Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Česká televize uvedla minulý týden úvodní epizodu historicky prvního pořadu, který se věnuje českému grafickému designu. Sedmidílná minisérie se jmenuje Identita a jsou v ní mj. zapojení i oboroví profesionálové na volné noze.
Průvodce pořadu Aleš Najbrt diváky postupně seznámí s průkopníky oboru i současnými tvůrci. Přiblíží taky oblast vzdělávání, legendární filmové plakáty nebo design předmětů každodenního užití od bankovek po obaly produktů.
„Identita je pojem propojující svět grafického designu se zbytkem vesmíru, protože všude znamená totéž: soubor prvků, které pomáhají budovat a komunikovat integritu nebo charakter každého subjektu. Ať už se jedná o jednotlivce nebo celý národ, o soukromou galerii nebo nadnárodní společnost. Vizuální identita jednotlivých subjektů pak formuje vizuální identitu prostředí, a to zase ovlivňuje identitu nás všech, kdo v něm žijeme,“ říká v článku spoluautorka projektu Linda Kudrnovská.
Mimochodem, dalším z autorů a odborných poradců je i typograf Filip Blažek, se kterým jsme před pár lety natáčeli rozhovor pro naši sérii Jak podnikají profesionálové.
Identita se vysílá každý čtvrtek na ČT art od 20:15 večer. Zpětně jsou epizody dostupné na webu iVysílání.
Tady je naše Otázka týdne:
Kde nejčastěji navazuješ kontakty s jinými freelancery či podnikateli?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
„Chyby ve skutečnosti nejsou až tak špatná věc,“ říká ve starší epizodě podcastu Vaše jméno je vaše značka Tomáš Sobel a na vlastním příkladu popisuje, jak nás může selhání naopak velmi dobře motivovat k dalšímu zlepšování.
„Za chyby se člověk nesmí stydět, protože pokud nedělá chyby, vzdaluje se od příležitosti objevit něco nového. Když se něco nepovede, tak to znamená, že víte přesně, jak něco nedělat a jak se příště dostat blíž k výsledku.“
Naše členka, nezávislá investiční a majetková konzultantka Michala Janatová patří k hrstce špičkových profesionálních finančních poradců, kteří v Česku dělají osvětu v oblasti osobních financí.
Na téma osobních financí podnikatelů, zejména freelancerů, natočila rozhovor s Robertem Vlachem pro svůj osvětový podcast Jamicast. Řeč byla mj. o finančním plánu, rozhodování a dobrých knihách.
Poslouchejte na Spotify a YouTube:
Ve středu 17.1. se koná naše setkání Na volné noze Na cestě v olomouckém coworkingu Telegraph.
Telegraph je jedinečný inspirativní prostor v centru Olomouce, zaslíbený umění, práci a kreativitě. Zdejší coworking je součástí multifunkční budovy, kde najdete také (mini)kino, galerii, kavárnu, luxusní ubytování či různé prostory pro setkávání a přednášky.
Hrajete počítačové hry? Designér Dála Musil v článku píše, jaký vliv měly na jeho (nejen) pracovní život — ať už jde o zlepšení komunikace nebo technologickou zdatnost.
„Hrát jsem začal na přelomu tisíciletí, kdy se používal ještě MS-DOS a Windows 95 a 98 (a frčelo Score nebo Gamestar). Nebýt hraní her, nikdy bych se nedostal na úroveň odborných dovedností, které dnes mám, a nejspíš bych ani nedělal ve svém oboru.“
Tady je naše Otázka týdne:
Jaké jsou tvé nejsilnější pozitivní a negativní pocity spojené s prací na volné noze?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Američan Matthew Fenton pracuje jako nezávislý konzultant od roku 1997 a mj. o tom píše přínosný blog Winning Solo.
Svých prvních 25 let na volné noze shrnul před časem do obsáhlého článku, ve kterém rekapituluje své největší omyly i zásahy do černého.
Obecně klade velký důraz na dlouhou hru, budování dobrého jména a zdůrazňuje, že práci na volné noze nikdy nebral jako něco dočasného, přechodného či na zkoušku:
„Nikdy jsem nebral [podnikání] na lehkou váhu. »Fake it 'til you make it« je jeden z největších nesmyslů, které nám vnucují prodavači osobních značek. V sázce je naše reputace. Stejně tak investice našich klientů. Zkušení lidé poznají fake na míli daleko.“
Marketér a tvůrce webů Jan Barbořík se před koncem roku v článku podělil o fuckupy, kterými si v rámci podnikání na volné noze prošel.
Jak sám hned v úvodu píše, při vzpomínání se dostal ke dvěma druhům. Tím prvním byly chyby, které pramenily z nezkušenosti nebo špatného plánování, druhý typ fuckupů pak vyplynul ze špatného výběru spolupracovníků či klientů. V závěru každého případu Honza přidává i ponaučení, které si z konkrétní situace odnesl.
„Vždy, když čtu nějaký příspěvek nebo poslouchám rozhovor o fuckupech, smekám pomyslný klobouk před kuráží zveřejnit i své neúspěchy. Čtu a poslouchám fuckupy rád – ne kvůli škodolibé radosti z cizích problémů, ale jako součást učení se toho, co všechno se může přihodit.“
Článek s všeříkajícím názvem Ne, vy nebudujete osobní značku, vy jenom postujete na LinkedIn přináší zajímavý pohled na stále běžnější využívání LinkedIn v osobním marketingu profesionálů.
Autorka argumentuje, že psaní pro vlastní zviditelnění jako marketingová strategie příliš nefunguje, není-li podepřeno skutečnou expertízou a zkušenostmi. Správně také poukazuje na rozdíl mezi osobní značkou a reputací profesionála:
„Osobní značka je to, jak chcete, aby vás vaše publikum vnímalo a mluvilo o vás. Na rozdíl od reputace není osobní značka o tom, co si o vás jiní lidé myslí. Jde o image, kterou postupně vytváříte, a o to, jak ona promlouvá k ostatním."
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.