Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Pokud máte rádi Star Wars a filmy Karla Zemana, tohle video si užijete. Náš člen, AI video maker David Spáčil totiž vytvořil hodně originální a povedenou kombinaci obou světů — AI trailer na Hvězdné války, jak by je natočil slavný český režisér.
„Jedno cca 90sekundové video, jako tyhle Star Wars, zabere řádově vyšší desítky hodin, ale je to rozprostřené po volných chvílích třeba do dvou měsíců. Určitě by to šlo udělat podstatně rychleji, ale já se do toho pokaždé zanořím a každý detail musí být v rámci možností perfektní,“ říká David v krátkém rozhovoru pro Muzeum Karla Zemana.
Tomáš Duchek studoval produktový a průmyslový design, ale nejvíc ho to táhlo k digitální malbě. Dal proto dohromady portfolio, na základě kterého získal první práci v herním studiu Warhorse. Po pár letech se dal na volnou nohu, namaloval sadu karet pro slavnou sběratelskou hru Magic the Gathering a dnes spolupracuje mj. s Disney nebo Star Wars. V rozhovoru na webu ČT Art mluví např. o tom, jak jeho práci ovlivňuje umělá inteligence.
„Myslím, že kdyby před dvaceti lety byly na internetu k dispozici takové tutorialy, jaké jsou na něm dnes, posunul bych se v digitální malbě rychleji. Já se tím musel prokousávat sám, metodou pokus omyl.“
Dalibor Mráz je světově uznávaný bubeník, který se dnes nejvíc angažuje jako mistr zvuku, hudební skladatel a technologický inovátor v rodinné firmě QQ studio. To patří ke špičce filmové a vizuální produkce v Česku. Produkovali např. oba díly Princezny zakleté v čase. V QQ podcast studiu, které je součástí ostravské centrály, vznikají všechny naše rozhovory a ani tento nebyl výjimkou.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
K rozhovoru do aktuálního vydání skvělého Newsletteru o newsletterech si Martin Kavka pozval Roberta Vlacha. Bavili se spolu o tvorbě obsahu, kde Robert sdílel své postřehy k tomu, jak přistupuje k různým formátům — od pětihodinových podcastů, které dnes natáčí, po psaní knihy.
„Když přemýšlím o obsahu, dívám se na něj dvojí optikou. Za prvé to musí být něco, co ve veřejném prostoru chybí nebo v něm dostatečně nezaznívá. A za druhé to musí bavit mě i celý tým.“
Jako ilustrátor a art director jsem se vždy považoval za technologického nadšence. Tedy až do chvíle, kdy začaly AI nástroje jako Midjourney ohrožovat obživu mých kreslících kolegů a možná i mou.
Číst dálMichelle Losekoot připravila výborný přehled 100 nejzajímavějších dat, faktů a pikantností ze 100 knih a studií o kreativitě. Tady je pár z nich:
Japonec Šódži Morimoto udělal z „nicnedělání“ velmi originální profesi. Nechává se totiž najmout jen proto, aby byl přítomen. Někdy tak vedle klienta jen sedí a věnuje se telefonu, jindy někoho doprovází u specifické události — třeba při vyplňování rozvodových papírů. Může to fungovat? Zdá se, že ano. Od roku 2018, kdy svou službu začal poskytovat, byl najat více než 4000×.
„Klient chce něco udělat a já prostě jdu s ním. Neočekává se žádné hluboké nasazení a není potřeba žádná osobnost,“ říká Morimoto a dodává, že tato práce podle něj skvěle vyhovuje jeho introvertní povaze.
Tento svérázný, ale zajímavý nápad mj. ukazuje, jak může kreativita formovat kariéru na volné noze a co za nečekané příležitosti freelancing nabízí.
O atypické profesní cestě Šódžiho Morimota se můžete dočíst víc taky v nedávno vydané knize Rental Person Who Does Nothing.
Víkendová novinka z jiného soudku! Robert Vlach rozebral v podcastu Co čtu své knihy roku 2023 a je tam pár titulů, které by vás mohly jako freelancery zajímat:
Robertův půlhodinový komentář k těmto a dalším knihám najdete na Spotify:
Článek s všeříkajícím názvem Ne, vy nebudujete osobní značku, vy jenom postujete na LinkedIn přináší zajímavý pohled na stále běžnější využívání LinkedIn v osobním marketingu profesionálů.
Autorka argumentuje, že psaní pro vlastní zviditelnění jako marketingová strategie příliš nefunguje, není-li podepřeno skutečnou expertízou a zkušenostmi. Správně také poukazuje na rozdíl mezi osobní značkou a reputací profesionála:
„Osobní značka je to, jak chcete, aby vás vaše publikum vnímalo a mluvilo o vás. Na rozdíl od reputace není osobní značka o tom, co si o vás jiní lidé myslí. Jde o image, kterou postupně vytváříte, a o to, jak ona promlouvá k ostatním."
Michelle Losekoot byla hostem pořadu Blízká setkání na Českém rozhlasu. Ve velmi příjemném rozhovoru mluvila o své nedávno vydané knize Ztracenné a v souvislostí s tím i o tom, jestli je možné být dobrý v několika profesích.
„Jsem součástí lomítkové generace, což znamená, že nemáme často jen jednu profesi, ale děláme toho několik. Jsem marketér/tvůrce obsahu/autor.“
A pokud jste ho ještě neslyšeli, můžete navázat naším 4hodinovým podcastem, který jsme s Michelle natočili před pár týdny — o její tvůrčí proměně a projektech.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.