Novinky ze světa podnikání na volné noze

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 551-560 z celkem 1888 novinek

Checklisty a procesy

Tady je naše Otázka týdne:

Využíváš ve své práci checklisty a procesy? Jaké máš zkušenosti?

Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Časopis pro freelancery: Freelancer Magazine

Řekli byste, že existuje i tištěný časopis pro volnonožce?

Je to tak. Jmenuje se Freelancer Magazine, má zhruba 100 stran a orientuje se hlavně na kreativce a B2B freelancery. Vychází ve Spojeném království co 3 měsíce a posílají ho předplatitelům z celého světa.

Jo a taky pořádají virtuální coworkingová setkání na Zoomu, zdarma pro všechny freelancery.

Osmdesát sezon

Osmdesát sezon — Proč není starý pecař doma? Protože běhá po kšeftech! Podnikání na volné noze má jinou dynamiku než dráha zaměstnanců a kariérní vrchol nezřídka přichází až na hraně důchodového věku.

Ve spolupráci s Finmagem přinášíme další nahrávku článku z rubriky o podnikání na volné noze. Původní tištěná verze článku vyšla v březnu 2021 v časopise Finmag. Napsal a čte Robert Vlach.

6 zjištění po 6 letech na volné noze

Jiří Schaffer se v novém článku ohlíží za svými 6 roky na volné noze a rozebírá zjištění, která si z předchozích let odnesl. Mezi všemi je určitě dobré vypíchnout hned první bod, kde popisuje, jak je v podnikání důležité myslet nejen na rozvoj vlastní odbornosti, ale i další dovednosti z tzv. podnikatelské abecedy.

„Klient s vámi nespolupracuje proto, že jste nejlepší PPCčkař pod sluncem. Vlastně to ani nedokáže poznat. … Ale víte, co posoudit dokáže velmi dobře? Jestli vám může věřit. Jestli se mu s vámi dobře spolupracuje. Jestli držíte slovo a dodáváte slíbené věci včas. Zda jste proaktivní a přicházíte s novými nápady, které následně realizujete.“

Mimo to Jiří v textu sdílí i svůj sedmibodový systém, podle kterého se rozhoduje, jestli se pustit do spolupráce, když mu přijde poptávka od nového klienta:

  1. Dobré recenze na Heuréce/Googlu/Facebooku
  2. Vidím, že za poslední rok nevystřídal X agentur/freelancerů
  3. Neprodává pofidérní produkty/služby
  4. Jsem si jistý, že se klientovi vyplatím
  5. Firma existuje aspoň 2 roky
  6. Není to one-(wo)man-show
  7. Mám z klienta prostě dobrý pocit

„Ke každému přistupuji s úctou a respektem. Ať už se dohodneme nebo ne. Není to nic osobního, jen prostě vím, že mám omezený počet hodin, které mohu prodat a které věnuji práci.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Příjmové rozdíly mezi freelancery

Příjmové rozdíly mezi freelancery v Americe — Nový průzkum The Freelancer Pay Gap zanalyzoval data cca 6.000 amerických freelancerů a freelancerek, kteří vykázali za předchozí půlrok přes Upwork 100 či více hodin. Závěr je ten, že muži si celkově účtovali za práci ve srovnatelných pozicích o 48 % více než ženy.

Datový vzorek nebyl reprezentativní pro freelancery obecně, takže pro různé profese a obory byly zjištěné rozdíly až dramaticky odlišné. V některých technických profesích jako třeba DevOps byly obrovské, zatímco v jiných malé až zanedbatelné. A v některých jako třeba copywriting si účtovaly ženy o něco více než muži.

Co s tím? Průzkum nejen vyčíslil rozdíly, ale obsáhl také následujících 7 tipů pro stanovení ceny na volné noze (volně přeloženo, podrobnosti viz odkaz):

  1. Zrešeršujte si ceny freelancerů ve vašem oboru
  2. Zohledněte specifika a nároky daného klienta
  3. Započítejte do cen všechny své náklady
  4. Počítejte s prostoji a pracovním volnem
  5. Neprodávejte se pod cenou
  6. Naučte se přirozeně mluvit s klienty o penězích (fakt důležité)
  7. Buďte pružní v cenotvorbě

Další užitečná doporučení popisuje Sarah Duran v souvisejícím článku.

Poznámka: Ve Velké Británii odhalil podobný průzkum v roce 2020, že muži jako OSVČ měli o 43 % vyšší příjmy než ženy.

Start měsíce

Pravidelná měsíční údržba v podnikání vytváří více prostoru pro smysluplnou práci.

Číst dál

Optimismus v podnikání

Tady je naše Otázka týdne:

Co ti na volné noze vlévá optimismus do žil?

Zapojte se a podívejte se, jak na ni odpověděli kolegové na LinkedIn a na Facebooku (rozklikněte si komentáře).

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Go West

Go West — Nezávislým profesionálům přináší přeshraniční spolupráce mnohem víc než vyšší hodinovku.

Ve spolupráci s Finmagem přinášíme další nahrávku článku z rubriky o podnikání na volné noze. Původní tištěná verze článku vyšla v lednu 2021 v časopise Finmag. Napsal a čte Robert Vlach.

Osobní webovou prezentaci v angličtině si můžete založit na Freelancing.eu.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

HarperCollins vydá celosvětově The Freelance Way

Skvělá zpráva: HarperCollins získává anglojazyčná vydavatelská práva na knihu The Freelance Way pro celý svět!

HarperCollins je jedno z nejvýznamnějších světových vydavatelství. Původně koupilo práva jen pro asijské trhy a až nově uzavřená dohoda distribuci rozšiřuje i na zbytek světa. V jejich produkci nově vznikne také anglická audiokniha a natáčení začíná už v září.

Původně česká kniha Na volné noze od Jan Melvil Publishing se tak dostane v aktualizované podobě z března letošního roku ke spoustě nových čtenářů. Melvil se ostatně na všech mezinárodních vydáních podílí jako správce autorských práv a koproducent přepracovaného anglického vydání.

Knize The Freelance Way se poslední dobou dařilo i jinde: V červnu vyšla s výborným mediálním ohlasem v Bulharsku, kde se už rýsuje jako bestseller. Ve španělsky a portugalsky mluvících zemích ji bude nově zastupovat zavedená barcelonská literární agentura Ilustrata.

Jak požádat klienty o doporučení

Jak požádat klienty, aby vás doporučili někomu dalšímu, kdo by mohl využít vaše služby? Mezi českými freelancery je to poměrně málo zmiňované téma. V USA a jiných zemích je to ale mnohem běžnější a můžeme se snadno inspirovat. Článek Kristine Pike s názvem 3 způsoby, jak bez stresu požádat klienty o doporučení nastiňuje základní osvědčené postupy:

  1. Zvolte správné načasování — například po (úspěšném) dokončení projektu, při obnovení smlouvy nebo po obdržení pozitivní zpětné vazby.
  2. Buďte přímí a konkrétní — nenechte klienta zmateného v tom, co chcete.
  3. Usnadněte (si) to — udělejte z žádosti o doporučení běžnou součást svého pracovního postupu.

„Pamatujte, že klienti, kteří s vámi rádi spolupracují a váží si vašich služeb, chtějí, abyste uspěli, a rádi se za vás přimluví. Pokud se však nikdy nezeptáte, možná nebudou vědět, jakým klientům vás doporučit nebo zda vůbec máte kapacitu přijímat novou práci.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí