Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Máme rádi články, ve kterých freelanceři rekapitulují své roky na volné noze a sdílejí tipy pro začátečníky. Jako třeba 8 Best Freelancing Tips For Beginners od copywriterky Kim Hobson, ve volném překladu:
Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.
Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.
Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)
Pokud sami školíte nebo se na to chystáte, trefné postřehy a tipy Petra Behúna by vám mohly přijít vhod. V aktuálním článku Jak má vypadat správný kurz? na webu Proofreading.cz totiž shrnul do tří kategorií zkušenosti, které sesbíral z pohledu účastníka i lektora — od obecných principů pro náplň kurzu po to, co by měl lektor umět.
Vedle dobrého řečového projevu nebo důležitosti zapojení vizuálních prvků mj. zmiňuje: „Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.“
Zdaleka ne každá firma ví, jak spolupracovat s freelancery. Belgická iniciativa Freelance Friendly pod záštitou místní unie podnikatelů na volné noze proto odměňuje ty firmy, které to dovedou, známkou kvality.
Poznámka: Belgická freelance ekonomika je docela vyspělá — viz třeba probíhající Freelance Business Month či konference Den freelancera. Pro představu koukněte na 20+ belgických zdrojů v našem seznamu.
Marketérka Madla Čevelová se v nedávném článku Co s marketingem, když máte plno? zaměřila na to, jak přistupovat k osobnímu marketingu, když máte zrovna plný kalendář na pár týdnů dopředu — a proč je i v takovém čase důležité nepřestat být vidět. V souvislosti s tím zmiňuje mimo jiné tzv. cyklus Feast or Famine, tedy kolísání mezi zahlcením a nulovou poptávkou, s čímž může pomoct právě to, když se marketingu v podnikání věnujeme průběžně. V příspěvku Madla rozepsala 5 tipů, co můžete dělat:
„Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.“
Využijte mimořádnou 20% slevu na roční online členství v kurzu Jak na sítě Elišky Vyhnánkové & Michelle Losekoot, které vás naučí používat používat sociální sítě profesionálně, na volné noze. Nabídka platí pouze do 13. 11. 2022 při uvedení kódu NAVOLNENOZE v přihlášce 👉 Objednat
Holky jsou spoluautorky knihy Jak na sítě a Michelle letos napsala pro náš blog dva osvětové články: Jak (ne)ušetřit na sítích a Školení, která nakopnou vaše podnikání.
Jednou za čas se objeví text, který popíše nějakou zásadu osobní produktivity tak jednoduše, že ji pochopí každý. A právě takový je článek Focus on Projects, Not Tasks, který napsal uznávaný kreativní kouč Mark McGuinness:
„Nepamatujeme si [Beethovena, Picassa, Shakespeara, aj.] kvůli úkolům, které si odfajfkovali v úkolovníku, ale jen díky významným dílům, která vytvořili.“
Přestože je článek psaný hlavně pro kreativce a umělce, Markovy užitečné rady nejspíš ocení i freelanceři, kteří si připadají roztěkaní nebo honí příliš mnoho zajíců najednou. Jednou z nich je rozdělit si rok na jakési etapy či období věnovaná jednotlivým tvůrčím záměrům.
Psycholožka Zuzana Ježková píše v článku pro Freelo o tom, jaké chyby běžně děláme při dokončování projektů a jaký vliv to má na naši práci a duševní pohodu. Mezi jinými zmiňuje např. efekt Zeigarnikové, kdy nedokončené úlohy neustále zaměstnávají naše nevědomí a narušují tím další soustředění. V textu se soustředí na 3 opakované chyby:
„Ať už si pomůžete kanbanem, nebo jen použijete selský rozum, je jasné, že klíčové je pracovat v jednomu okamžiku pouze na jednom úkolu. To znamená, že musíte poznat, co je ten správný úkol, který váš projekt posune k cíli nejrychleji. Je tedy potřeba dobře pracovat s prioritami a nenechat se strhnout pouhou výhružkou blížícího se termínu.“
Osobní produktivitě a nastavování priorit se ve svých příspěvcích pravidelně věnuje taky náš dlouholetý člen Daniel Gamrot. Před dvěma týdny jsme vydávali záznam jeho přednášky z kurzu Od UČO k IČO, kde Dan stručně přiblížil vlastní přístup a doporučení právě k tomuto tématu:
Zakladatel Shoptetu Mira Uďan sepsal své bohaté zkušenosti do bezplatné online příručky pro podnikatele Svým pánem.
V českém kontextu jde o zcela ojedinělý počin. Málokdo totiž vybuduje firmu se stamiliónovými obraty, aby pak ještě našel čas podělit se takto uceleně o své know-how. Mira je výjimka a i pokud podnikáte v malém, na volné noze, může vás jeho web v mnohém obohatit:
To vše a mnohé další Mira ve svém průvodci pokrývá. O tom, že jde o čtení přínosné i pro nás freelancery, ostatně vypovídají i názvy některých kapitol:
No zkrátka instantní online klasika — Mira se právě podruhé zapsal do historie českého online podnikání!
O nových coworcích jsme chvíli nepsali, na náš seznam Coworkingy.cz jich přitom v poslední době přibylo hned několik. Tady je malý výběr těch nedávných od Prahy po Ostravu:
Kompletní přehled všech coworkingů v Česku najdete u nás na blogu.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.