Novinky ze světa podnikání na volné noze

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 381-390 z celkem 2029 novinek

Ceník Sherlocka Holmese

Pokud jste zastánci jednotných transparentních cen v podnikání na volné noze, nejspíš vás hodně pobaví následující slovní přestřelka v klasickém příběhu Sherlocka Holmese z roku 1922, nazvaném Záhada na Thorském mostě 🤑

Miliardářský klient na Sherlocka Holmese:

„Peníze pro mě v tomto případě neznamenají nic. Pro mě za mě je klidně můžete pálit, pokud vám to osvítí cestu k pravdě. Tato žena je nevinná, musí být zbavena všech obvinění a je na vás, abyste to dokázal. Řekněte si částku!“

Sherlockova chladná odpověď:

„Mé ceny jsou stejné pro všechny. Neohýbám je pro nikoho vyjma případů, kdy se zřeknu odměny úplně.“

Miliardář:

„No, pokud pro vás dolary nic neznamenají, pomyslete na reputaci! Jestli uspějete, všechny noviny v Anglii i Americe vás budou oslavovat. Oba kontinenty budou mluvit jen o vás.“

Sherlock:

„Děkuji vám, pane Gibsone, ale sláva mě nezajímá. Možná vás překvapí, že dávám přednost práci v anonymitě a přitahuje mě vždy jen problém sám o sobě.“

Pár dalších poznámek:

  • Klient je ve skutečnosti představen jako milionář v penězích roku 1922, dnes by šlo rozhodně o miliardáře.
  • Tato konkrétní povídka obsahuje i další pozoruhodné dialogy a celý kánon Sherlocka Holmese je plný odkazů na nekonvenční profesní etiku, k níž se slavný fiktivní detektiv propracoval.
  • Vše, co Doyle o Sherlockovi napsal, je nyní dostupné v ultimátní edici Sherlock Holmes: The Definitive Collection na Audible, kterou namluvil fenomenální Stephen Fry. Suma sumárum 72 hodin audia — jak prosté, milý Watsone!
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Adobe Firefly

Adobe před pár týdny představilo vlastní AI nástroj na generování obrázků Adobe Firefly, který je nově zpřístupněný k testování všem uživatelům, stačí se jen registrovat. Oproti generátorům typu Midjourney se liší mj. v tom, že Adobe nástroj trénovalo na snímcích z vlastní fotobanky Adobe Stock.

Dá se říct, že jde o jeden z prvních, široce dostupných profi nástrojů. Práce s ním je přitom poměrně intuitivní a podobně jako v jiných případech zde můžete obrázky upravovat či generovat na základě jednoduchého textového vstupu. Zatím běží v betaverzi.

Medvěd (The Bear)

Seriálů o drobném podnikání je zatraceně málo a i těch pár je dost romantických a odtržených od reality.

Medvěd (The Bear) je bezkonkurenční výjimkou, stejně jako Clarksonova farma na svém vlastním „poli“. Tady je krátká citace z minirecenze od Roberta Vlacha:

„Medvěd je jedním z nejlepších televizních kusů, jaké jsem KDY viděl.

Vypráví fiktivní příběh světoznámého šéfkuchaře, který zdědil po svém bratrovi zadluženou restauraci v Chicagu a rozhodl se dát výpověď, aby z ní udělal skvělý podnik.

Jeho střet s realitou je však krutý. Zaměstnanci na sebe neustále řvou a házejí si klacky pod nohy. Všechno je staré, rozbité, špinavé. V podniku vládne totální chaos.

Dá se to vůbec spravit?

Přinejmenším jeden člověk si myslí, že ano…“

Medvěda najdete na Disney+ (2022) a ČSFD (82 %), případně tady je trailer:

První klient

Tady je naše Otázka týdne:

Pamatuješ si ještě, jak se k tobě dostal tvůj první klient?

Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Umělá inteligence vs. autorské právo

V kontextu nástupu umělé inteligence je dobré věnovat se taky právní stránce a přesně o tom, konkrétně ve vztahu k autorskému právu, mluvila před pár dny advokátka Petra Dolejšová.

Během hodinového streamu, který cílí primárně na kreativní profesionály, Petra odpovídala na dotazy mj. k tomu, jak lze výstupy AI nástrojů aktuálně využít.

„Jedna myšlenka. Říkala jsem, že aby to bylo autorské dílo, musí to vytvořit člověk, ne stroj, ne AI. A teď si představte třeba několik desítek let zpátky, kdy jsme neměli foťáky. A najednou z foťáku vylezla fotka. Taky to byl obrovský problém a říkalo se: Bude to mít autorská práva? Vždyť to nevytvořil člověk. Vytvořil to ten foťák…“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak v profesi nezrezivět

Narazili jste v profesi na pomyslnou zeď a říkáte si, jak se dále posouvat, aby vám časem neujel vlak? Copywriterka Bára Hlavicová v novém článku popsala, jak ke vzdělávání na volné noze přistupuje dnes, po letech praxe, a co jí pomáhá tzv. nezrezivět:

„Dokud jsem pracovala v agentuře, létali mi pečení holubi přímo do papule. Agentura, to je ráj napěchovaný znalostmi a příležitostmi k sebevzdělávání. Při čekání u kávovaru splknete se seařkou. Na poradě nasajete novinky z PPC. A u oběda se vás manažer zeptá, jestli byste nechtěli na to a tamto školení. Tohle my freelanceři nemáme. Co s tím? Já si skládám vlastní „agenturu“ – obklopuju se lidmi z oboru a sosám od nich znalosti.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak (ne)přijít o klienty

Kreativní copywriterka Kim Hobson napsala rozsáhlý článek o tom, co dělat (kromě stresování), když na volné noze ztratíte klienta. Zdůrazňuje, že občas je to nevyhnutelné:

„Je důležité mít na paměti, že žádný vztah s klientem nevydrží po celou vaši kariéru. Jeden z vás nevyhnutelně odejde jako první. Stává se to nám všem — ale většina freelancerů mluví jen o svých úspěších a ne o svých selháních.“

Článek pokrývá typické příčiny ztráty klienta, rychlé následné kroky, strategie zvládání emocí, prevenci, analýzu i zmírňování škod. Jinými slovy, je plný použitelných postupů a rad:

„Jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem se v podnikání na volné noze naučila, je tato: Nepracujte jen ve svém podnikání, pracujte také na něm. Udržujte své stávající klienty spokojené, ale vždy se snažte rozšířit svůj dosah na lidi a firmy, se kterými chcete spolupracovat.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

5 tipů pro introverty na volné noze

Pokud se počítáte mezi introverty, možná v podnikání řešíte podobné problémy, na jaké se v článku zaměřil PPC specialista na volné noze Jiří Schaffer:

  1. Prostředí pro práci
  2. Schůzky
  3. Získávání klientů
  4. Telefonování
  5. Společnost

Jirka k jednotlivým oblastem, ve kterých se necítil komfortně, sepsal tipy, díky kterým si je postupně vyladil k obrazu svému.

„Dříve jsem telefonování opravdu nesnášel. Když jsem chtěl zavolat někomu, koho až tak dobře neznám, byl jsem schopný půl hodiny chodit s telefonem po bytě a nacvičovat si prvních pár vět. Když jsem se konečně odhodlal, srdce v krku a tepovka 180, protistrana to zpravidla nezvedla a půl hodina v čudu.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

#3 Pavel Houba

Další epizoda naší nové série rozhovorů je venku a má opět skoro 4 hodiny!

Pavel Houba je spoluzakladatel webu Válka online, který informuje o dění na ukrajinském bojišti přes známou FB stránku Válka se nikdy nemění. Projekt na pomezí občanské publicistiky a OSINTu rozvíjí s kolegy jako bokovku při zaměstnání, na volné noze.

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

Z volné nohy do zaměstnání

Tady je naše Otázka týdne:

Kolik by ti musel někdo zaplatit, aby tě stáhl z volné nohy do zaměstnání?

Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí