Máte texty, ale nejste s nimi spokojení? Jsou těžkopádné, komplikované a čtenáři se v nich ztrácí? Chybí v nich jasně nasvícená klíčová myšlenka? V tom případě potřebují doping. Jazykový doping od editora.
Co přesně znamená editace textu?
Editace textu je práce na již napsaném textu s cílem jej zlepšit ve všech oblastech. Jak jeho čtivost, přehlednost a tok informací, tak jeho srozumitelnost a celkovou kvalitu. Zeditovaný text se dobře čte, hlavní myšlenky jsou zřetelné, následují logicky za sebou a slovní balast naopak mizí. Text je přizpůsoben konkrétní cílové skupině nebo médiu a stoprocentně plní svůj komunikační účel.
Jaký je rozdíl mezi korekturou a editací textu?
Korektor opravuje pravopisné, gramatické a typografické (přebytečné mezery, interpunkce, číslovky atd.) chyby. Editor zasahuje do textu mnohem hlouběji. Jaký je rozdíl mezi prací korektora a editora?
🔄 STYL A SROZUMITELNOST
- Těžkopádné nebo složité věty: Korektor opraví chyby, ale ponechá větu ve stylu: „S ohledem na skutečnost, že došlo k posunu termínu, bylo rozhodnuto o přepracování plánu.“ Editor navrhne: „Kvůli posunutí termínu se organizátoři rozhodli přepracovat plán.“
- Nepřehledné formulace: Korektor nezmění větu jako: „Pro dosažení co největší možné úrovně efektivity bylo nezbytné provést revizi procesních nastavení.“ Editor navrhne: „Aby firma pracovala efektivněji, upravili jsme procesní nastavení.“
🧱 STRUKTURA TEXTU
- Nevhodné rozvržení odstavců: Korektor neřeší, že se odstavec zabývá pěti důležitými myšlenkami, které by si zasloužily rozdělit. Editor odstavec rozdělí a upraví, aby každá část měla vlastní „nosné“ sdělení.
- Zbytečná slova – Výplňová a přebytečná slova nechává korektor bez povšimnutí. Editorovou prací je tento plevel vymýtit, aby z textu vystoupila klíčová sdělení.
- Nelogické pořadí informací – Korektor nechá text, kde je důsledek zmíněn ještě před uvedením důvodu nebo příčiny. Editor přeskládá odstavce nebo věty, aby text logicky plynul.
📣 VÝRAZOVÉ PROSTŘEDKY A OPAKOVÁNÍ
- Nejednotný nebo nevhodný tón komunikace: Korektor neupozorní na střídání formálního a hovorového stylu. Editor sjednotí tón podle cílové skupiny – např. zformuluje text přístupněji pro čtenáře e-shopu nebo kultivovaněji např. pro akademické publikum.
- Opakování téhož sdělení: Korektor neopraví, že se v každém odstavci opakuje slovní spojení: „Naším cílem je kvalita.“ Editor navrhne jiný způsob vyjádření nebo vypuštění.
Korektura vs. editační doping v praxi:
📝 PŮVODNÍ TEXT:
Naše společnost se zabývá poskytováním služeb v oblasti poradenství. V rámci našeho působení, nabízíme široké spektrum řešení, které pomáhají firmám dosahovat lepších výsledků, v různých oblastech jejich činnosti.
🔍 PO KOREKTUŘE:
Naše společnost se zabývá poskytováním služeb v oblasti poradenství. V rámci našeho působení nabízíme široké spektrum řešení, která pomáhají firmám dosahovat lepších výsledků v různých oblastech jejich činnosti.
✨ PO EDITACI:
Pomáháme firmám zlepšit výsledky díky promyšlenému poradenství. Nabízíme praktická řešení použitelná přímo pro jejich konkrétní potřeby.
🚀 Jaká je přidaná hodnota editovaných textů?
- Větší srozumitelnost – čtenář rychle pochopí hlavní sdělení – bez složitého luštění nebo dohledávání významu.
- Vymazání těžkopádnosti – kostrbaté nebo příliš komplikované formulace budou převedené do plynulé a přirozené podoby.
- Přizpůsobení cílovce – tón, jazyk i struktura textu podle toho, komu je sdělení určeno (odborník, zákazník, široká veřejnost, čtenář beletrie atp.).
- Profesionální znění – Úroveň je klíčová. Dobře znějící text působí důvěryhodně, reprezentativně a srozumitelně.
- Možnost se zlepšovat – Pokud o to autor stojí, dostane upřímný feedback od profíka, takže může profesně růst.
Komu edituji texty?
- Podnikatelé a firmy (webovky, nabídky, prezentace, e-maily, interní komunikace, přepis firemního podcastu).
- Autoři, tvůrci a blogeři (příspěvky na web, sociální sítě, newslettery, e-maily).
- Markeťáci (nabídky a propagační materiály, prezentace, brožury, katalogy, PR články a tiskové zprávy).
- Studenti a akademici (eseje, odborné články, studentské práce, studie, zprávy, výzkumy).
- Spisovatelé (v rané fázi rukopisu či před odevzdáním do nakladatelství či do soutěže).
- Osobní texty (životopis, motivační dopis, profilový text /o mně, LinkedIn/, projevy, veřejná vystoupení).
- Neziskovky, instituce a další organizace (komuniké s veřejností, tiskové zprávy, grantové žádosti, programové texty, výukové materiály, prezentace).
- Všichni, kdo chtějí, aby jejich sdělení bylo pochopeno správně a působilo profesionálně.
Studoval jsem Tvůrčí psaní na VŠ Josefa Škvoreckého a k editaci textu jsem se poprvé dostal na nejčtenějším sportovním serveru u nás – Sport.cz. To bylo v roce 2007. Dva roky jsem se živil jako editor v deníku Právo a šest let jsem působil jako šéfredaktor časopisu Rybářství.
Volný čas trávím s dětmi. A když si o ně řekne některá z babiček, čtu beletrii, jezdím na kole, lezu po via ferratách nebo natáčím podcast Literární tlachání.
Vybrané reference
- Editace a korektura
- Fichtner Wealth Managers – investiční poradenská společnost pro rentiéry (editace rozhovorů z podcastů pro potřeby knižního vydání)
- Bartvisions.cz – digitální agentura specializující se na tvorbu webů na míru a pomocí CMS WordPress (editace otextovaného webu)
- Alca – největší výrobce sanitární techniky ve střední a východní Evropě (editace a korektura pravidelného periodika Alca magazín, několika katalogů a sekcí na webu)
- Copywriting a redaktorské práce
- b2assets.cz – špička v oblasti facility a property managementu (otextování webu, brožury, pravidelná příprava firemního časopisu)
- akvlkova.cz – JUDr. Lucie Vlková Vaňková, Ph.D. – advokátka se specializací na rodinné právo (otextování webu)
- bohemiabrokers.cz – společnost zabývající se broker consultingem s 2000+ klienty (otextování webu)
- Média
- Sport.cz – redaktor a editor nejnavštěvovanějších sportovního serveru v ČR (9 let)
- deník Právo – editor sportovního oddělení celostátního deníku (2 roky)
- časopis Rybářství – šéfredaktor nejčtenějšího časopisu o rybaření v ČR (6 let)