Osobní marketing a marketingové strategie pro freelancery

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 21-30 z 88 novinek v kategorii

Kde berete klienty?

Jak freelanceři doopravdy přicházejí k novým klientům? To je výborná otázka, na kterou hledá odpověď rychlý průzkum Eliny Jutelyte z mezinárodní Freelance Business Community s podporou řady partnerů včetně nás a Freelancing.eu.

Vyplnění dotazníku nezabere ani 5 minut.

O podnikání s Jindrou Fáborským

„Smyslem podnikání je přinášení přidané hodnoty na trh.“ Zakladatel Marketing Festivalu a Digisemestru Jindřich Fáborský mluvil o své podnikatelské cestě v nové epizodě podcastu Z podpalubí, který moderuje Karel Dytrych.

Jindra mj. přiblížil zkušenosti ze svých projektů, stejně jako vize a motivace k tvoření nebo pohled na vývoj školství v rámci marketingu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

2. série podcastu Remoted

Náš člen, marketér a tvůrce webů Jan Barbořík už přes půl roku vydává svůj podcast Remoted pro začínající podnikatele. Zatímco v první sérii přiblížil vlastní začátky na volné noze, přístup ke sebevzdělávání i některé fuckupy, aktuálně běžící druhou řadu věnuje primárně online marketingu — mluví mj. o tom, proč je výhodné opětovně oslovovat dřívější zákazníky, jaké se nabízí nástroje pro online marketing svépomocí nebo jak udržet aktuálnost a přehlednost webu a dalších komunikačních kanálů

Kompletní přehled epizod najdete na Honzově webu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Ručně malované cedule

Daniel Plavecký po škole cestoval a konkrétně v Portugalsku ho nadchlo, jak vypadají výlohy a cedule na restauracích, kavárnách, lékárnách a malých rodinných podnicích. Začal se proto zajímat o to, jak jsou namalované, jak komunikují s místem nebo jak odkazují k domu, na kterém byly umístěné. Tato zkušenost ho přivedla k řemeslu písmomalířství — učil se a experimentoval.

Dnes sám pořádá workshopy a v Praze má studio, kde tvoří ručně malované cedule, tabule a vývěsní štíty. Jak vypadala Danova cesta nebo kdo je jeho typický zákazník, popsal nedávno v příjemném rozhovoru pro magazín Doklidu.

„Porovnejte si fotku ulice Milady Horákové z třicátých let s dneškem. Tenkrát si uzenář neřekl, že si ceduli udělá sám. Nesedl si k počítači, aby našel písmo, které se líbí jemu osobně, bez jakékoli znalosti typografie. On to chtěl mít opravdu pořádně a pečlivě udělané, protože věděl, že vývěsní štít je první věc, kterou člověk na ulici vidí. Že jde o první kontakt se zákazníkem. Proto do ní investoval a nechal si ji namalovat od profesionála.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Aby vás zákazníci nezapírali

Finmag vydal v rámci projektu Podnikavé Česko článek Roberta Vlacha o tom, co dělat, aby vás zákazníci nezapírali. Naráží v něm na problém, který se týká mnoha věčně nestíhajících profesionálů:

„Po letech pokusů–omylů (těch hlavně) jsme našli moc šikovného hodinového manžela. Když se mě ale někdo cizí zeptá, jestli bych o nějakém nevěděl, radši mlčím. Proč? Protože je sice schopný a levný, ale zároveň věčně nestíhá. Kdybych ho ještě začal nazdařbůh doporučovat, mohl bych si rovnou začít hledat náhradu. Viděl jsem to mockrát. Když má například firma důležitého dodavatele služeb, který je na volné noze a už jen taktak stíhá, začnou k němu přistupovat jako ke vzácnému zdroji.“

Článek přináší střízlivý, ale zato praktický pohled na to, jak přistupovat ke klientům, aby vás zkrátka nezapřeli a naopak doporučovali, kudy chodí.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak (ne)přijít o klienty

Kreativní copywriterka Kim Hobson napsala rozsáhlý článek o tom, co dělat (kromě stresování), když na volné noze ztratíte klienta. Zdůrazňuje, že občas je to nevyhnutelné:

„Je důležité mít na paměti, že žádný vztah s klientem nevydrží po celou vaši kariéru. Jeden z vás nevyhnutelně odejde jako první. Stává se to nám všem — ale většina freelancerů mluví jen o svých úspěších a ne o svých selháních.“

Článek pokrývá typické příčiny ztráty klienta, rychlé následné kroky, strategie zvládání emocí, prevenci, analýzu i zmírňování škod. Jinými slovy, je plný použitelných postupů a rad:

„Jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem se v podnikání na volné noze naučila, je tato: Nepracujte jen ve svém podnikání, pracujte také na něm. Udržujte své stávající klienty spokojené, ale vždy se snažte rozšířit svůj dosah na lidi a firmy, se kterými chcete spolupracovat.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Video vizitka

Tohle je fakt dobré a navíc vtipné! Náš člen, kreativec Michael Petrus, se nechal inspirovat stylem youtuberů a natočil svižnou 5minutovou video vizitku pro svou prezentaci Na volné noze a další síťové profily:

Narazili jste na podobně vytuněnou video prezentaci freelancera, nebo máte dokonce svou vlastní? Hoďte odkaz do komentářů na Facebooku či LinkedIn.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak si získat klienty

Parný den v Hong Kongu kolem roku 2015. Copywriterka na volné noze Kim Hobson jede pozdě na schůzku s potenciálním klientem. Zakázku nezíská a jak se dozví později, na schůzce prý působila „chladně a arogantně“. Kim právě získala těžce nabytou zkušenost:

Sympatičtí freelanceři získávají klienty a lepší zakázky častěji než, ehm, ti méně sympatičtí.

Tuhle a další drsné pravdy o tom „proč by měli být freelanceři sympatičtí“ napěchovala Kim do praktického článku a zde jsou hlavní body, které v něm podrobně rozvádí:

  • Jak může udělat freelancer dobrý první dojem (small-talk; zalíbení si protistrany; nadšení)
  • Sympatie pramení z plné přítomnosti
  • Buďte super-sympatičtí tím, že necháte klienta mluvit
  • Dodávejte vysokou hodnotu a dbejte na to, aby klient nemusel plýtvat pozorností
  • Freelanceři, kteří vyjadřují uznání a vděk, jsou sympatičtější
  • Je v pohodě být lidský a zranitelný
  • Ať se s vámi neskutečně snadno spolupracuje
  • Sympatičtí freelanceři jsou zapálení pro svou práci
  • Přizpůsobte se energii svého klienta
  • Zůstaňte sympatičtí, i když jednáte s náročnějšími klienty
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak dostat do médií okrajové téma?

Pokud např. podnikáte v méně známé oblasti nebo chcete získat pozornost pro svůj projekt, poslechněte si, jak téma biopotravin a zdravé výživy prosadila před lety úspěšná spisovatelka Hanka Zemanová — úryvek je z výborné přednášky pro náš think-tank:

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Mezinárodní freelancing

Nejen českými klienty je freelancer živ. Naše evropská platforma Freelancing.eu podporuje expanzi českých profesionálek a profesionálů dále do světa i sdílení jejich zkušeností. Jedním z nich je přední středoevropský expert na sociální média Adam Zbiejczuk, který v této skvělé anglické přednášce International freelancing in social-media industry shrnul své zkušenosti s přeshraničním podnikáním na volné noze:

P.S. Odebírejte také náš anglický newsletter.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí