Zdroje, průzkumy, analýzy a data k práci na volné noze

Freelance ekonomika je fenoménem volného trhu i trhu práce. Relevantní zdroje, které ji zkoumají a popisují, najdete zde.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 61-70 z 79 novinek v kategorii

Freelancer, ne tvůrce ani přivýdělkář

Nezávislí profesionálové nejsou zrovna rádi, když si je někdo plete s přivýdělkáři gig economy (ekonomiky přivýdělků). A stejně tak se jich jen málo podílí na ekonomice tvůrců (creator economy).

Odlišnosti freelancingu neboli podnikání na volné noze rozebírá přednáška European Freelancers & Where to Find Them nebo nový článek Nejsem tvůrce ani přivýdělkář, jsem freelancer (I'm not a "creator" or "gig-worker" –  I'm a freelancer), který napsal Novozélanďan Benek Lisefski.

Benek nejdřív vyjmenovává dobře známé nástrahy ekonomiky přivýdělků (Závislost na platformě; Iluze flexibility; Lineární odměňování a omezený růst; Ne zrovna srdeční kariérní volba). Poté činí totéž s ekonomikou tvůrců (Vydání se na milost algoritmům a viralitě; Vyhoření z tvůrčího kolotoče; Nestálý příjem; Lepší pro extroverty než introverty).

Dále píše: „Podnikání na volné noze je mnohem víc než jen přivýdělek a nevyžaduje tvorbu obsahu ani budování publika. Na volné noze jsem přes 20 let a je to ta nejlepší kariéra na světě.“

Závěrem vyzdvihuje obrovské výhody nezávislé práce na volné noze (Maximální flexibilita; Nezávislost na platformách a monetizaci pozornosti; Neomezený potenciál výdělku; Ultimátní pracovní jistoty) a uzavírá:

„Práce na sebe na volné noze nikdy z módy nevyjde. Bez ohledu na to, kolik ’nových ekonomik’ ještě budou ohlašovat, my budeme dál dělat to své a vydělávat sami na sebe bez ohledu na to, kolik pozornosti nám to přinese.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Humans of UX

Pokud podnikáte v UX nebo blízkém oboru, možná vám neunikl velký průzkum Humans of UX z roku 2021, do kterého se zapojilo přes 600 československých UX profesionálů — pracujících ve firmách i na volné noze.

Cílem bylo zmapovat český a slovenský UX trh, zachytit trendy a zjistit, jak se obor během posledních let vyvíjel. Mezi tématy tak nechybí oblast sebevzdělávání, odměňování, nejčastěji používané metody, i kariérní směřování profesionálů. Na webu najdete shrnutí, stejně jako si můžete stáhnout kompletní a obsáhlý PDF report.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Podnikání Ukrajinců v Česku

Jaké mají Ukrajinci možnosti podnikání coby OSVČ v Česku a co je k zahájení potřeba? Podnikatel.cz připravil souhrnný článek v češtině i ukrajinštině.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

$197 za hodinu

Horních 10 % freelancerů si účtuje v průměru 197 dolarů za hodinu — podle průzkumu, který mezi svými uživateli/freelancery provedl Mailchimp. Výsledky tedy nejsou reprezentativní pro freelance ekonomiku jako celek. Jinak to ale mají zpracované velmi pěkně.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Filmové profese u kulatého stolu

The Hollywood Reporter natáčí posledních několik let výborné rozhovory u kulatého stolu, kde se ve společné diskuzi potkávají vždy zástupci jedné z filmových profesí — ať už jde o režiséry, herce, producenty, animátory, dokumentaristy nebo třeba kameramany.

Špičkoví profesionálové napříč obory zde sdílí své postřehy a zkušenosti, mluví o aktuálních projektech i vlastním přístupu k práci. V archivu na YouTube už dneska najdete desítky záznamů. Tady je výběr několika z nich:

  • Režiséři: Todd Phillips, Martin Scorsese, Greta Gerwig a další
  • Kameramani: Dariusz Wolski, Mandy Walker, Joshua James Richards a další
  • Herci: Robert De Niro, Tom Hanks, Jamie Foxx a další

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Vše o freelance ekonomice

Robert Vlach v tomto článku shrnul to absolutně nejdůležitější, co by měl o freelance ekonomice vědět každý nezávislý profesionál.

„Freelancing je kapitálově nenáročný. Drtivá většina volnonožců začíná s našetřenou rezervou na účtě a s vybavením, které už využívají pro osobní potřebu: počítač, mobil, auto, domácí kancelář apod. Jak je to možné? Ten nejcennější kapitál se ukrývá v nás samých.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak psát lépe

281 tipů, jak psát lépe — doporučení z posledního vydání měsíčního newsletteru o newsletterech Martina Kavky (k odběru se můžete přihlásit zde). Moudra nejen o psaní, ale třeba taky o přístupu k hejtrům nebo překonávání tvůrčího bloku, sesbíral za deset let Matt Rudnitsky. Přečtěte si celý článek.

Několik vybraných postřehů:

  • „Poznámky se mají používat, ne hromadit. Každý den vymažu téměř tolik poznámek, kolik jich vytvořím.“
  • „Kdykoli máte velký nápad, najděte malý způsob, jak ho otestovat.“
  • „20 minut soustředěného psaní je lepší, než hodiny roztěkaného ‚psaní'.“
  • „Existují dva typy lidí: kritici a tvůrci. Buďte tvůrci.“
  • „Nesnažte se znít zajímavě. Prostě jen buďte upřímní.“
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Dobře, rychle, levně?

Pokud jde o práci na volné noze, často omílaná volba Dobře/Rychle/Levně je jedna velká lež, argumentuje novozélandský designér Benek Lisefski ve svém článku: „Jedna z nich je v podstatě nutnost a někdy ani nemáte na výběr tu druhou.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Český překladač CUBBITT

Lupa.cz píše zasvěceně o českém strojovém překladači Cubbitt, který údajně dokáže v přesnosti překonat člověka a dokonce uspět v tzv. Turingově testu překladu, kdy není rozlišitelný od práce člověka.

Článek končí tím, že podobné technologie mohou výrazně změnit nakladatelský trh a připravit o práci některé překladatele i editory. Překladač Cubbitt (Lindat) si můžete sami vyzkoušet na webu.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Znáte svou cílovou skupinu?

Advokátka a naše členka Ilona Černochová se ve své profesi prosadila se zaměřením na realitní právo. V rozhovoru teď mj. popisuje, jak se o specializaci vlastně rozhodovala i jak se jí podniká bez podpory sociálních sítí: „Čím více máte specifikovanou cílovku, tím větší máte šanci své klienty přitáhnout.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí