Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Copywriterka a kreativní koučka na volné noze Julie Cortés radí freelancerům, kteří se sebou občas nechají zametat, ať obejmou své drsňáctví:
„Z nějakého důvodu se někteří klienti — či poptávající — snaží diktovat pravidla. Prozradím vám tajemství: Nenechte je. Vše začíná u vás. Musíte být svým vlastním malým drsňákem. Musíte přestat tolerovat toto bezohledné chování. Tak často se necháme ovládnout strachem a úzkostí a přijímáme špatné zacházení, protože nic lepšího neumíme… nebo zrovna zoufale potřebujeme peníze. A jsme sami sobě překážkou, když nemáme nastavené dobré zásady (čti: hranice). Pochopte, že samostatná výdělečná činnost NEDÁVÁ ostatním právo šlapat po vás. Jako podnikatelé máte plné právo stanovit si vlastní pravidla, o čem se dá vyjednávat a přes co nejede vlak.“ (volně přeloženo)
Ve směle pojmenovaném článku Embrace Your Badassery pak dále autorka vysvětluje základní strategie jednání s klienty, kteří se snaží vnutit freelancerům svou vůli a nerespektují rovnoprávné postavení obou stran (viz i náš článek).
Server Freelance UK upozorňuje na kuriózní případ tzv. misklasifikace zaměstnanců, který teď řeší britský soud:
Dvě vysoce kvalifikované a uznávané lektorky kreativního psaní žalují Oxfordskou univerzitu, že je donutila akceptovat nevýhodné smluvní podmínky coby OSVČ, ale fakticky k nim přistupovala jako k zaměstnankyním, čímž je připravila o řadu benefitů. Hovoří o „uberizaci vysokého školství“ a tvrdí, že podobně nejisté úvazky má až 70 % lidí, kteří pro univerzitu pracují.
Důkazní břemeno leží podle autorky článku, která je právnička, na žalujících. Pokud by uspěly, mohlo by to mít značný dopad na britskou freelance ekonomiku.
Britští freelanceři totiž už nyní čelí obavám firem z najímání OSVČ kvůli nové legislativě IR35, která má omezovat švarcsystém. Pokud by se teď ukázalo, že OSVČ se mohou efektivně domáhat kompenzací i zpětně, tamním freelancerům by to nejspíš dost zkomplikovalo budování dlouhodobých obchodních vztahů s firemními klienty či institucemi.
Dominika Špačková na svém blogu sdílí pravidelně krátké články k podnikání a mezi nimi i řadu postřehů k cenotvorbě — ať už jde o vyjednávání o ceně nebo třeba naceňování podle hodinovky.
Nedávno se Dominika např. věnovala tématu zdražování a proč se nevyplatí nechávat ho na poslední chvíli:
„Každé zdražení stávajícím klientům je nepříjemné. Nechce se vám do toho a často můžete mít strach z toho, že klienti utečou. Proto jako podnikatel zdražování posouváte na nejzazší možný moment. Tedy na moment, kdy nestíháte práci, jste dlouhodobě přetížení. Najednou v zoufalství klientům zdražíte. Zdražit už musíte, protože situace je neudržitelná. Vy jste ovšem zároveň ve stresu a ve stresu člověk nemá vždy nejlepší rozhodovací kapacitu.“
Mimochodem, články můžete odebírat i ve formě newsletteru.
S pomalu se blížícím termínem pro podání daňového přiznání za rok 2022 Daniel Morávek na serveru Podnikatel.cz upozorňuje, že i když už máte datovou schránku, daňové přiznání nemusíte podávat právě skrze ni.
„Klidně lze využít online finanční úřad, do kterého se lze přihlásit třeba prostřednictvím bankovní identity, či jiný způsob elektronického podání. Kdo navíc datovou schránku ještě nemá zpřístupněnou, může podat daňové přiznání v papírové podobě.“
Udělejte si hodinu čas a pusťte si praktický, názorný úvod Roberta Vlacha do toho, jak přemýšlet o řízení svých financí, když jste na volné noze.
Záznam z kurzu podnikání Masarykovy univerzity Od UČO k IČO můžete sledovat na našem podcastu a YouTube:
Pokud se zajímáte o akciové investice a zvládnete lehčí text v angličtině, rozhodně by vás neměla minout kniha The Little Book of Common Sense Investing. Ta pojednává o důvodech, proč je pro běžné lidi extrémně výhodné investovat do indexů, jako je např. S&P 500.
Autorem knihy je legendární investor John Bogle, který indexové podílové fondy jako zakladatel skupiny Vanguard de facto stvořil. V aktualizovaném vydání z roku 2017 mj. srovnává tradiční podílové indexové fondy s fondy obchodovanými na burze (populární ETF) a rozebírá další desítky aspektů investování do nich.
Viz také krátká audiorecenze na Co čtu:
„Funguje vaše podnikání podle vašich představ? Jedna věc je, jaký z něj máte pocit. A ta druhá fakta a čísla.“ Marketérka a specialistka na cenotvorbu Madla Čevelová v aktuálním článku shrnula, jak na 5 jednoduchých výpočtů, které se v podnikání vyplatí znát. Konkrétně jde o:
K tématu si můžete pustit i dvě starší tematické přednášky, které měla Madla na našem think-tanku: Cenotvorba: Je to v hlavě a Cenotvorba — Fakta, nebo fikce?
Cenotvorba pro kreativce – náš člen, výborný český ilustrátor a art director Michael Petrus nedávno sdílel záznam přednášky na UMPRUM, kde shrnul zkušenosti ze svých 12 let na volné noze a detailně rozebral téma cenotvorby od stanovení vlastní ceny přes hodnotu práce až po vyjednávání s klienty.
Video je dlouhé (bezmála 3 hodiny) a zvuk si budete muset zesílit, obsah za to ale stojí. Zvlášť pokud podnikáte v kreativních oborech.
„Řemeslo je míň než 50 % úspěšnosti,“ říká mj. a klade důraz na další aspekty podnikání, jako schopnost umět se prodat, spolehlivost, ad.
„Peníze pro mě do značné míry znamenají svobodu dělat si to, co chci, a říkat ne věcem, které se mi dělat nechtějí. Svobodu v tom, že si můžu vybrat, s kým a na čem budu spolupracovat.“ Náš člen, nadšený učitel angličtiny z Brna Broňa Sobotka se nedávno v podcastu Teorie peněz rozpovídal na důležité téma financí — hned v úvodní části např. přibližuje, jak pracuje s penězi v podnikání i osobním životě nebo jak má rozložené své investiční portfolio. Mluví ale mj. taky o nástrojích, které mu v podnikání a produktivitě obecně pomáhají, a proč má finanční rezervu až na tři roky:
„Je to pro mě důležité právě v té svobodě. Když se teď rozhodnu, že už jsem unavený a chci se naučit něco nového, změnit své podnikání a třeba odjet na rok do Skotska studovat, tak to můžu udělat.“
PS: Nejen o přístupu k financím Broňa mluvil i v našem dřívějším rozhovoru z mini-série Jak krotit finance a mít bohatý život:
Proč se při naceňování vyplatí používat variantní nabídky? Zkušeným profesionálům umožní pokrýt jednou nabídkou několik segmentů zákazníků najednou — a výrazně díky nim můžete zvýšit i obrat. Roman Věžník k této metodě před časem napsal výborný článek, který stojí za připomenutí. Je sice primárně věnovaný kolegům copywriterům, přenést se dá ale i na jiné profese.
„Dlouho jsem všem klientům automaticky vytvářel třeba metadata nebo je upozorňoval na chyby v reklamních materiálech, které mi naposílali jako podklady. Navrhoval jsem všemožné zlepšováky, připravoval různé varianty textů a ty vítězné pak znovu kontroloval po zveřejnění na webu. Pak mi docvaklo, že je to něco podobného, jako kdybych člověku, který přišel jen zahnat nejhorší hlad rychlou pizzou, servíroval rovnou taky předkrm, polívku, druhé hlavní jídlo a dezert.“
O variantních nabídkách si můžete přečíst i ve starším článku na našem blogu.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.