehlivějším dodavateli.
  • Ubytování bez záruky – Soukromý ubytovatel ve Valticích, jehož služeb jsem využíval řadu let pro sebe i účastníky našeho školení, mi jednou po příjezdu oznámil, že mou závaznou rezervaci postoupil větší skupině (prý nedopatřením). Sice mě to šokovalo, ale požádal jsem jej slušně, aby mi tedy zajistil náhradní ubytování, protože jsem neměl kvůli přípravě školení čas problém řešit. Slíbil, že zavolá, ale už se neozval. Závěr: Už se tam nikdy neubytuji a jeho služby jsem přestal doporučovat.

Všechny výše uvedené problémy se daly s trochou dobré vůle vyřešit snadno a rychle. Jejich ignorováním se však podnikatelé připravili o budoucí zisk z mé kapsy.

Zvládání problémů levou zadní

V podstatě existují 2 typy problémů, s nimiž se můžeme v podnikání setkat:

  1. Předvídatelné problémy bychom měli mít zmapované předem a připravit se na ně (příklad: selhání techniky, zdravotní neschopnost).
  2. Nepředvídatelné problémy bývají ojedinělé, nelze je předvídat, ani se na ně připravit (příklad: nová legislativa, ekonomická krize).

Pro úspěšnější řešení problémů obojího typu platí několik obecných zásad:

  • otevřenost k problémům, předběžná analýza a prevence rizik
  • akceschopnost a volné zdroje: finanční rezerva, čas, lidé, zásoby…
  • pozitivní myšlení a rychlé stanovení priority dílčích problémů
  • systematický přístup a znalost základů projektového řízení
  • řešení vlastních problémů jako jádro podnikání (viz kniha Restart)

Ovšemže změna přístupu k problémům je běh na dlouhou trať. Profesionál se především musí otrkat a ověřit si na vlastní kůži, že žádná kaše není tak horká, jak se navaří. Pak už je pouze otázkou času, než jeho sebevědomí a prostředky obsáhnou prostor dostatečný pro rázné řešení většiny podnikatelských problémů.

A ještě perlička na závěr: V den, kdy jsem chtěl původně psát tento článek, mi v počítači zkolaboval disk se všemi daty. Protože ale průběžně zálohuji, trvala mi kompletní obnova všech ztracených souborů jen pár hodin. Myslet na zadní kolečka se zkrátka vyplácí ;-)

„Proč bych měl podnikat? Člověk, který si tuto otázku položí a chce nad ní dokonce uvažovat, či filosofovat, by měl nejkratší cestou zamířit do náruče pracovního úřadu a žít hezký, klidný život. Podnikání je stav mysli, osobnostní filosofie, pocit svobody a uplatnění. To není kariérní volba. To je životní volba.“Tomáš Březina, Podnikatel roku 2007

Sdílejte
a diskutujte

Facebook Twitter LinkedIn Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí