Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Daniel Gamrot na podzim v podcastu Seduo.cz popsal, co pro něj znamená osobní produktivita a věnoval se taky tomu, jaké chyby lidé v této oblasti nejčastěji dělají — třeba nastavením nereálných cílů.
„Hromada lidí si pod tím představuje výkon. Pro mě je to třeba to, že dodáváš věci, který přináší užitek. Tobě, firmě, rodině. A zároveň ty věci dokončuješ v kvalitě, za kterou si schopný dát ruku do ohně.“
Aneta Martinek je autorkou nové knihy Organizační porno a jednou z hlavních tváří vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu, která jim doslova roste pod rukama (o 100 % ročně). Jako holka si ale zkusila i práci v call-centru nebo 12hodinové šichty v Tescu na pokladně a dodnes z těchto zkušeností těží. Také miluje knihy a říká o nich: „Pohled na knížky je moje psychohygiena.“
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
„Zjistil jsem, že učit jazyky je něco, co mě hrozně baví, dává mi to smysl a zároveň to funguje pro hodně lidí. Když člověk dělá něco, co mu přijde smysluplné, tak ho ta práce mnohem více těší.“
Náš člen, nadšený učitel angličtiny z Brna Broňa Sobotka vzpomínal v Nadcastu na začátky a sdílel střípky ze své profesní cesty — např. když v Irsku, kam před lety vyrazil právě kvůli zlepšení své angličtiny, vyráběl ve fabrice glukometry.
„Autor, učitel, bonviván z povolání,“ píše o sobě Otto Bohuš v představení nového projektu — jeho byznys restart na ostrově Mauricius mj. zahrnuje masterclass pro podnikatele, kteří hledají nové podněty pro svou práci i život. Ve skupině dalších profesionálů.
Více o pozadí této Ottovy podnikatelské transformace a proč už nechce být vnímaný jen jako copywriter se dozvíte v našem nedávném rozhovoru pro podcast Na volné noze.
Česká televize uvedla minulý týden úvodní epizodu historicky prvního pořadu, který se věnuje českému grafickému designu. Sedmidílná minisérie se jmenuje Identita a jsou v ní mj. zapojení i oboroví profesionálové na volné noze.
Průvodce pořadu Aleš Najbrt diváky postupně seznámí s průkopníky oboru i současnými tvůrci. Přiblíží taky oblast vzdělávání, legendární filmové plakáty nebo design předmětů každodenního užití od bankovek po obaly produktů.
„Identita je pojem propojující svět grafického designu se zbytkem vesmíru, protože všude znamená totéž: soubor prvků, které pomáhají budovat a komunikovat integritu nebo charakter každého subjektu. Ať už se jedná o jednotlivce nebo celý národ, o soukromou galerii nebo nadnárodní společnost. Vizuální identita jednotlivých subjektů pak formuje vizuální identitu prostředí, a to zase ovlivňuje identitu nás všech, kdo v něm žijeme,“ říká v článku spoluautorka projektu Linda Kudrnovská.
Mimochodem, dalším z autorů a odborných poradců je i typograf Filip Blažek, se kterým jsme před pár lety natáčeli rozhovor pro naši sérii Jak podnikají profesionálové.
Identita se vysílá každý čtvrtek na ČT art od 20:15 večer. Zpětně jsou epizody dostupné na webu iVysílání.
„Už nechci být vnímaný jako copywriter,“ říká Otto Bohuš, který inspiroval celou jednu generaci českých copíků svou trilogií Pište jako copywriter. Klientské zakázky už nedělá, psaní se dnes věnuje hlavně coby „učitel textu“ a v rámci svých kreativních projektů. Miluje svobodný život bonvivána na volné noze a rád brázdí dosud neprozkoumané vody AI.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
V souvislosti s naším prosincovým setkáním pro freelancery v bulharské Sofii vzniklo i pár anglických rozhovorů s Robertem Vlachem o knize The Freelance Way a tématech kolem podnikání na volné noze. Jeden delší teď vyšel v podcastu věnovaném právě volnonožcům:
Filip Dřímalka nedávno pokřtil svou druhou knihu Budoucnost NEpráce a také o ní teď mluvil v Byznyscastu Dana Tržila.
Velmi otevřeně přiblížil, jak je dnes postaveno jeho podnikání, jak se mu daří skloubit budování více projektů naráz i jak přistupuje k naceňování a penězům obecně.
„Na začátku jsem jezdil po Barcampech a akcích přes celou republiku, které nebyly placené, a moje maminka se vždycky ptala: Máš to aspoň dobře zaplacené? Nechápala, když řeknu ne, ale mám v tom jinou hodnotu. Nebyl jsem jí schopný vysvětlit, že něco dělám zadarmo, ale vyplácí se to teď.“
Logotvůrce Tomáš Vachuda vytvořil na volné noze stovky log a je mj. spoluautorem loga Českého hokejového svazu. Pracoval ale až 100 hodin týdně a nevyhnutelně vyhořel. Následoval radikální profesní obrat, který přibližuje jeho nová kniha Časotvorba. Dnes je z něj zapálený tvůrce (volného) času a vtipkuje, že kdyby si Elon Musk dopřával pracovní přestávky, už jsme dávno na Marsu.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Jan Kraus je známý moderátor a herec, v podcastu Vojty Žižky ale mluvil především o svých podnikatelských zkušenostech a vzpomínal na dobu, kdy s vlastním byznysem ještě v komunismu začínal.
V rozhovoru přibližuje důvody, proč se do podnikání pustil, překážky, které museli společně se ženou překonat, i jak se mu u prvního výrobku podařilo uměle navýšit poptávku a získat objednávku na tisíce kusů.
„Ze zákona platilo, že podnikáte-li déle jak rok s úmyslem dosáhnout zisku, dostanete živnostenskou daň 75 %. Vyřešil jsem to tak, že jsem rok takhle podnikal, pak jsem toho nechal, a od ledna začala podnikat moje žena. Podnikala do prosince, pak toho nechala. Čili to nikdy nebylo déle jak rok.“
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.