Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Tady je naše Otázka týdne:
Jaké jsou tvé nejsilnější pozitivní a negativní pocity spojené s prací na volné noze?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
Američan Matthew Fenton pracuje jako nezávislý konzultant od roku 1997 a mj. o tom píše přínosný blog Winning Solo.
Svých prvních 25 let na volné noze shrnul před časem do obsáhlého článku, ve kterém rekapituluje své největší omyly i zásahy do černého.
Obecně klade velký důraz na dlouhou hru, budování dobrého jména a zdůrazňuje, že práci na volné noze nikdy nebral jako něco dočasného, přechodného či na zkoušku:
„Nikdy jsem nebral [podnikání] na lehkou váhu. »Fake it 'til you make it« je jeden z největších nesmyslů, které nám vnucují prodavači osobních značek. V sázce je naše reputace. Stejně tak investice našich klientů. Zkušení lidé poznají fake na míli daleko.“
Marketér a tvůrce webů Jan Barbořík se před koncem roku v článku podělil o fuckupy, kterými si v rámci podnikání na volné noze prošel.
Jak sám hned v úvodu píše, při vzpomínání se dostal ke dvěma druhům. Tím prvním byly chyby, které pramenily z nezkušenosti nebo špatného plánování, druhý typ fuckupů pak vyplynul ze špatného výběru spolupracovníků či klientů. V závěru každého případu Honza přidává i ponaučení, které si z konkrétní situace odnesl.
„Vždy, když čtu nějaký příspěvek nebo poslouchám rozhovor o fuckupech, smekám pomyslný klobouk před kuráží zveřejnit i své neúspěchy. Čtu a poslouchám fuckupy rád – ne kvůli škodolibé radosti z cizích problémů, ale jako součást učení se toho, co všechno se může přihodit.“
Článek s všeříkajícím názvem Ne, vy nebudujete osobní značku, vy jenom postujete na LinkedIn přináší zajímavý pohled na stále běžnější využívání LinkedIn v osobním marketingu profesionálů.
Autorka argumentuje, že psaní pro vlastní zviditelnění jako marketingová strategie příliš nefunguje, není-li podepřeno skutečnou expertízou a zkušenostmi. Správně také poukazuje na rozdíl mezi osobní značkou a reputací profesionála:
„Osobní značka je to, jak chcete, aby vás vaše publikum vnímalo a mluvilo o vás. Na rozdíl od reputace není osobní značka o tom, co si o vás jiní lidé myslí. Jde o image, kterou postupně vytváříte, a o to, jak ona promlouvá k ostatním."
Olomouc svolává volnonožce! Přijďte s námi strávit příjemný čas navazováním kontaktů s jinými profíky na volné noze, povídáním o podnikání a prací v inspirativním prostředí olomouckého coworkingu Telegraph — ve středu 17. ledna od 13 do 18 hod.
Zapojit se můžete také do debaty o podnikání s Robertem Vlachem.
Účast je zdarma a nemusíte se předem hlásit — stačí zakliknout účast na Facebooku či LinkedIn a dorazit v dobré náladě.
Podrobnosti viz Na volné noze Na cestě.
„Už nechci být vnímaný jako copywriter,“ říká Otto Bohuš, který inspiroval celou jednu generaci českých copíků svou trilogií Pište jako copywriter. Klientské zakázky už nedělá, psaní se dnes věnuje hlavně coby „učitel textu“ a v rámci svých kreativních projektů. Miluje svobodný život bonvivána na volné noze a rád brázdí dosud neprozkoumané vody AI.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Tady je naše Otázka týdne:
Co děláš pro to, aby o tobě a tvé práci vědělo více lidí?
Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).
V souvislosti s naším prosincovým setkáním pro freelancery v bulharské Sofii vzniklo i pár anglických rozhovorů s Robertem Vlachem o knize The Freelance Way a tématech kolem podnikání na volné noze. Jeden delší teď vyšel v podcastu věnovaném právě volnonožcům:
Filip Dřímalka nedávno pokřtil svou druhou knihu Budoucnost NEpráce a také o ní teď mluvil v Byznyscastu Dana Tržila.
Velmi otevřeně přiblížil, jak je dnes postaveno jeho podnikání, jak se mu daří skloubit budování více projektů naráz i jak přistupuje k naceňování a penězům obecně.
„Na začátku jsem jezdil po Barcampech a akcích přes celou republiku, které nebyly placené, a moje maminka se vždycky ptala: Máš to aspoň dobře zaplacené? Nechápala, když řeknu ne, ale mám v tom jinou hodnotu. Nebyl jsem jí schopný vysvětlit, že něco dělám zadarmo, ale vyplácí se to teď.“
Přidal se k nám špičkový český moderátor Radek Erben. Moderuje např. Dobré ráno v České televizi či významné společenské, sportovní a kulturní akce jako Fed Cup, Davis Cup, Firma a Živnostník roku, Podnikatel roku aj. 25 let zkušeností se zkrátka nezapře! Radek je rád sdílí dále coby lektor mediálních dovedností, mluveného slova a komunikace.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.