Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Jak se živit online tvorbou? Náš člen, nadšený učitel angličtiny z Brna Bronislav Sobotka o tom ví dost. Za sebou má řadu úspěšných projektů včetně dvou vydaných knih nebo série videokurzů a jeho YouTube kanál odebírá přes 170 tisíc lidí.
Na Facebooku k tomu Broňa nedávno rozjel novou stránku Digitvůrce, kde se rozhodl sdílet postřehy právě ze své tvůrčí cesty — jak tvoří, podniká a jak o tom všem přemýšlí. Vedle příspěvků k naceňování nebo stanovení priorit už stihl natočit taky hodně praktické video o tom, jak vznikají jeho YouTube videa od nápadu přes scénář až po technické vybavení. Pokud sami videa tvoříte nebo byste s nimi chtěli začít, podobně ucelený přehled určitě oceníte.
Sdílení know-how a spolupráce jsou přesně tím, co nás na volnonožcích vážně baví. Dotkl se toho koneckonců i středeční příspěvek s Arnoldem. A že takových podnikatelů a tvůrců, kteří se neváhají podělit o své zkušenosti, v naší komunitě není málo.
Dan Tržil vydává knihu Proti proudu, která přináší to nejlepší z jeho podcastových rozhovorů včetně mnoha Danových komentářů, postřehů a dodatků.
Kniha vychází u nakladatelství Kniha Zlin, které spadá pod Albatros. Dan Tržil patří k průkopníkům českého podcastingu a je také provozovatelem serveru České podcasty. Podcast Proti proudu je Danův vlajkový projekt a jeho historicky první epizoda je shodou okolností o podnikání na volné noze. Well played! 🎧
„Konkurence je dobrá. Žene vás k lepšímu výkonu, ať už děláte cokoli. Pokud nesoutěžíte ve sportu, kde buď vyhrajete, nebo prohrajete, můžete být úspěšní a přitom fandit někomu dalšímu. Koláčů je dost, nejde o nulový součet. Mně a Slyovi trvalo několik desetiletí, než nám došlo, že můžeme být úspěšní a zároveň přátelé. A člověče, je to mnohem lepší,“ píše Arnold Schwarzenegger v aktuálním vydání svého newsletteru ke kamarádství se Silvestrem Stallonem.
V naší komunitě volnonožců se v podobné souvislosti taky říká, že amatéři si konkurují a profesionálové si pomáhají. Arnold svůj newsletter mimochodem obnovil po delší pauze a přestože není vyloženě podnikatelský, je to příjemné (a často pořádně dlouhé) čtení, kde občas narazíte na dobré tipy.
Zmínit se rovnou vyplatí i Schwarzeneggerova autobiografie Total Recall, která vyšla taky v češtině. Je zajímavá, ať už patříte mezi fanoušky Arnoldových filmů, nebo ne — popisuje totiž velmi otevřeně jedinečnou kariéru člověka, který dosáhl vrcholu ve třech zcela odlišných oblastech: sportu, herectví a politice. Nejedna kapitola navíc pojednává i o podnikání, které Arnold rozjel. Rozhodně stojí za přečtení či poslech.
Máme rádi články, ve kterých freelanceři rekapitulují své roky na volné noze a sdílejí tipy pro začátečníky. Jako třeba 8 Best Freelancing Tips For Beginners od copywriterky Kim Hobson, ve volném překladu:
Tady je naše Otázka týdne:
V které části dne podáváš nejlepší výkon a přizpůsobuješ tomu nějak svou práci?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Copywriterka Michaela Weikertová umí podnikatelská témata podávat jasně a srozumitelně — stejně jako v této přednášce z kurzu podnikání Masarykovy univerzity Od UČO k IČO, kde sdílí svůj přístup k cenotvorbě a přibližuje jednotlivé formy naceňování. „Prací s cenou si nastavuju, jak bude moje podnikání fungovat.“
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.
Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.
Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)
Pokud sami školíte nebo se na to chystáte, trefné postřehy a tipy Petra Behúna by vám mohly přijít vhod. V aktuálním článku Jak má vypadat správný kurz? na webu Proofreading.cz totiž shrnul do tří kategorií zkušenosti, které sesbíral z pohledu účastníka i lektora — od obecných principů pro náplň kurzu po to, co by měl lektor umět.
Vedle dobrého řečového projevu nebo důležitosti zapojení vizuálních prvků mj. zmiňuje: „Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.“
Jestli rádi pracujete v kavárně, coworku či na cestách, tahle revoluční novinka vás nejspíš nadchne stejně jako nás:
Asus Zenbook 17 Fold OLED lze používat coby 12,5" kompakt, anebo displej rozložit a postavit před sebe jako 17kový monitor.
Jasně, je to teprve první vlaštovka za skoro 90 tisíc a recenze jí ještě vytýkají drobné mouchy, ale vypadá to slibně. Takhle nějak by mohla vypadat blízká budoucnost pracovní mobility! Viz ukázka na YouTube:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.