Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
O médiích se říká, že jsou v krizi, a to se odráží i v drakonických smlouvách, které uzavírají s externími autory. Tak nějak se očekává, že nevýhodné podmínky akceptují a nebudou o nich diskutovat, protože konkurence je velká. Nebo ne?
Nizozemský publicista Nick Kivits sám zažil, že standardní smlouvy s médii moc nezkoumal a posílal je obratem podepsané zpět. Dnes k tomu říká: „Prvních pár let jsem to dělal úplně špatně. Všechno jsem jim podepsal.“
Nick se rozhodl neblahou pozici novinářů na volné noze zlepšit tím, že začal na webu Freelancevoorwaarden.nl standardní smlouvy nizozemských médii vysvětlovat a komentovat — co je kde špatně a na co si mají dát autoři pozor. To jsou zejména tři věci: exkluzivita, platební podmínky a licenční práva. Komentáře jsou leckdy neformální a vtipné jako např. „Dostanu zaplaceno za opakované užití? Haha. Ne.“
Nickův nápad představuje mimořádně efektivní a originální způsob, jak pomoci kolegům v odvětví, které je jednostrannými smluvními praktikami zhusta prorostlé. I nováčci tak mohou jednoduše zjistit, na co se ve smlouvách zaměřit, a je zřejmé, že podobný rozbor by prospěl freelancerům i v řadě dalších odvětví. Jediným háčkem zůstávají autorská práva k samotným smlouvám — i smlouva je totiž něčí autorské dílo a zveřejnění vyňatých částí tak musí být zjevně ve veřejném zájmu.
Výborný profil Nicka a jeho projektu najdete v článku Dutch website helps journalists better understand freelancer agreements od Lindy Thompson.
Ilustrátor Vojtěch Jurík známý pod přezdívkou Vhrsti vydal na svém blogu článek o tom, proč má smysl se na volné noze věnovat osobním projektům. Jmenuje se Jestli vám můžu něco radit, tak…
„Věnujte se svým osobním projektům. Nejen prací pro klienty živ je freelancer. Ale pozor, tahle rada může být užitečná i vám, kteří třeba vůbec nepodnikáte. Neměli byste chuť zkusit něco úplně nového? Začít malovat, hrát na hudební nástroj nebo sportovat? Nevzpomenete si na žádný sen z dětství, který jste nikdy nerealizovali, protože se život zkrátka ubíral jiným směrem?
Osobní projekty jsou právě tím, co vás a vaši práci může přivést zpátky k vám. K tomu, co jste vždycky chtěli dělat, ale nějak na to nebyl čas. A třeba ve své práci děláte to, co vás absolutně baví a naplňuje, nechtěli byste přece jen zkusit něco, co bude jenom vaše?“
Poznámka: K tématu osobních projektů doporučujeme také nový článek 6 kroků k úspěšnému kreativnímu projektu a 300+ zdrojů navrch k tomu od Michelle Losekoot.
Vůbec netušíme, čím to je, ale někdy od konce června dramaticky roste počet odběratelů našeho anglického newsletteru pro freelancery.
Jde hlavně o lidi z USA a Kanady a příliv nováčků nijak nezpomaluje, spíš naopak!
Pokud náš měsíční newsletter z Freelancing.eu ještě neodebíráte, je možná čas to napravit. Anglické novinky mají aktuálně výrazně jinou podobu než ty české a na nových vydáních si dáváme extra záležet.
První zahraniční host v našem podcastu!
Dodo Dobrík je všestranný grafický designér, který navrhl světoznámé tričko se zdviženým prostředníkem na podporu kampaně Dárek pro Putina — Zbraně pro Ukrajinu oceněné Křišťálovou Lupou. Navrhl přes 600 knižních obálek a za jednu z nich získal prestižní světové ocenění D&AD. Dodo pracuje s klienty na Slovensku, v Česku a zkoušel také podnikat v Indii.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Tady je naše Otázka týdne:
Máš nějakou novou pracovní vychytávku k doporučení ostatním?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Tvoření není jen zábava, někdy je to i pěkná dřina. Když to ale vezmete za správný konec, ušetříte si spoustu držkopádů a uvidíte cenné výsledky. Tady je návod jak na to.
Číst dálBratislava svolává volnonožce na 1. česko-slovenský freelance meetup!
Číst dálMarketérka a obsahová stratéžka Bára Perglová na svém blogu v posledním roce sdílela řadu článků věnovaných tvůrčímu podnikání — v textech se věnuje mj. tomu, jak vůbec prodávat své produkty, proč tvořit značku nebo jak najít problém, který zákazníci řeší.
„Nebudeme si nic nalhávat. Trh je přesycený a šance, že podnikáte v oboru, ve kterém vám ke spočítání konkurence nebudou stačit prsty na obou rukách, je velká. Ne každý v tomhle podnikatelském boji však uspěje.“
A jestli dáváte přednost audio verzi, některé příspěvky Bára načetla v rámci svého podcastu Ze života značky, kde taky sdílí spoustu dalších, hlavně marketingových postřehů.
Mega-skvělý rozhovor o podnikání se Zuzkou Bílkovou z manufaktury na vlněné přikrývky Besky v podcastu Jedno procento Miloše Čermáka!
Zuzka se rozpovídala o tom, jak funguje řemeslná výroba lůžkovin, jak je možné fungovat se staletými stroji, co ji k podnikání přivedlo i na jakých hodnotách své podnikání staví. Příjemný poslech a zároveň obrovská nálož zkušeností pro každého, kdo chce něco vyrábět a uspět v konkurenci s masovou globální produkcí.
Tuhle epizodu si určitě dejte:
Tady je naše Otázka týdne:
Odkud čerpáš informace o AI?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.