Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Japonec Šódži Morimoto udělal z „nicnedělání“ velmi originální profesi. Nechává se totiž najmout jen proto, aby byl přítomen. Někdy tak vedle klienta jen sedí a věnuje se telefonu, jindy někoho doprovází u specifické události — třeba při vyplňování rozvodových papírů. Může to fungovat? Zdá se, že ano. Od roku 2018, kdy svou službu začal poskytovat, byl najat více než 4000×.
„Klient chce něco udělat a já prostě jdu s ním. Neočekává se žádné hluboké nasazení a není potřeba žádná osobnost,“ říká Morimoto a dodává, že tato práce podle něj skvěle vyhovuje jeho introvertní povaze.
Tento svérázný, ale zajímavý nápad mj. ukazuje, jak může kreativita formovat kariéru na volné noze a co za nečekané příležitosti freelancing nabízí.
O atypické profesní cestě Šódžiho Morimota se můžete dočíst víc taky v nedávno vydané knize Rental Person Who Does Nothing.
Máte zkušenosti s mastermindem? Magdalena Čevelová v novém článku píše, jaké jsou jeho výhody a co můžete v rámci skupiny na setkání řešit.
„Mastermind je pravidelné řízené setkávání v malé uzavřené skupině s podobným cílem nebo zaměřením. Jeho základem je sdílení, podpora a spolupráce. Můžete na něm získat zpětnou vazbu k vaší službě či produktu, nasbírat motivaci dotáhnout dlouho odkládaný úkol, nebo vyřešit problém, se kterým jste si posledních pár týdnů lámali hlavu.“
Pro zajímavost Madla sdílí i témata, která probírala s účastníky svých Byznys kruhů. Tady je pár z nich:
Tady je naše Otázka týdne:
Kdy tě nejvíc zradila odborná intuice a kdy ti naopak nejvíc pomohla?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
„Chyby ve skutečnosti nejsou až tak špatná věc,“ říká ve starší epizodě podcastu Vaše jméno je vaše značka Tomáš Sobel a na vlastním příkladu popisuje, jak nás může selhání naopak velmi dobře motivovat k dalšímu zlepšování.
„Za chyby se člověk nesmí stydět, protože pokud nedělá chyby, vzdaluje se od příležitosti objevit něco nového. Když se něco nepovede, tak to znamená, že víte přesně, jak něco nedělat a jak se příště dostat blíž k výsledku.“
Přidal se k nám špičkový český moderátor Radek Erben. Moderuje např. Dobré ráno v České televizi či významné společenské, sportovní a kulturní akce jako Fed Cup, Davis Cup, Firma a Živnostník roku, Podnikatel roku aj. 25 let zkušeností se zkrátka nezapře! Radek je rád sdílí dále coby lektor mediálních dovedností, mluveného slova a komunikace.
Finmag vydal před Vánoci fantastický článek o naší dlouholeté člence Zuzaně Bílkové a jejím podnikání v řemeslné výrobě vlněných přikrývek: Vlna není jen mrtvý plast, říká podnikatelka. V Beskydech oživuje téměř zapomenuté řemeslo.
Tip: Zuzčiny vlněné přikrývky a polštáře jsou i úžasný dárek (nejen) na zimu. Jejich eshop Besky.cz funguje i mezi svátky a zakoupený dárkový poukaz vám na požádání pošlou obratem na email.
Jana Gutteková chtěla původně studovat sochařinu. Rodiče ale říkali, že ji sochy neuživí a tak se dala na grafiku a posléze obalový a knižní design. Dnes už řadu let podniká jako knihařka, v řemesle, které si zamilovala.
Ve vlastní knihovazačské dílně teď např. opravuje staré knihy, které si lidé chtějí uchovat jako vzpomínky. Svou práci a cestu k ní přiblížila v obsáhlém rozhovoru pro online Magazín Doklidu.
„Byla jsem čerstvě po škole, vůbec jsem netušila, jak se komunikuje se zákazníkem a dodavateli, co je to faktura. Prvních pět let bylo strašných. Kdybych to řemeslo tolik nemilovala, tak bych se na to vyprdla.“
Je lepší být freelancerem, nebo majitelem byznysu? Jan Řezáč tohle téma nedávno rozebral v příspěvku na LinkedIn a přiblížil svou vlastní zkušenost, kdy se, jak před pár lety popsal i na našem blogu, přerodil z čistokrevného volnonožce na designovou agenturu House of Řezáč.
„Rozhodujete se mezi freelancerem a založením vlastní firmy? Jděte dělat freelancera. Je to řádově jednodušší, než provozovat vlastní firmu. Freelancer je podnikatel a specialista. Vyhledává příležitosti na trhu a dodává specializovanou službu. Dělá to sám nebo skoro sám – nejčastěji ve spojení s dalšími freelancery.“
Jak Honza dále popisuje, každá volba má svoje pro a proti. V závěru textu pak sdílí i několik odkazů na věci (kurzy, knihy, školení), které mu pomohly být lepším manažerem.
Další z výborných rozhovorů v podcastu Jedno procento Miloše Čermáka. Hostem byl tentokrát zkušený fotograf Kamil Rodinger, který vzpomněl na své projekty a mluvil o tom, jak se obor fotografie za posledních 30 let proměnil mj. kvůli příchodu mobilů s kvalitními foťáky.
„Profese nebo resp. úkol fotografa je někde jinde. Technika, kterou telefony umí, to je dané, ale úkolem fotografa je najít správné místo, vyfotit to v ten správný okamžik. A to za tebe žádný telefon neudělá.“
Poslední úvodník našeho anglického newsletteru o problémech s oslovováním potenciálních klientů na volné noze vyvolal velký ohlas. V celé délce si jej teď můžete přečíst na LinkedInu či Freelancing.eu.
„Problém je, že čím zkušenější a vytíženější jste, tím více si chcete klienty vybírat a za vlastních podmínek. O služby těch nejžádanějších profesionálů může být pak zájem tak velký, že noví klienti mají jen zanedbatelný prostor pro nějaké vyjednávání.
Naproti tomu, nabízení služeb novým potenciálním klientům často představuje snahu prodat jim něco, o co až tak moc nestojí. To mj. vyžaduje přijít s atraktivní cenou a ochotou přizpůsobit se ne právě ideálním podmínkám spolupráce, které nicméně mohou být předpokladem pro uzavření dohody.“
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.