Novinky ze světa podnikání na volné noze

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 681-690 z celkem 2228 novinek

Expanze do zahraničí

Tady je naše Otázka týdne:

Uvažuješ o expanzi svých služeb za hranice Česka?

Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Autentický osobní marketing

„Podnikání je způsob života, ve kterém se velmi exponujete,“ říká Bohdana Goliášová, lektorka, poradkyně a mentorka pro rukodělné podnikání, která se v této přednášce z kurzu podnikání Masarykovy univerzity Od UČO k IČO zaměřila na téma důležité pro všechny freelancery — jak konkrétně dělat osobní marketing.

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

Zisk na prvním místě

Krátký článek na blogu Freelancers Union popisuje základy metody Profit First (tj. zisk především) ze stejnojmenného bestselleru Mika Michalowicze o řízení cash flow.

Metoda nahrazuje tradiční počítání (Tržby – Výdaje = Zisk) alternativou zaměřenou na zisk (Tržby – Zisk = Výdaje) a článek vysvětluje, jak se peníze postupně rozdělují do několika kategorií (Zisk, Mzda majitele, Daně, Provozní náklady).

Někteří freelanceři považují metodu Profit First za užitečnou pro dosahování vyšších zisků, podle jiných je zas neobratná nebo mají jiné podnikatelské priority ještě nad ziskem jako takovým (mezi freelancery to není nic neobvyklého). Každopádně je skvělé, že se teď, s blížící se recesí, objevuje více článků o finančním sebeřízení freelancerů.

Mimochodem, podobnou „obálkovou“ metodu skvěle popsala Dominika Špačková ve své přednášce Jak se šetří na Moravě, kterou najdete i v podcastu:

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak se živit online tvorbou

Jak se živit online tvorbou? Náš člen, nadšený učitel angličtiny z Brna Bronislav Sobotka o tom ví dost. Za sebou má řadu úspěšných projektů včetně dvou vydaných knih nebo série videokurzů a jeho YouTube kanál odebírá přes 170 tisíc lidí.

Na Facebooku k tomu Broňa nedávno rozjel novou stránku Digitvůrce, kde se rozhodl sdílet postřehy právě ze své tvůrčí cesty — jak tvoří, podniká a jak o tom všem přemýšlí. Vedle příspěvků k naceňování nebo stanovení priorit už stihl natočit taky hodně praktické video o tom, jak vznikají jeho YouTube videa od nápadu přes scénář až po technické vybavení. Pokud sami videa tvoříte nebo byste s nimi chtěli začít, podobně ucelený přehled určitě oceníte.

Sdílení know-how a spolupráce jsou přesně tím, co nás na volnonožcích vážně baví. Dotkl se toho koneckonců i středeční příspěvek s Arnoldem. A že takových podnikatelů a tvůrců, kteří se neváhají podělit o své zkušenosti, v naší komunitě není málo.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Kniha Proti proudu

Dan Tržil vydává knihu Proti proudu, která přináší to nejlepší z jeho podcastových rozhovorů včetně mnoha Danových komentářů, postřehů a dodatků.

Kniha vychází u nakladatelství Kniha Zlin, které spadá pod Albatros. Dan Tržil patří k průkopníkům českého podcastingu a je také provozovatelem serveru České podcasty. Podcast Proti proudu je Danův vlajkový projekt a jeho historicky první epizoda je shodou okolností o podnikání na volné noze. Well played! 🎧

Konkurence je dobrá

„Konkurence je dobrá. Žene vás k lepšímu výkonu, ať už děláte cokoli. Pokud nesoutěžíte ve sportu, kde buď vyhrajete, nebo prohrajete, můžete být úspěšní a přitom fandit někomu dalšímu. Koláčů je dost, nejde o nulový součet. Mně a Slyovi trvalo několik desetiletí, než nám došlo, že můžeme být úspěšní a zároveň přátelé. A člověče, je to mnohem lepší,“ píše Arnold Schwarzenegger v aktuálním vydání svého newsletteru ke kamarádství se Silvestrem Stallonem.

V naší komunitě volnonožců se v podobné souvislosti taky říká, že amatéři si konkurují a profesionálové si pomáhají. Arnold svůj newsletter mimochodem obnovil po delší pauze a přestože není vyloženě podnikatelský, je to příjemné (a často pořádně dlouhé) čtení, kde občas narazíte na dobré tipy.

Zmínit se rovnou vyplatí i Schwarzeneggerova autobiografie Total Recall, která vyšla taky v češtině. Je zajímavá, ať už patříte mezi fanoušky Arnoldových filmů, nebo ne — popisuje totiž velmi otevřeně jedinečnou kariéru člověka, který dosáhl vrcholu ve třech zcela odlišných oblastech: sportu, herectví a politice. Nejedna kapitola navíc pojednává i o podnikání, které Arnold rozjel. Rozhodně stojí za přečtení či poslech.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

8 rad pro začínající freelancery

Máme rádi články, ve kterých freelanceři rekapitulují své roky na volné noze a sdílejí tipy pro začátečníky. Jako třeba 8 Best Freelancing Tips For Beginners od copywriterky Kim Hobson, ve volném překladu:

  1. Pracujte 40 % času na rozvoji svého podnikání
  2. U kalkulací přidávejte 20% rezervu na vícepráce
  3. Potěšte své klienty
  4. Nemusíte pracovat od 9 do 5, 40 hodin týdně
  5. Naučte se základy SEO
  6. Vaše sebevědomí je základ úspěchu
  7. Je v pohodě být bez úzké specializace
  8. Nenechte sebou orat
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Pracovní výkon během dne

Tady je naše Otázka týdne:

V které části dne podáváš nejlepší výkon a přizpůsobuješ tomu nějak svou práci?

Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak na cenotvorbu

Copywriterka Michaela Weikertová umí podnikatelská témata podávat jasně a srozumitelně — stejně jako v této přednášce z kurzu podnikání Masarykovy univerzity Od UČO k IČO, kde sdílí svůj přístup k cenotvorbě a přibližuje jednotlivé formy naceňování. „Prací s cenou si nastavuju, jak bude moje podnikání fungovat.“

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

Měkký osobní marketing

Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.

Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.

Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí