Ostatní novinky kolem podnikání na volné noze

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 61-70 z 392 novinek v kategorii

Marketing v době hojnosti

Marketérka Madla Čevelová se v nedávném článku Co s marketingem, když máte plno? zaměřila na to, jak přistupovat k osobnímu marketingu, když máte zrovna plný kalendář na pár týdnů dopředu — a proč je i v takovém čase důležité nepřestat být vidět. V souvislosti s tím zmiňuje mimo jiné tzv. cyklus Feast or Famine, tedy kolísání mezi zahlcením a nulovou poptávkou, s čímž může pomoct právě to, když se marketingu v podnikání věnujeme průběžně. V příspěvku Madla rozepsala 5 tipů, co můžete dělat:

  • Publikujte své myšlenky
  • Pracujte na své značce
  • Zdražujte
  • Recyklujte obsah
  • Pěstujte si návyky

„Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Krok vpřed: Jak na sítě

Využijte mimořádnou 20% slevu na roční online členství v kurzu Jak na sítě Elišky Vyhnánkové & Michelle Losekoot, které vás naučí používat používat sociální sítě profesionálně, na volné noze. Nabídka platí pouze do 13. 11. 2022 při uvedení kódu NAVOLNENOZE v přihlášce 👉 Objednat

Holky jsou spoluautorky knihy Jak na sítě a Michelle letos napsala pro náš blog dva osvětové články: Jak (ne)ušetřit na sítích a Školení, která nakopnou vaše podnikání.

Svým pánem

Zakladatel Shoptetu Mira Uďan sepsal své bohaté zkušenosti do bezplatné online příručky pro podnikatele Svým pánem.

V českém kontextu jde o zcela ojedinělý počin. Málokdo totiž vybuduje firmu se stamiliónovými obraty, aby pak ještě našel čas podělit se takto uceleně o své know-how. Mira je výjimka a i pokud podnikáte v malém, na volné noze, může vás jeho web v mnohém obohatit:

  1. Mnozí freelanceři zvažují expanzi svého podnikání do malé firmy nebo agentury a přinejmenším tuší, že to bude vyžadovat dosti odlišné podnikatelské know-how.
  2. Někteří nezávislí profesionálové se už na pomezí firemního a osobního podnikání nacházejí (v angličtině se jim někdy říká „freelance business owners“) a ve svém podnikání tak kombinují know-how určené freelancerům i firmám.
  3. A konečně freelanceři jako podnikatelé mají s majiteli firem společné přinejmenším to, že musí hodně pracovat i sami na sobě.

To vše a mnohé další Mira ve svém průvodci pokrývá. O tom, že jde o čtení přínosné i pro nás freelancery, ostatně vypovídají i názvy některých kapitol:

  • Jak začít podnikat
  • Jak připravit úspěšný produkt
  • Jak si najít ty nejlepší zákazníky
  • Jak na právo v podnikání
  • Jaké používat technologie a služby
  • Jak získat vnitřní pohodu
  • Jak se vypořádat s obavami a strachy

No zkrátka instantní online klasika — Mira se právě podruhé zapsal do historie českého online podnikání!

4 nové coworky

O nových coworcích jsme chvíli nepsali, na náš seznam Coworkingy.cz jich přitom v poslední době přibylo hned několik. Tady je malý výběr těch nedávných od Prahy po Ostravu:

  1. Pekárna/cowork letos otevřela krásně zrekonstruované sdílené prostory v Nuslích. V téměř sto let staré budově je dnes prostorný coworking propojený s kavárnou a pekárnou, kde mají členové 20% slevu.
  2. Ještě starší prostory, dokonce z roku 1853, využívá v centru Prahy nový rodinný Hub Balt, který vznikl spojením coworkingu, makers labu, galerie a retro kina. Ideální hlavně pro designery, grafiky, techniky a kreativce.
  3. Pokud jste z Brna, určitě mrkněte na „Palubu“ mezi Lužánkami a Moravským náměstím. Jde o prostory studia Court of Moravia, kteří u sebe mají místo navíc pro tým nebo i jednotlivce, kterým nevyhovují velké coworkingy. Vše důležité popsali v příspěvku na Linkedinu.
  4. A na závěr tip pro maminky s malými dětmi. Koutek světa v srdci Ostravy je kombinace koutku pro děti s profesionálním hlídáním (už od 1 roku věku) a klidného prostoru pro práci. Na místě se organizují taky kurzy a jiné eventy zaměřené především na ženy.

Kompletní přehled všech coworkingů v Česku najdete u nás na blogu.

6 zjištění po 6 letech na volné noze

Jiří Schaffer se v novém článku ohlíží za svými 6 roky na volné noze a rozebírá zjištění, která si z předchozích let odnesl. Mezi všemi je určitě dobré vypíchnout hned první bod, kde popisuje, jak je v podnikání důležité myslet nejen na rozvoj vlastní odbornosti, ale i další dovednosti z tzv. podnikatelské abecedy.

„Klient s vámi nespolupracuje proto, že jste nejlepší PPCčkař pod sluncem. Vlastně to ani nedokáže poznat. … Ale víte, co posoudit dokáže velmi dobře? Jestli vám může věřit. Jestli se mu s vámi dobře spolupracuje. Jestli držíte slovo a dodáváte slíbené věci včas. Zda jste proaktivní a přicházíte s novými nápady, které následně realizujete.“

Mimo to Jiří v textu sdílí i svůj sedmibodový systém, podle kterého se rozhoduje, jestli se pustit do spolupráce, když mu přijde poptávka od nového klienta:

  1. Dobré recenze na Heuréce/Googlu/Facebooku
  2. Vidím, že za poslední rok nevystřídal X agentur/freelancerů
  3. Neprodává pofidérní produkty/služby
  4. Jsem si jistý, že se klientovi vyplatím
  5. Firma existuje aspoň 2 roky
  6. Není to one-(wo)man-show
  7. Mám z klienta prostě dobrý pocit

„Ke každému přistupuji s úctou a respektem. Ať už se dohodneme nebo ne. Není to nic osobního, jen prostě vím, že mám omezený počet hodin, které mohu prodat a které věnuji práci.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak požádat klienty o doporučení

Jak požádat klienty, aby vás doporučili někomu dalšímu, kdo by mohl využít vaše služby? Mezi českými freelancery je to poměrně málo zmiňované téma. V USA a jiných zemích je to ale mnohem běžnější a můžeme se snadno inspirovat. Článek Kristine Pike s názvem 3 způsoby, jak bez stresu požádat klienty o doporučení nastiňuje základní osvědčené postupy:

  1. Zvolte správné načasování — například po (úspěšném) dokončení projektu, při obnovení smlouvy nebo po obdržení pozitivní zpětné vazby.
  2. Buďte přímí a konkrétní — nenechte klienta zmateného v tom, co chcete.
  3. Usnadněte (si) to — udělejte z žádosti o doporučení běžnou součást svého pracovního postupu.

„Pamatujte, že klienti, kteří s vámi rádi spolupracují a váží si vašich služeb, chtějí, abyste uspěli, a rádi se za vás přimluví. Pokud se však nikdy nezeptáte, možná nebudou vědět, jakým klientům vás doporučit nebo zda vůbec máte kapacitu přijímat novou práci.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Dohazovačka z Bombaje

Netflix je vyhlášený tím, že umí bezvadně ztvárnit nezávislé profese, jako byli třeba filmoví agenti v seriálu Chci mluvit se svým agentem! nebo pařížští realitní makléři v sérii Rodinná firma: Žhavé reality (The Parisian Agency).

Podobně ambiciózní je i jejich nedávná reality show Indian Matchmaking. Sleduje práci Simy Tapariové, údajně nejlepší dohazovačky z Bombaje, která své klienty v Indii a USA provádí procesem uzavírání dohodnutých manželství.

Úspěšný seriál nominovaný na cenu Emmy nabízí pozoruhodnou směs moderních a orientálních prvků, jako je třeba konzultace astrologa či „čtenáře obličejů“ při práci s klientem. Ostatně Sima je také poměrně pozoruhodnou nezávislou profesionálkou. Jak sama hrdě říká: „Všichni moji klienti jsou mé děti.“ Je to teda romantická oddechovka, ale místy fakt docela hustá — to si dejte.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Budování rodinného pivovaru

Podnikatelé musí být šílení. Tak by se dal s nadsázkou popsat obsah vynikajícího rozhovoru Miloše Čermáka s Annou van der Weerden — advokátkou a spolumajitelkou rodinného pivovaru Švihov. O tom, že tak dlouho se chodí se džbánem pro pivo, až… no znáte to!

Anna má obdivuhodný drajv a jejich unikátní piva jsme mj. měli příležitost ochutnat na posledním srazu Na volné noze v Praze.

Mimochodem, Milošův podcast se za poslední rok-dva neskutečně rozjel. Jeho rozhovory o podnikání patří k těm nejlepším v Česku. Přejeme příjemný poslech.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak šel Honza do světa

Náš dlouholetý člen Jan Onesork je na volné noze přesně 15 let. Co by vám po těch letech mohl poradit? Sepsal 3 trefné postřehy k přeshraničnímu podnikání. Tady jsou:

  1. Najděte si obor, který vás bude zajímat. V tom se zlepšujte. Vytrvejte. Čím v tom budete lepší, tím více vás to bude bavit. Cal Newport v knize Tak dobří, že vás nepřehlédnou správně říká, že vášeň je na nic. Něco se naučte, dělejte to dobře a štěstí se dostaví. Hlavně vytrvat.
  2. Nebojte se být svým pánem. Po pár letech podnikání je freelancing bezpečnější volba než většina zaměstnání. A na začátku můžete pracovat po večerech a postupně to rozjíždět. Co se může stát nejhoršího? Necháte se zase zaměstnat…? No a co. Freelancing jako kariérní volba je ideální, pokud chcete volnost a sebeurčení.
  3. Zaměřit se na zahraničí bylo to nejlepší rozhodnutí. Děsil jsem se toho, ale ve zpětném zrcátku to bylo to nejlepší, co jsem mohl udělat. Pokud to dává smysl ve vašem oboru, přeskočte rovnou náš lokální píseček a jděte do světa.

K těmto narozkám jsem si pořídil profil na Freelancing.eumrkněte na něj.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Co neřešit na začátku podnikání

Marketérka Madla Čevelová sepsala věci, bez kterých se (nejen) v prvních měsících klidně obejdete. Přečtěte si její postřehy.

„Většina začínajících podnikatelů má pocit, že své aktivity potřebuje zastřešit nějakým projektem. Který by měl mít svůj název a ideálně i svou vlastní doménu. Hledáním onoho skvělého názvu jsou pak schopni strávit měsíce, nebo dokonce roky. […] Přitom je to docela zbytečné. Na volné noze vám bohatě stačí název, který vám kdysi vymysleli vaši rodiče. Totiž vaše jméno a příjmení.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí