Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Tvoříte? Pak určitě koukněte na projekt Kreativní Česko, který podporuje kulturní a kreativní odvětví a spravuje jej Institut umění — Divadelní ústav.
Na webu najdete mj. celostátní galerii kreativců, podcast, bulletiny, hromadu článků a dalšího obsahu pro tvůrce.
Jak se stal Miloš Čermák standupovým komikem? Jak se dali dohromady s Luďkem Staňkem? A jak takový standup vlastně vzniká? O tom všem mluví Miloš v tomto nově vydaném segmentu z rozhovoru s Robertem Vlachem.
Sledujte na našem YouTube, Milošově blogu či podcastu:
Pokud sníte o tom, že byste se živili psaním knih, máme pro vás tip na novou knihu, která to bere pěkně zostra a není to self-help.
Govt Cheese jsou brutálně upřímné memoáry Stevena Pressfielda, autora Válka umění, Ohnivé brány a dalších nadčasových románů i non-fiction titulů.
V této nové knize poprvé vypráví celý svůj spisovatelský příběh a jakoby mimochodem trousí perly o tom, jak funguje americký knižní a filmový průmysl zevnitř. Z velké části jde o tvrdý byznys, a to představuje obrovskou výzvu pro každou idealistickou, tvůrčí duši, jako je Steve. Rval se s tím a dřel na sobě desítky let, zatímco si vydělával všelijak na volné noze jako řidič, těžař či sběrač ovoce. Bylo mu 52 let, než mu vyšla první kniha.
Govt Cheese je napínavý, neodložitelný majstrštyk, zvlášť pokud si ho pořídíte jako autorem načtenou audioknihu na Audible!
Unikátní vhled do života a práce na volné noze světoznámého spisovatele Milana Kundery přináší dvojrozhovor s jeho ženou Věrou Kunderovou z let 1991 a 2019.
Fascinující jsou zejména detaily: Třeba jak spravovala Milanova práva coby literární agentka, jak začínali ve Francii prakticky z ničeho nebo jak jí diktoval některá díla na dovolené. Dlouhé a moc zajímavé povídání!
„Tvorba obsahu mi změnila život i podnikání,“ píše Tomáš Vachuda v nejnovějším, tradičně obsáhlém a nabitém článku na blogu. Tom v textu rozebírá nejčastější bariéry, které lidem brání s tvorbou začít, stejně jako popisuje, jak a kde hledat kvalitní náměty.
„Profík od amatéra se liší v tom, že tím procesem umí chodit rychleji a intuitivněji. A že vidí více krůčků toho procesu. Každopádně i ti nejlepší spisovatelé mají klidně celý tým redaktorů a editorů, kteří jejich texty upravují. Takže buďte v klidu. Dá se říct, že neumějí psát ani autoři bestsellerů. Tak nevyžadujte dokonalost ani od sebe.“
Mimochodem, mezi tipy na inspiraci Tom zmiňuje i několik našich článků a videí Na volné noze, spolu s řadou dalších výborných zdrojů, které sami rádi sledujeme.
Tomáš Sobel vydal úžasnou prázdninovou epizodu o důležitosti prázdna (nejen) v kreativní práci, ve které se zamýšlí nad tím, jak odpočívat a nacházet při tom inspiraci pro další práci.
Tomův podcast Vaše jméno je vaše značka, o jehož pečlivé produkci napsal před časem i článek Podcasty, od nápadu k realizaci, je skutečným fenoménem a nová epizoda je teprve 17. v pořadí:
Plánujete si dát přes léto trochu zaslouženého volna a nechcete mít na emailu suchou odpověď v nepřítomnosti? Freelanceři jsou v tomhle často velmi originální a sami jsme už narazili na řadu opravdu veselých reakcí.
Inspiraci můžete načerpat taky na této stránce, kam svými verzemi automatických odpovědí přispěly osobnosti české literatury a ilustrace.
Tzv. status umělce pro nezávislé tvůrce a profesionály v kultuře byl hlavním tématem nové epizody zpravodajského podcastu Lenky Kabrhelové 5:59 nazvané Důstojné pracovní podmínky v kultuře: Pomůže status umělce?
