Ostatní novinky kolem podnikání na volné noze

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 31-40 z 43 novinek v kategorii

8 rad pro začínající freelancery

Máme rádi články, ve kterých freelanceři rekapitulují své roky na volné noze a sdílejí tipy pro začátečníky. Jako třeba 8 Best Freelancing Tips For Beginners od copywriterky Kim Hobson, ve volném překladu:

  1. Pracujte 40 % času na rozvoji svého podnikání
  2. U kalkulací přidávejte 20% rezervu na vícepráce
  3. Potěšte své klienty
  4. Nemusíte pracovat od 9 do 5, 40 hodin týdně
  5. Naučte se základy SEO
  6. Vaše sebevědomí je základ úspěchu
  7. Je v pohodě být bez úzké specializace
  8. Nenechte sebou orat
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Měkký osobní marketing

Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.

Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.

Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)

Jak má vypadat správný kurz?

Pokud sami školíte nebo se na to chystáte, trefné postřehy a tipy Petra Behúna by vám mohly přijít vhod. V aktuálním článku Jak má vypadat správný kurz? na webu Proofreading.cz totiž shrnul do tří kategorií zkušenosti, které sesbíral z pohledu účastníka i lektora — od obecných principů pro náplň kurzu po to, co by měl lektor umět.

Vedle dobrého řečového projevu nebo důležitosti zapojení vizuálních prvků mj. zmiňuje: „Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Freelance Friendly

Zdaleka ne každá firma ví, jak spolupracovat s freelancery. Belgická iniciativa Freelance Friendly pod záštitou místní unie podnikatelů na volné noze proto odměňuje ty firmy, které to dovedou, známkou kvality.

Poznámka: Belgická freelance ekonomika je docela vyspělá — viz třeba probíhající Freelance Business Month či konference Den freelancera. Pro představu koukněte na 20+ belgických zdrojů v našem seznamu.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Marketing v době hojnosti

Marketérka Madla Čevelová se v nedávném článku Co s marketingem, když máte plno? zaměřila na to, jak přistupovat k osobnímu marketingu, když máte zrovna plný kalendář na pár týdnů dopředu — a proč je i v takovém čase důležité nepřestat být vidět. V souvislosti s tím zmiňuje mimo jiné tzv. cyklus Feast or Famine, tedy kolísání mezi zahlcením a nulovou poptávkou, s čímž může pomoct právě to, když se marketingu v podnikání věnujeme průběžně. V příspěvku Madla rozepsala 5 tipů, co můžete dělat:

  • Publikujte své myšlenky
  • Pracujte na své značce
  • Zdražujte
  • Recyklujte obsah
  • Pěstujte si návyky

„Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Krok vpřed: Jak na sítě

Využijte mimořádnou 20% slevu na roční online členství v kurzu Jak na sítě Elišky Vyhnánkové & Michelle Losekoot, které vás naučí používat používat sociální sítě profesionálně, na volné noze. Nabídka platí pouze do 13. 11. 2022 při uvedení kódu NAVOLNENOZE v přihlášce 👉 Objednat

Holky jsou spoluautorky knihy Jak na sítě a Michelle letos napsala pro náš blog dva osvětové články: Jak (ne)ušetřit na sítích a Školení, která nakopnou vaše podnikání.

Soustřeď se na projekty, nikoli úkoly

Jednou za čas se objeví text, který popíše nějakou zásadu osobní produktivity tak jednoduše, že ji pochopí každý. A právě takový je článek Focus on Projects, Not Tasks, který napsal uznávaný kreativní kouč Mark McGuinness:

„Nepamatujeme si [Beethovena, Picassa, Shakespeara, aj.] kvůli úkolům, které si odfajfkovali v úkolovníku, ale jen díky významným dílům, která vytvořili.“

Přestože je článek psaný hlavně pro kreativce a umělce, Markovy užitečné rady nejspíš ocení i freelanceři, kteří si připadají roztěkaní nebo honí příliš mnoho zajíců najednou. Jednou z nich je rozdělit si rok na jakési etapy či období věnovaná jednotlivým tvůrčím záměrům.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Chyby při dotahování projektů

