Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Jak vypadá práce a podnikání nakladatele? Nový rozhovor Na volné noze je zde!
Juraj Koudela je muž z Absyntu, vynikajícího nakladatelství, které na slovenském i českém trhu prosadilo žánr literární reportáže. Sám říká, že jim k tomu hodně dopomohla polská škola byznysu. Co to je a jak se dnes podniká v česko-slovensko-polském kulturním prostoru, o tom jsme si s Jurajem povídali nad knihami z Absyntu.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Mimochodem, slovenské vydání knihy Na voľnej nohe s krásnou žlutou obálkou vyšlo právě u Absyntu 💛
Pokud sníte o tom, že byste se živili psaním knih, máme pro vás tip na novou knihu, která to bere pěkně zostra a není to self-help.
Govt Cheese jsou brutálně upřímné memoáry Stevena Pressfielda, autora Válka umění, Ohnivé brány a dalších nadčasových románů i non-fiction titulů.
V této nové knize poprvé vypráví celý svůj spisovatelský příběh a jakoby mimochodem trousí perly o tom, jak funguje americký knižní a filmový průmysl zevnitř. Z velké části jde o tvrdý byznys, a to představuje obrovskou výzvu pro každou idealistickou, tvůrčí duši, jako je Steve. Rval se s tím a dřel na sobě desítky let, zatímco si vydělával všelijak na volné noze jako řidič, těžař či sběrač ovoce. Bylo mu 52 let, než mu vyšla první kniha.
Govt Cheese je napínavý, neodložitelný majstrštyk, zvlášť pokud si ho pořídíte jako autorem načtenou audioknihu na Audible!
Náš člen Roman Věžník napsal a vydal eknihu AHAbook s výmluvným podtitulem Cenotvorba (nejen) pro copywritery.
Roman se cenotvorbě systematicky věnuje a samozřejmě k ní má blízko i jako zkušený autor prodejních textů. O svých AHA momentech v cenotvorbě měl ostatně předloni přednášku i na našem think-tanku:
Miloš Čermák je kmotr, a to rovnou dvojitý!
Ale popořadě:
Miloš je na volné noze jako publicista a standup komik. Napsal přes 30 knih a patří k nejznámějším českým novinářům. Dnes vydává úspěšný newsletter a podcast Jedno procento na Substacku, kde píše mj. o nástupu umělé inteligence. Jeho druhou kariérou jsou standupy v Čermák Staněk Comedy. No a v této epizodě se stal kmotrem hned dvakrát, když pokřtil náš podcast Na volné noze i nové QQ podcast studio Ostrava, kde natáčíme.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Unikátní vhled do života a práce na volné noze světoznámého spisovatele Milana Kundery přináší dvojrozhovor s jeho ženou Věrou Kunderovou z let 1991 a 2019.
Fascinující jsou zejména detaily: Třeba jak spravovala Milanova práva coby literární agentka, jak začínali ve Francii prakticky z ničeho nebo jak jí diktoval některá díla na dovolené. Dlouhé a moc zajímavé povídání!
Náš člen, korektor a copywriter Dalibor Behún vydává společně s bratrem Petrem novou knihu Pište čtivě a srozumitelně, kterou ocení i freelanceři.
Titul částečně navazuje na úspěšnou prvotinu Pište správně česky – poradna šílených korektorů a mj. vás postupně naučí psát tak, aby vaše texty byly pro čtenáře přístupné a užitečné.
V anotaci se mj. píše: „Všichni občas píšeme text, na kterém záleží. Někdy jde o komunikaci s klienty, jindy o texty na vlastní webovky, do blogu nebo na sociální sítě. Někteří z nás ještě studují a jejich denním chlebem je psaní různých esejů a akademických prací. Jiní zase v práci píšou dokumentaci, obchodní podmínky, návody či pokyny. Ať už jste na tom vy osobně jakkoli, určitě chcete, aby vaše texty byly nejen reprezentativní, ale i srozumitelné, čtivé a přehledné. Tahle publikace vám v tom pomůže. Nejsou to skripta pro jazykové odborníky, ale normální, lidsky napsaná knížka, která vám jednoduchou a vtipnou formou vysvětlí základní principy stylisticky učesaného a srozumitelného textu.“
Kniha vychází v pondělí 26. června a s kódem „pisuspravne20“ se dá v předprodeji pořídit s 20% slevou.
O dlouhověkost a pevné zdraví usiluje spousta lidí na volné noze mj. proto, že nám to umožňuje dělat dobře a spolehlivě naši práci, třeba i do vysokého věku.
A právě o tom, jak žít déle zdravěji, je vynikající a ryze praktická kniha Outlive, kterou napsal Peter Attia a česky ji vydá Melvil (možná jste už od nich četli Konec stárnutí).
Attia jako lékař předkládá vizi a strategii osobní medicíny 3.0, která řeší problémy dlouho předtím, než nastanou. Umožňuje tak čtenářům předvídat, plánovat a měnit své návyky smysluplně, s jasným cílem předejít budoucím problémům.
Rozhodně se vyplatí počkat na české vydání, protože kniha je náročná a plná odborných termínů. Viz také krátká audiorecenze:
Pokud píšete či prodáváte příběhy, nebo máte ambici stát se spisovatelem, útlá knížečka The Authentic Swing by rozhodně neměla chybět ve vaší knihovně.
Není dlouhá. Není (moc) o golfu. Ani to není další z tuctových self-help knih.
Ve své podstatě je to kniha o vzniku jednoho románu a — na mnohem hlubší úrovni — o hledání vlastního autentického hlasu a vypravěčského stylu.
Steven Pressfield tuto knihu založil na poznámkách z psaní The Legend of Bagger Vance, svého prvního a průlomového románu z prostředí golfu. Stal se z něj bestseller a dokonce podle něj natočil film Robert Redford s Willem Smithem, Mattem Damonem a Charlize Theron v hlavních rolích.
Ze všech Pressfieldových knížek pro tvůrce a umělce, je právě tato možná nejlepší, tedy vedle mnohem slavnější Války umění.
Celá knížka se čte jako jeden velký příběh. Příběh s velkým Pé. Majstrštyk.
Umí ale být i praktická. Tady je například pasáž z kapitolky o Stevových pracovních návycích, v níž může snadno najít inspiraci každý, kdo zápolí s psaním delšího textu:
„Každý den, když dokončím práci, si poznamenám, na jakém projektu jsem pracoval a kolik hodin jsem na něm strávil. Mám také nástěnný kalendář, ten typ Sierra Club/Ansel Adams, s dvoupalcovým čtverečkem pro každý den. Do levého dolního rohu každého čtverečku si napíšu, co jsem ten den dělal za sport — fitko, běh, cokoli. Do pravého horního rohu dám jednopísmennou zkratku pro projekt, na kterém jsem pracoval — a odfajkuju ji.
…
Když pak můžu kouknout na celý list měsíce v kalendáři a napočítám dvacet, pětadvacet fajfek a stejný počet sportů, vím, že mám drajv. Spisovatel nemá šéfa. Nikdo mi nepošle výplatu, ani mě nepoplácá po rameni, ani mi nekoupí drink a neřekne mi: Dobrá práce, Steve. To musím udělat sám. Musím se vytáhnout z postele a naklusat do kanceláře. Musím se namotivovat, abych dostal chuť do práce, a když začnu nadávat a stěžovat si, musím se sám kopnou do zadku. Taky se rád odměním. Jednoduché věci. Když třeba dostanu balíček poštou, který vypadá, že by mohl obsahovat něco zajímavého, nedovolím si ho otevřít, dokud není má denní práce hotová. Život spisovatele je o sebemotivaci, sebekázni, sebeposílení a sebeověření. Potřebuju každý trik, na který si dokážu vzpomenout, abych mohl pokračovat.“
Audiorecenzi knihy si poslechněte zde:
Pokud jste zastánci jednotných transparentních cen v podnikání na volné noze, nejspíš vás hodně pobaví následující slovní přestřelka v klasickém příběhu Sherlocka Holmese z roku 1922, nazvaném Záhada na Thorském mostě 🤑
Miliardářský klient na Sherlocka Holmese:
„Peníze pro mě v tomto případě neznamenají nic. Pro mě za mě je klidně můžete pálit, pokud vám to osvítí cestu k pravdě. Tato žena je nevinná, musí být zbavena všech obvinění a je na vás, abyste to dokázal. Řekněte si částku!“
Sherlockova chladná odpověď:
„Mé ceny jsou stejné pro všechny. Neohýbám je pro nikoho vyjma případů, kdy se zřeknu odměny úplně.“
Miliardář:
„No, pokud pro vás dolary nic neznamenají, pomyslete na reputaci! Jestli uspějete, všechny noviny v Anglii i Americe vás budou oslavovat. Oba kontinenty budou mluvit jen o vás.“
Sherlock:
„Děkuji vám, pane Gibsone, ale sláva mě nezajímá. Možná vás překvapí, že dávám přednost práci v anonymitě a přitahuje mě vždy jen problém sám o sobě.“
Pár dalších poznámek:
Pokud píšete, tvoříte či vyprávíte příběhy, existuje výborná kniha o narativních strukturách používaných ve všem od marketingu přes filmy a romány až po literaturu faktu a seberozvojové knihy.
Její autor Steven Pressfield ji nazval Nobody Wants to Read Your Sh*t podle rady, kterou dostal kdysi coby novopečený copywriter v marketingové agentuře. Je však plná laskavé moudrosti a těžce nabytých znalostí o vyprávění příběhů.
Tahle útlá knížka je víc „niche“ než Pressfieldův světoznámý bestseller Válka umění, ale je neméně skvělá a bude vás zaručeně bavit 💩
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.