Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Tady je naše Otázka týdne:
Jak popíšeš svou odbornost a specializaci člověku, kterého vidíš poprvé, třeba na něčí oslavě narozenin?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Otto Bohuš vydal druhou část svého velkého rozhovoru s předními českými profesionály. Tentokrát se otázky zaměřily na jejich život:
Mezi oslovenými jsou mj. Petra Dolejšová, Filip Dřímalka, Madla Čevelová, Broňa Sobotka, Robert Vlach, Michaela Weikertová, Jindra Fáborský, Bohdana Goliášová, Jan Řezáč, Lucie Čambálová, Ladislav Zibura, Tomáš Baránek a další.
Další z výborných rozhovorů magazínu Doklidu se věnoval podnikání Vojty Pelíška — výrobce proslulých paliček, které používají bubeníci po celé Evropě.
Zaběhnutou živnost Vojta před sedmi lety převzal po svém otci, který odešel do důchodu. V té době ještě pracoval v korporátu a musel vyřešit dilema, jestli do podnikání vůbec jít. Jak ale sám říká, i přes počáteční obavy se nakonec rozhodl vyměnit dosavadní nesvobodnou jistotu za svobodnou nejistotu.
„Obrovskou výhodou živnostenského podnikání je svoboda a rychlost rozhodování. Chceš jiný lak? Tak šup a během sekundy máš jiný lak. Samozřejmě musíš zvážit, jestli to zákazníci ocení a pocítí pozitivně, protože každá změna má své plusy i minusy, ale tahle svoboda mě baví. Korporát je jako tanker, dlouho mu trvá, než zatočí. Než se všechno zváží, připomínkuje a rozhodne, tak uplynou tři roky jako nic.“
Daniel Gamrot na podzim v podcastu Seduo.cz popsal, co pro něj znamená osobní produktivita a věnoval se taky tomu, jaké chyby lidé v této oblasti nejčastěji dělají — třeba nastavením nereálných cílů.
„Hromada lidí si pod tím představuje výkon. Pro mě je to třeba to, že dodáváš věci, který přináší užitek. Tobě, firmě, rodině. A zároveň ty věci dokončuješ v kvalitě, za kterou si schopný dát ruku do ohně.“
Přemýšleli jste o tom, že byste pracovali delší čas na dálku z Japonska? Ostrovní země plánuje od března 2024 zavést nová víza pro digitální nomády. Umožní vám zůstat až půl roku. Jednou z podmínek, kterou musí uchazeči splnit, je ale roční příjem alespoň 10 milionů jenů (cca 1,5 miliónu korun).
„Cílem programu je mj. ukázat zemi jako atraktivní destinaci pro další skupinu cestovatelů a přilákat tak nezávislé profesionály z celého světa,“ popisuje v článku Dan Šácha.
V textu zároveň připomíná, že zemi nejsou cizí ani coworkingy. V Tokiu nebo Kjótu jsou např. pobočky známé sítě Impact Hubů. Originální jsou naopak budky pro práci na vlakových nástupištích, o kterých Dan korespondenčně psal právě z Japonska v našich novinkách loni.
Tady je naše Otázka týdne:
Dokážeš odhadnout, jaký je tvůj pricing power, neboli prostor pro další zdražení bez ztráty klientů?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Michelle Losekoot připravila výborný přehled 100 nejzajímavějších dat, faktů a pikantností ze 100 knih a studií o kreativitě. Tady je pár z nich:
Japonec Šódži Morimoto udělal z „nicnedělání“ velmi originální profesi. Nechává se totiž najmout jen proto, aby byl přítomen. Někdy tak vedle klienta jen sedí a věnuje se telefonu, jindy někoho doprovází u specifické události — třeba při vyplňování rozvodových papírů. Může to fungovat? Zdá se, že ano. Od roku 2018, kdy svou službu začal poskytovat, byl najat více než 4000×.
„Klient chce něco udělat a já prostě jdu s ním. Neočekává se žádné hluboké nasazení a není potřeba žádná osobnost,“ říká Morimoto a dodává, že tato práce podle něj skvěle vyhovuje jeho introvertní povaze.
Tento svérázný, ale zajímavý nápad mj. ukazuje, jak může kreativita formovat kariéru na volné noze a co za nečekané příležitosti freelancing nabízí.
O atypické profesní cestě Šódžiho Morimota se můžete dočíst víc taky v nedávno vydané knize Rental Person Who Does Nothing.
Máte zkušenosti s mastermindem? Magdalena Čevelová v novém článku píše, jaké jsou jeho výhody a co můžete v rámci skupiny na setkání řešit.
„Mastermind je pravidelné řízené setkávání v malé uzavřené skupině s podobným cílem nebo zaměřením. Jeho základem je sdílení, podpora a spolupráce. Můžete na něm získat zpětnou vazbu k vaší službě či produktu, nasbírat motivaci dotáhnout dlouho odkládaný úkol, nebo vyřešit problém, se kterým jste si posledních pár týdnů lámali hlavu.“
Pro zajímavost Madla sdílí i témata, která probírala s účastníky svých Byznys kruhů. Tady je pár z nich:
Tady je naše Otázka týdne:
Uvažuješ o expanzi svých služeb za hranice Česka?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.