Jejím hostem byl kulturní redaktor Seznam Zpráv Jonáš Zbořil, který kromě velmi srozumitelného úvodu do celé problematiky poukazuje na dvě věci:
Chystaná novinka má ovšem i své kritiky. K těm nejznámějším patří herní designér Daniel Vávra, který o ní pro Echo24 říká:
„Vnímám to tak, že lidé, kteří se nedokážou uživit tím, čím by chtěli, chtějí, aby jim ostatní lidé platili jejich koníček.“
Další argumenty pro a proti zmiňuje v 5:59 dobře připravený Jonáš Zbořil:
Tom May napsal pro Creative Boom článek o tom, jak kreativní profesionálové stanovují své ceny — jestli dávají přednost hodinové nebo denní sazbě, případně, jak s cenou průběžně pracují a jaké faktory u nové spolupráce zvažují.
Tom v textu zdůrazňuje i jiné, dobře známé poučky, že je např. na začátku dobré udělat si průzkum trhu a pobavit se o cenách s kolegy v oboru. Jak vyplývá z příkladů od freelancerů, kteří do článku přispěli, sazby se mezi nimi poměrně liší (od 30 liber za hodinu až po 1875 dolarů za den).
„Jakmile si stanovíte ceny, je důležité držet se svého a nenechat se přemlouvat. Zároveň je však dobré zachovat si určitou flexibilitu. Mnoho freelancerů je ve skutečnosti ochotno trochu slevit, když přijde ten správný projekt.“
Pokud píšete či prodáváte příběhy, nebo máte ambici stát se spisovatelem, útlá knížečka The Authentic Swing by rozhodně neměla chybět ve vaší knihovně.
Není dlouhá. Není (moc) o golfu. Ani to není další z tuctových self-help knih.
Ve své podstatě je to kniha o vzniku jednoho románu a — na mnohem hlubší úrovni — o hledání vlastního autentického hlasu a vypravěčského stylu.
Steven Pressfield tuto knihu založil na poznámkách z psaní The Legend of Bagger Vance, svého prvního a průlomového románu z prostředí golfu. Stal se z něj bestseller a dokonce podle něj natočil film Robert Redford s Willem Smithem, Mattem Damonem a Charlize Theron v hlavních rolích.
Ze všech Pressfieldových knížek pro tvůrce a umělce, je právě tato možná nejlepší, tedy vedle mnohem slavnější Války umění.
Celá knížka se čte jako jeden velký příběh. Příběh s velkým Pé. Majstrštyk.
Umí ale být i praktická. Tady je například pasáž z kapitolky o Stevových pracovních návycích, v níž může snadno najít inspiraci každý, kdo zápolí s psaním delšího textu:
„Každý den, když dokončím práci, si poznamenám, na jakém projektu jsem pracoval a kolik hodin jsem na něm strávil. Mám také nástěnný kalendář, ten typ Sierra Club/Ansel Adams, s dvoupalcovým čtverečkem pro každý den. Do levého dolního rohu každého čtverečku si napíšu, co jsem ten den dělal za sport — fitko, běh, cokoli. Do pravého horního rohu dám jednopísmennou zkratku pro projekt, na kterém jsem pracoval — a odfajkuju ji.
…
Když pak můžu kouknout na celý list měsíce v kalendáři a napočítám dvacet, pětadvacet fajfek a stejný počet sportů, vím, že mám drajv. Spisovatel nemá šéfa. Nikdo mi nepošle výplatu, ani mě nepoplácá po rameni, ani mi nekoupí drink a neřekne mi: Dobrá práce, Steve. To musím udělat sám. Musím se vytáhnout z postele a naklusat do kanceláře. Musím se namotivovat, abych dostal chuť do práce, a když začnu nadávat a stěžovat si, musím se sám kopnou do zadku. Taky se rád odměním. Jednoduché věci. Když třeba dostanu balíček poštou, který vypadá, že by mohl obsahovat něco zajímavého, nedovolím si ho otevřít, dokud není má denní práce hotová. Život spisovatele je o sebemotivaci, sebekázni, sebeposílení a sebeověření. Potřebuju každý trik, na který si dokážu vzpomenout, abych mohl pokračovat.“
Audiorecenzi knihy si poslechněte zde:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.