Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Plánujete si dát přes léto trochu zaslouženého volna a nechcete mít na emailu suchou odpověď v nepřítomnosti? Freelanceři jsou v tomhle často velmi originální a sami jsme už narazili na řadu opravdu veselých reakcí.
Inspiraci můžete načerpat taky na této stránce, kam svými verzemi automatických odpovědí přispěly osobnosti české literatury a ilustrace.
Tzv. status umělce pro nezávislé tvůrce a profesionály v kultuře byl hlavním tématem nové epizody zpravodajského podcastu Lenky Kabrhelové 5:59 nazvané Důstojné pracovní podmínky v kultuře: Pomůže status umělce?
Jejím hostem byl kulturní redaktor Seznam Zpráv Jonáš Zbořil, který kromě velmi srozumitelného úvodu do celé problematiky poukazuje na dvě věci:
Chystaná novinka má ovšem i své kritiky. K těm nejznámějším patří herní designér Daniel Vávra, který o ní pro Echo24 říká:
„Vnímám to tak, že lidé, kteří se nedokážou uživit tím, čím by chtěli, chtějí, aby jim ostatní lidé platili jejich koníček.“
Další argumenty pro a proti zmiňuje v 5:59 dobře připravený Jonáš Zbořil:
Tom May napsal pro Creative Boom článek o tom, jak kreativní profesionálové stanovují své ceny — jestli dávají přednost hodinové nebo denní sazbě, případně, jak s cenou průběžně pracují a jaké faktory u nové spolupráce zvažují.
Tom v textu zdůrazňuje i jiné, dobře známé poučky, že je např. na začátku dobré udělat si průzkum trhu a pobavit se o cenách s kolegy v oboru. Jak vyplývá z příkladů od freelancerů, kteří do článku přispěli, sazby se mezi nimi poměrně liší (od 30 liber za hodinu až po 1875 dolarů za den).
„Jakmile si stanovíte ceny, je důležité držet se svého a nenechat se přemlouvat. Zároveň je však dobré zachovat si určitou flexibilitu. Mnoho freelancerů je ve skutečnosti ochotno trochu slevit, když přijde ten správný projekt.“
Pokud píšete či prodáváte příběhy, nebo máte ambici stát se spisovatelem, útlá knížečka The Authentic Swing by rozhodně neměla chybět ve vaší knihovně.
Není dlouhá. Není (moc) o golfu. Ani to není další z tuctových self-help knih.
Ve své podstatě je to kniha o vzniku jednoho románu a — na mnohem hlubší úrovni — o hledání vlastního autentického hlasu a vypravěčského stylu.
Steven Pressfield tuto knihu založil na poznámkách z psaní The Legend of Bagger Vance, svého prvního a průlomového románu z prostředí golfu. Stal se z něj bestseller a dokonce podle něj natočil film Robert Redford s Willem Smithem, Mattem Damonem a Charlize Theron v hlavních rolích.
Ze všech Pressfieldových knížek pro tvůrce a umělce, je právě tato možná nejlepší, tedy vedle mnohem slavnější Války umění.
Celá knížka se čte jako jeden velký příběh. Příběh s velkým Pé. Majstrštyk.
Umí ale být i praktická. Tady je například pasáž z kapitolky o Stevových pracovních návycích, v níž může snadno najít inspiraci každý, kdo zápolí s psaním delšího textu:
„Každý den, když dokončím práci, si poznamenám, na jakém projektu jsem pracoval a kolik hodin jsem na něm strávil. Mám také nástěnný kalendář, ten typ Sierra Club/Ansel Adams, s dvoupalcovým čtverečkem pro každý den. Do levého dolního rohu každého čtverečku si napíšu, co jsem ten den dělal za sport — fitko, běh, cokoli. Do pravého horního rohu dám jednopísmennou zkratku pro projekt, na kterém jsem pracoval — a odfajkuju ji.
…
Když pak můžu kouknout na celý list měsíce v kalendáři a napočítám dvacet, pětadvacet fajfek a stejný počet sportů, vím, že mám drajv. Spisovatel nemá šéfa. Nikdo mi nepošle výplatu, ani mě nepoplácá po rameni, ani mi nekoupí drink a neřekne mi: Dobrá práce, Steve. To musím udělat sám. Musím se vytáhnout z postele a naklusat do kanceláře. Musím se namotivovat, abych dostal chuť do práce, a když začnu nadávat a stěžovat si, musím se sám kopnou do zadku. Taky se rád odměním. Jednoduché věci. Když třeba dostanu balíček poštou, který vypadá, že by mohl obsahovat něco zajímavého, nedovolím si ho otevřít, dokud není má denní práce hotová. Život spisovatele je o sebemotivaci, sebekázni, sebeposílení a sebeověření. Potřebuju každý trik, na který si dokážu vzpomenout, abych mohl pokračovat.“
Audiorecenzi knihy si poslechněte zde:
Umělci na volné noze představují v rámci trhu práce zcela svébytnou profesní skupinu. A právě někteří z nich dnes stávkovali před ministerstvem kultury za důstojnější podmínky pro výkon uměleckých profesí a zejména zavedení tzv. statusu umělce.
Pro kontext je třeba dodat, že profesionálové v kultuře a umění řeší trochu jiné problémy než jiní kreativci na volné noze, jako jsou grafičtí designéři či copywriteři, o influencerech a digitální ekonomice tvůrců ani nemluvě!
Typicky jde o pracovníky napojené na různé kulturní instituce, filmovou či jinou produkci, běžná vydavatelství apod. Mnozí mají formálně statut OSVČ, ale za podnikatele se nepovažují a výkonem práce se reálně blíží zaměstnancům, ovšem bez zaměstnaneckých jistot. Hodně to někteří pocítili zejména během covidu.
Mimochodem, o živobytí umělce na volné noze mluvil bez příkras hudebník Marian Friedl v našem letošním rozhovoru:
AI je teď všude, ale dobré zdroje pro laiky v češtině aby pohledal. Jedním z nejlepších je týdenní AI audit na blogu/newsletteru Jedno procento Miloše Čermáka, který vtipně a s erudicí předního publicisty přibližuje překotné dění v AI.
Placený odběr vyjde na $5/měsíc či $30/rok (~660 Kč) a Miloš už má několik set předplatitelů. V newsletteru také vypisuje AI workshopy pro veřejnost. Pro profesionály pak pořádá se svou ženou Sentou Čermákovou nadupané otevřené školení Umělá inteligence: Klíč ke kreativitě a efektivitě.
Milošovo psaní o AI řadíme vedle Uměligence Davida Grudla, PickAI newsletteru Elišky Vyhnánkové a online aktivit Honzy Romportla (viz náš rozhovor) k nejlepším počinům českých freelancerů na téma AI. Miloš píše o IT celý svůj profesní život a na čtivosti jeho AI newsletterů je to obrovsky znát.
Martin Kavka už půl roku natáčí výborný Tvůrcast, podcast pro obsahové tvůrce, kde každý týden probírá jedno téma, které oceníte právě v případě, pokud tvoříte newsletter, podcast, natáčíte videa nebo třeba píšete blog.
V aktuální epizodě Martin přibližuje:
„Spisovatel A. J. Jacobs jednou řekl: Přinuťte se generovat desítky nápadů. Mnohé z nich budou hrozné, vlastně většina z nich, ale najdou se mezi nimi i zářivé skvosty. Zkuste si denně vyhradit 20 minut jen na brainstorming.“
Tohle je fakt dobré a navíc vtipné! Náš člen, kreativec Michael Petrus, se nechal inspirovat stylem youtuberů a natočil svižnou 5minutovou video vizitku pro svou prezentaci Na volné noze a další síťové profily:
Narazili jste na podobně vytuněnou video prezentaci freelancera, nebo máte dokonce svou vlastní? Hoďte odkaz do komentářů na Facebooku či LinkedIn.
Pokud píšete, tvoříte či vyprávíte příběhy, existuje výborná kniha o narativních strukturách používaných ve všem od marketingu přes filmy a romány až po literaturu faktu a seberozvojové knihy.
Její autor Steven Pressfield ji nazval Nobody Wants to Read Your Sh*t podle rady, kterou dostal kdysi coby novopečený copywriter v marketingové agentuře. Je však plná laskavé moudrosti a těžce nabytých znalostí o vyprávění příběhů.
Tahle útlá knížka je víc „niche“ než Pressfieldův světoznámý bestseller Válka umění, ale je neméně skvělá a bude vás zaručeně bavit 💩
Kreativci na volné noze dostali za poslední rok k dispozici AI nástroje, kterými mohou zhmotňovat své nápady až ve fotorealistické kvalitě. Tady je názorná ukázka, jak může vypadat spojení dvou nejmodernějších AI nástrojů GPT-4 v ChatGPT a Midjourney v praxi s dechberoucími výsledky:
Na tahu je nyní Adobe s novým AI produktem Adobe Firefly, který vzbudil velké nadšení mezi designéry.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.