Psycholožka Zuzana Ježková píše v článku pro Freelo o tom, jaké chyby běžně děláme při dokončování projektů a jaký vliv to má na naši práci a duševní pohodu. Mezi jinými zmiňuje např. efekt Zeigarnikové, kdy nedokončené úlohy neustále zaměstnávají naše nevědomí a narušují tím další soustředění. V textu se soustředí na 3 opakované chyby:

  1. Myslíte si, že nedokončujete úkoly, protože na ně nemáte čas a energii
  2. Snažíte se pracovat na všech úkolech
  3. Snažíte se k výkonu a dokončování vybičovat nefunkčním způsobem

„Ať už si pomůžete kanbanem, nebo jen použijete selský rozum, je jasné, že klíčové je pracovat v jednomu okamžiku pouze na jednom úkolu. To znamená, že musíte poznat, co je ten správný úkol, který váš projekt posune k cíli nejrychleji. Je tedy potřeba dobře pracovat s prioritami a nenechat se strhnout pouhou výhružkou blížícího se termínu.“

Osobní produktivitě a nastavování priorit se ve svých příspěvcích pravidelně věnuje taky náš dlouholetý člen Daniel Gamrot. Před dvěma týdny jsme vydávali záznam jeho přednášky z kurzu Od UČO k IČO, kde Dan stručně přiblížil vlastní přístup a doporučení právě k tomuto tématu:

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Svým pánem

Zakladatel Shoptetu Mira Uďan sepsal své bohaté zkušenosti do bezplatné online příručky pro podnikatele Svým pánem.

V českém kontextu jde o zcela ojedinělý počin. Málokdo totiž vybuduje firmu se stamiliónovými obraty, aby pak ještě našel čas podělit se takto uceleně o své know-how. Mira je výjimka a i pokud podnikáte v malém, na volné noze, může vás jeho web v mnohém obohatit:

  1. Mnozí freelanceři zvažují expanzi svého podnikání do malé firmy nebo agentury a přinejmenším tuší, že to bude vyžadovat dosti odlišné podnikatelské know-how.
  2. Někteří nezávislí profesionálové se už na pomezí firemního a osobního podnikání nacházejí (v angličtině se jim někdy říká „freelance business owners“) a ve svém podnikání tak kombinují know-how určené freelancerům i firmám.
  3. A konečně freelanceři jako podnikatelé mají s majiteli firem společné přinejmenším to, že musí hodně pracovat i sami na sobě.

To vše a mnohé další Mira ve svém průvodci pokrývá. O tom, že jde o čtení přínosné i pro nás freelancery, ostatně vypovídají i názvy některých kapitol:

  • Jak začít podnikat
  • Jak připravit úspěšný produkt
  • Jak si najít ty nejlepší zákazníky
  • Jak na právo v podnikání
  • Jaké používat technologie a služby
  • Jak získat vnitřní pohodu
  • Jak se vypořádat s obavami a strachy

No zkrátka instantní online klasika — Mira se právě podruhé zapsal do historie českého online podnikání!

4 nové coworky

O nových coworcích jsme chvíli nepsali, na náš seznam Coworkingy.cz jich přitom v poslední době přibylo hned několik. Tady je malý výběr těch nedávných od Prahy po Ostravu:

  1. Pekárna/cowork letos otevřela krásně zrekonstruované sdílené prostory v Nuslích. V téměř sto let staré budově je dnes prostorný coworking propojený s kavárnou a pekárnou, kde mají členové 20% slevu.
  2. Ještě starší prostory, dokonce z roku 1853, využívá v centru Prahy nový rodinný Hub Balt, který vznikl spojením coworkingu, makers labu, galerie a retro kina. Ideální hlavně pro designery, grafiky, techniky a kreativce.
  3. Pokud jste z Brna, určitě mrkněte na „Palubu“ mezi Lužánkami a Moravským náměstím. Jde o prostory studia Court of Moravia, kteří u sebe mají místo navíc pro tým nebo i jednotlivce, kterým nevyhovují velké coworkingy. Vše důležité popsali v příspěvku na Linkedinu.
  4. A na závěr tip pro maminky s malými dětmi. Koutek světa v srdci Ostravy je kombinace koutku pro děti s profesionálním hlídáním (už od 1 roku věku) a klidného prostoru pro práci. Na místě se organizují taky kurzy a jiné eventy zaměřené především na ženy.

Kompletní přehled všech coworkingů v Česku najdete u nás na blogu.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí