Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Jako ilustrátor a art director jsem se vždy považoval za technologického nadšence. Tedy až do chvíle, kdy začaly AI nástroje jako Midjourney ohrožovat obživu mých kreslících kolegů a možná i mou.
Číst dálIlustrátor a art director Michael Petrus se vždy považoval za technologického nadšence. Tedy až do chvíle, kdy začaly AI nástroje jako Midjourney nahrazovat práci jemu podobných kreativců. Ponořil se proto do světa AI, aby zjistil, jak může tato nová revoluční technologie změnit práci vizuálních tvůrců. Ty Michal podporuje i jako kreativní mentor a zakladatel projektu Kreativní kreatury.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Tady je naše Otázka týdne:
Jak popíšeš svou odbornost a specializaci člověku, kterého vidíš poprvé, třeba na něčí oslavě narozenin?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Otto Bohuš vydal druhou část svého velkého rozhovoru s předními českými profesionály. Tentokrát se otázky zaměřily na jejich život:
Mezi oslovenými jsou mj. Petra Dolejšová, Filip Dřímalka, Madla Čevelová, Broňa Sobotka, Robert Vlach, Michaela Weikertová, Jindra Fáborský, Bohdana Goliášová, Jan Řezáč, Lucie Čambálová, Ladislav Zibura, Tomáš Baránek a další.
Další z výborných rozhovorů magazínu Doklidu se věnoval podnikání Vojty Pelíška — výrobce proslulých paliček, které používají bubeníci po celé Evropě.
Zaběhnutou živnost Vojta před sedmi lety převzal po svém otci, který odešel do důchodu. V té době ještě pracoval v korporátu a musel vyřešit dilema, jestli do podnikání vůbec jít. Jak ale sám říká, i přes počáteční obavy se nakonec rozhodl vyměnit dosavadní nesvobodnou jistotu za svobodnou nejistotu.
„Obrovskou výhodou živnostenského podnikání je svoboda a rychlost rozhodování. Chceš jiný lak? Tak šup a během sekundy máš jiný lak. Samozřejmě musíš zvážit, jestli to zákazníci ocení a pocítí pozitivně, protože každá změna má své plusy i minusy, ale tahle svoboda mě baví. Korporát je jako tanker, dlouho mu trvá, než zatočí. Než se všechno zváží, připomínkuje a rozhodne, tak uplynou tři roky jako nic.“
Daniel Gamrot na podzim v podcastu Seduo.cz popsal, co pro něj znamená osobní produktivita a věnoval se taky tomu, jaké chyby lidé v této oblasti nejčastěji dělají — třeba nastavením nereálných cílů.
„Hromada lidí si pod tím představuje výkon. Pro mě je to třeba to, že dodáváš věci, který přináší užitek. Tobě, firmě, rodině. A zároveň ty věci dokončuješ v kvalitě, za kterou si schopný dát ruku do ohně.“
Přemýšleli jste o tom, že byste pracovali delší čas na dálku z Japonska? Ostrovní země plánuje od března 2024 zavést nová víza pro digitální nomády. Umožní vám zůstat až půl roku. Jednou z podmínek, kterou musí uchazeči splnit, je ale roční příjem alespoň 10 milionů jenů (cca 1,5 miliónu korun).
„Cílem programu je mj. ukázat zemi jako atraktivní destinaci pro další skupinu cestovatelů a přilákat tak nezávislé profesionály z celého světa,“ popisuje v článku Dan Šácha.
V textu zároveň připomíná, že zemi nejsou cizí ani coworkingy. V Tokiu nebo Kjótu jsou např. pobočky známé sítě Impact Hubů. Originální jsou naopak budky pro práci na vlakových nástupištích, o kterých Dan korespondenčně psal právě z Japonska v našich novinkách loni.
Tady je naše Otázka týdne:
Dokážeš odhadnout, jaký je tvůj pricing power, neboli prostor pro další zdražení bez ztráty klientů?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Michelle Losekoot připravila výborný přehled 100 nejzajímavějších dat, faktů a pikantností ze 100 knih a studií o kreativitě. Tady je pár z nich:
Japonec Šódži Morimoto udělal z „nicnedělání“ velmi originální profesi. Nechává se totiž najmout jen proto, aby byl přítomen. Někdy tak vedle klienta jen sedí a věnuje se telefonu, jindy někoho doprovází u specifické události — třeba při vyplňování rozvodových papírů. Může to fungovat? Zdá se, že ano. Od roku 2018, kdy svou službu začal poskytovat, byl najat více než 4000×.
„Klient chce něco udělat a já prostě jdu s ním. Neočekává se žádné hluboké nasazení a není potřeba žádná osobnost,“ říká Morimoto a dodává, že tato práce podle něj skvěle vyhovuje jeho introvertní povaze.
Tento svérázný, ale zajímavý nápad mj. ukazuje, jak může kreativita formovat kariéru na volné noze a co za nečekané příležitosti freelancing nabízí.
O atypické profesní cestě Šódžiho Morimota se můžete dočíst víc taky v nedávno vydané knize Rental Person Who Does Nothing.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.