Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Pokud sami školíte nebo se na to chystáte, trefné postřehy a tipy Petra Behúna by vám mohly přijít vhod. V aktuálním článku Jak má vypadat správný kurz? na webu Proofreading.cz totiž shrnul do tří kategorií zkušenosti, které sesbíral z pohledu účastníka i lektora — od obecných principů pro náplň kurzu po to, co by měl lektor umět.
Vedle dobrého řečového projevu nebo důležitosti zapojení vizuálních prvků mj. zmiňuje: „Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.“
Marketérka Madla Čevelová se v nedávném článku Co s marketingem, když máte plno? zaměřila na to, jak přistupovat k osobnímu marketingu, když máte zrovna plný kalendář na pár týdnů dopředu — a proč je i v takovém čase důležité nepřestat být vidět. V souvislosti s tím zmiňuje mimo jiné tzv. cyklus Feast or Famine, tedy kolísání mezi zahlcením a nulovou poptávkou, s čímž může pomoct právě to, když se marketingu v podnikání věnujeme průběžně. V příspěvku Madla rozepsala 5 tipů, co můžete dělat:
„Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.“
Využijte mimořádnou 20% slevu na roční online členství v kurzu Jak na sítě Elišky Vyhnánkové & Michelle Losekoot, které vás naučí používat používat sociální sítě profesionálně, na volné noze. Nabídka platí pouze do 13. 11. 2022 při uvedení kódu NAVOLNENOZE v přihlášce 👉 Objednat
Holky jsou spoluautorky knihy Jak na sítě a Michelle letos napsala pro náš blog dva osvětové články: Jak (ne)ušetřit na sítích a Školení, která nakopnou vaše podnikání.
Zakladatel Shoptetu Mira Uďan sepsal své bohaté zkušenosti do bezplatné online příručky pro podnikatele Svým pánem.
V českém kontextu jde o zcela ojedinělý počin. Málokdo totiž vybuduje firmu se stamiliónovými obraty, aby pak ještě našel čas podělit se takto uceleně o své know-how. Mira je výjimka a i pokud podnikáte v malém, na volné noze, může vás jeho web v mnohém obohatit:
To vše a mnohé další Mira ve svém průvodci pokrývá. O tom, že jde o čtení přínosné i pro nás freelancery, ostatně vypovídají i názvy některých kapitol:
No zkrátka instantní online klasika — Mira se právě podruhé zapsal do historie českého online podnikání!
O nových coworcích jsme chvíli nepsali, na náš seznam Coworkingy.cz jich přitom v poslední době přibylo hned několik. Tady je malý výběr těch nedávných od Prahy po Ostravu:
Kompletní přehled všech coworkingů v Česku najdete u nás na blogu.
Jiří Schaffer se v novém článku ohlíží za svými 6 roky na volné noze a rozebírá zjištění, která si z předchozích let odnesl. Mezi všemi je určitě dobré vypíchnout hned první bod, kde popisuje, jak je v podnikání důležité myslet nejen na rozvoj vlastní odbornosti, ale i další dovednosti z tzv. podnikatelské abecedy.
„Klient s vámi nespolupracuje proto, že jste nejlepší PPCčkař pod sluncem. Vlastně to ani nedokáže poznat. … Ale víte, co posoudit dokáže velmi dobře? Jestli vám může věřit. Jestli se mu s vámi dobře spolupracuje. Jestli držíte slovo a dodáváte slíbené věci včas. Zda jste proaktivní a přicházíte s novými nápady, které následně realizujete.“
Mimo to Jiří v textu sdílí i svůj sedmibodový systém, podle kterého se rozhoduje, jestli se pustit do spolupráce, když mu přijde poptávka od nového klienta:
„Ke každému přistupuji s úctou a respektem. Ať už se dohodneme nebo ne. Není to nic osobního, jen prostě vím, že mám omezený počet hodin, které mohu prodat a které věnuji práci.“
Jak požádat klienty, aby vás doporučili někomu dalšímu, kdo by mohl využít vaše služby? Mezi českými freelancery je to poměrně málo zmiňované téma. V USA a jiných zemích je to ale mnohem běžnější a můžeme se snadno inspirovat. Článek Kristine Pike s názvem 3 způsoby, jak bez stresu požádat klienty o doporučení nastiňuje základní osvědčené postupy:
„Pamatujte, že klienti, kteří s vámi rádi spolupracují a váží si vašich služeb, chtějí, abyste uspěli, a rádi se za vás přimluví. Pokud se však nikdy nezeptáte, možná nebudou vědět, jakým klientům vás doporučit nebo zda vůbec máte kapacitu přijímat novou práci.“
Netflix je vyhlášený tím, že umí bezvadně ztvárnit nezávislé profese, jako byli třeba filmoví agenti v seriálu Chci mluvit se svým agentem! nebo pařížští realitní makléři v sérii Rodinná firma: Žhavé reality (The Parisian Agency).
Podobně ambiciózní je i jejich nedávná reality show Indian Matchmaking. Sleduje práci Simy Tapariové, údajně nejlepší dohazovačky z Bombaje, která své klienty v Indii a USA provádí procesem uzavírání dohodnutých manželství.
Úspěšný seriál nominovaný na cenu Emmy nabízí pozoruhodnou směs moderních a orientálních prvků, jako je třeba konzultace astrologa či „čtenáře obličejů“ při práci s klientem. Ostatně Sima je také poměrně pozoruhodnou nezávislou profesionálkou. Jak sama hrdě říká: „Všichni moji klienti jsou mé děti.“ Je to teda romantická oddechovka, ale místy fakt docela hustá — to si dejte.
Podnikatelé musí být šílení. Tak by se dal s nadsázkou popsat obsah vynikajícího rozhovoru Miloše Čermáka s Annou van der Weerden — advokátkou a spolumajitelkou rodinného pivovaru Švihov. O tom, že tak dlouho se chodí se džbánem pro pivo, až… no znáte to!
Anna má obdivuhodný drajv a jejich unikátní piva jsme mj. měli příležitost ochutnat na posledním srazu Na volné noze v Praze.
Mimochodem, Milošův podcast se za poslední rok-dva neskutečně rozjel. Jeho rozhovory o podnikání patří k těm nejlepším v Česku. Přejeme příjemný poslech.
Náš dlouholetý člen Jan Onesork je na volné noze přesně 15 let. Co by vám po těch letech mohl poradit? Sepsal 3 trefné postřehy k přeshraničnímu podnikání. Tady jsou:
K těmto narozkám jsem si pořídil profil na Freelancing.eu — mrkněte na něj.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.