Kreativita v podnikání a ekonomika tvůrců

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 11-20 z 150 novinek v kategorii

Člověk k pronájmu

Japonec Šódži Morimoto udělal z „nicnedělání“ velmi originální profesi. Nechává se totiž najmout jen proto, aby byl přítomen. Někdy tak vedle klienta jen sedí a věnuje se telefonu, jindy někoho doprovází u specifické události — třeba při vyplňování rozvodových papírů. Může to fungovat? Zdá se, že ano. Od roku 2018, kdy svou službu začal poskytovat, byl najat více než 4000×.

„Klient chce něco udělat a já prostě jdu s ním. Neočekává se žádné hluboké nasazení a není potřeba žádná osobnost,“ říká Morimoto a dodává, že tato práce podle něj skvěle vyhovuje jeho introvertní povaze.

Tento svérázný, ale zajímavý nápad mj. ukazuje, jak může kreativita formovat kariéru na volné noze a co za nečekané příležitosti freelancing nabízí.

O atypické profesní cestě Šódžiho Morimota se můžete dočíst víc taky v nedávno vydané knize Rental Person Who Does Nothing.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Co čtu: Knihy roku 2023

Víkendová novinka z jiného soudku! Robert Vlach rozebral v podcastu Co čtu své knihy roku 2023 a je tam pár titulů, které by vás mohly jako freelancery zajímat:

Robertův půlhodinový komentář k těmto a dalším knihám najdete na Spotify:

LinkedIn marketing

Článek s všeříkajícím názvem Ne, vy nebudujete osobní značku, vy jenom postujete na LinkedIn přináší zajímavý pohled na stále běžnější využívání LinkedIn v osobním marketingu profesionálů.

Autorka argumentuje, že psaní pro vlastní zviditelnění jako marketingová strategie příliš nefunguje, není-li podepřeno skutečnou expertízou a zkušenostmi. Správně také poukazuje na rozdíl mezi osobní značkou a reputací profesionála:

„Osobní značka je to, jak chcete, aby vás vaše publikum vnímalo a mluvilo o vás. Na rozdíl od reputace není osobní značka o tom, co si o vás jiní lidé myslí. Jde o image, kterou postupně vytváříte, a o to, jak ona promlouvá k ostatním."

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Blízká setkání s Michelle Losekoot

Michelle Losekoot byla hostem pořadu Blízká setkání na Českém rozhlasu. Ve velmi příjemném rozhovoru mluvila o své nedávno vydané knize Ztracenné a v souvislostí s tím i o tom, jestli je možné být dobrý v několika profesích.

„Jsem součástí lomítkové generace, což znamená, že nemáme často jen jednu profesi, ale děláme toho několik. Jsem marketér/tvůrce obsahu/autor.“

A pokud jste ho ještě neslyšeli, můžete navázat naším 4hodinovým podcastem, který jsme s Michelle natočili před pár týdny — o její tvůrčí proměně a projektech.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

#12 Michelle Losekoot

Michelle Losekoot je spoluautorkou bestselleru Jak na sítě, do kterého vměstnala své bohaté zkušenosti se správou sociálních sítí. V současnosti se stále více profiluje jako tvůrce dobrého obsahu a její tvůrčí proměna byla tématem našeho nového rozhovoru.

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

Ztracenné

Michelle Losekoot je spoluautorkou nové knihy esejů pro divoké ženské duše Ztracenné, kterou vydala svépomocí s kolegy. Píše o tom sérii otevřených příspěvků s hashtagem #vydamesitosami na LinkedIn, včetně sdílení fuckupů.

Vydání knihy je nejen ukázkou prvotřídního knižního marketingu, ke kterému má Michelle blízko, ale také jednou z vlaštovek self-publishingu (vydávání knih svépomocí), jehož popularita ve světě rychle roste. Přiklání se k němu i stále více freelancerů, kterým se nepodaří najít vhodného vydavatele.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Kreativní inkoust

Kreativní inkoust je nová facebooková skupina pro tvůrčí lidi s ambicí napsat knihu. Skupina má už přes 1.700 členů a slouží hlavně ke sdílení zkušeností. Natáčejí také rozhovory se zavedenými spisovateli, které jsou volně k dispozici na YouTube.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

AI generátor obrázků DALL·E 3 bude součástí ChatGPT Plus

Novinka na poli AI: Generátor obrázků DALL·E 3 od OpenAI bude od října součástí placené verze ChatGPT Plus.

Jde o další krok od čistě textového AI chatbota směrem k multimodální AI, která může časem komunikovat i obrazem a hlasem, jak o tom mj. mluvil Jan Romportl v našem rozhovoru.

Významným zlepšením by měla být lepší práce s texty v obrázcích, což dosud činí potíže konkurenčním nástrojům Midjourney či Stable Diffusion (Adobe Firefly přistupuje k problému trochu jinak).

Už jen úvodní prezentační video Dalle 3 bere dech — v rukou šikovných tvůrců (nejen) na volné noze půjde bezpochyby o nesmírně silný nástroj kreativní práce:

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Pravidla se změnila

Pravidla se změnila je odpolední blok přednášek o využití AI pro kreativce a markeťáky, který proběhne 12.10. v brněnském Kumstu jako součást Dnů AI.

Program, ve kterém najdete případové studie i praktické ukázky uplatnění nástrojů umělé inteligence v tvůrčí práci, cílí na copywritery, ilustrátory, grafiky, filmaře a animátory, fotografy, herní designéry, freelance konzultanty a také majitele menších a středních firem. Early birds vstupenky jsou za hubičku a mezi řečníky najdete mj. naše členy Davida Spáčila a Michaela Petruse.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Status kulturního profesionála

Zajímá vás, stručně a jasně, jak je to s tím připravovaným statusem umělce pro profesionály pracující v kultuře?

Jednu z nejsrozumitelnějších odpovědí nabízí nedávný rozhovor s Ondřejem Lipárem z Asociace spisovatelů. Vysvětluje, že nyní jde hlavně o to kulturní profesionály definovat a říct, kdo může status umělce získat. Na to pak teprve může navázat nějaká forma podpory. Jinými slovy, bude to běh na delší trať.

“Stát zavedením statusu kulturního profesionála vlastně jenom říká: pracovat v kultuře je specifické, je to něco jiného než být zaměstnanec, je to něco jiného než být podnikatel nebo OSVČ, protože v této oblasti klasický trh nefunguje, není to klasická hra nabídky a poptávky. Je to práce, která je často nepravidelná, nesouvislá, nárazová, a lidé, kteří takto pracují, se často dostávají do složitých životních situací. Stát přijetím zákona o statusu kulturního profesionála řekne, my tohle uznáváme, tady pro vás máme nějakou škatulku, nějaké označení. Abyste se do ní dostali, musíte splnit takováto kritéria. To je úplný základ. Teprve ve chvíli, kdy se podaří něco takového definovat, může stát začít tuto specifickou situaci zohledňovat v konkrétních opatřeních.“

Lipárův pragmatický přístup vyniká zejména ve srovnání s vyhrocenou veřejnou debatou o tomto tématu — viz třeba stejně starý rozhovor se zakladatelem Kulturní sféry Lukášem Viltem, který mluví bez obalu jazykem třídního boje o vykořisťování uměleckých profesí producenty.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí