Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Kreativní copywriterka Kim Hobson napsala rozsáhlý článek o tom, co dělat (kromě stresování), když na volné noze ztratíte klienta. Zdůrazňuje, že občas je to nevyhnutelné:
„Je důležité mít na paměti, že žádný vztah s klientem nevydrží po celou vaši kariéru. Jeden z vás nevyhnutelně odejde jako první. Stává se to nám všem — ale většina freelancerů mluví jen o svých úspěších a ne o svých selháních.“
Článek pokrývá typické příčiny ztráty klienta, rychlé následné kroky, strategie zvládání emocí, prevenci, analýzu i zmírňování škod. Jinými slovy, je plný použitelných postupů a rad:
„Jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem se v podnikání na volné noze naučila, je tato: Nepracujte jen ve svém podnikání, pracujte také na něm. Udržujte své stávající klienty spokojené, ale vždy se snažte rozšířit svůj dosah na lidi a firmy, se kterými chcete spolupracovat.“
Tohle je fakt dobré a navíc vtipné! Náš člen, kreativec Michael Petrus, se nechal inspirovat stylem youtuberů a natočil svižnou 5minutovou video vizitku pro svou prezentaci Na volné noze a další síťové profily:
Narazili jste na podobně vytuněnou video prezentaci freelancera, nebo máte dokonce svou vlastní? Hoďte odkaz do komentářů na Facebooku či LinkedIn.
Parný den v Hong Kongu kolem roku 2015. Copywriterka na volné noze Kim Hobson jede pozdě na schůzku s potenciálním klientem. Zakázku nezíská a jak se dozví později, na schůzce prý působila „chladně a arogantně“. Kim právě získala těžce nabytou zkušenost:
Sympatičtí freelanceři získávají klienty a lepší zakázky častěji než, ehm, ti méně sympatičtí.
Tuhle a další drsné pravdy o tom „proč by měli být freelanceři sympatičtí“ napěchovala Kim do praktického článku a zde jsou hlavní body, které v něm podrobně rozvádí:
Pokud např. podnikáte v méně známé oblasti nebo chcete získat pozornost pro svůj projekt, poslechněte si, jak téma biopotravin a zdravé výživy prosadila před lety úspěšná spisovatelka Hanka Zemanová — úryvek je z výborné přednášky pro náš think-tank:
Nejen českými klienty je freelancer živ. Naše evropská platforma Freelancing.eu podporuje expanzi českých profesionálek a profesionálů dále do světa i sdílení jejich zkušeností. Jedním z nich je přední středoevropský expert na sociální média Adam Zbiejczuk, který v této skvělé anglické přednášce International freelancing in social-media industry shrnul své zkušenosti s přeshraničním podnikáním na volné noze:
P.S. Odebírejte také náš anglický newsletter.
Chcete začít pracovat na volné noze? Pusťte si tohle video. Alžběta Švarcová v něm přehledně shrnula, co byste měli ze startu vědět — od rozdílu mezi freelancery a klasickými OSVČ přes budování dobrého jména až po získávání klientů.
„Přistupujte ke každé zakázce, kterou přijímáte, jako ke své prioritě. A udělejte ji tak dobře, jak můžete. Nikdy nevíte, kdy se z ní může vyklubat dlouhodobější spolupráce.“
Jste hrdí na pár věcí, které se vám v podnikání vážně povedly?
Pak se rozhodně přihlaste do soutěže Živnostník roku, v níž pravidelně bodují i freelanceři. Účast je zdarma a uzávěrka přihlášek (či nominací, pro vaše kolegy) je už 15. června.
P.S. Na volné noze je nově mezi odbornými partnery soutěže a svého zástupce budeme mít opět i ve finálové porotě.
Startuje nový ročník soutěže Živnostnik roku, ve které často bodují také čeští freelanceři. Účast je bezplatná. Přihlásit se (nebo někoho nominovat) můžete do konce června:
„Dobrá pověst a reputace v oboru je pro firmy a živnostníky zásadním klíčem k úspěchu a také nejspolehlivější a nejméně nákladnou formou propagace. Právě teď mají živnostníci a firmy možnost rozšířit svou klientelu, seznámit se s novými obchodními partnery, udělat si skvělou reklamu a stát se předmětem zájmu médií,” píše se na webu soutěže a úspěchy řady našich členů z uplynulých ročníků to jen potvrzují.
„Freelanceři (a podnikatelé obecně) zlenivěli a nechali si vymýt mozek vyprávěním o úspěchu, který se dostavil přes noc na základě jediného příspěvku na sociálních sítích, virálního článku nebo zabijáckého produktu zdarma,“ píše Sarah Duran ve svém článku No more funnels: how freelancers should find clients.
V textu vybízí ke skromné, ale účinné strategii — networkingu. A přidává několik cenných rad a postřehů: „Když jste na volné noze, nalezení klientů, se kterými navážete skutečný vztah (a ne jen flirt), vám přinese nejen větší uspokojení z práce, ale zbavíte se i mentality hostina/hladovění, kdy se musíte bez přestávky ohánět.“
„Jít na volnou nohu bylo jedno z nejlepších rozhodnutí, které jsem udělala. A to i přesto, že jsem první dva roky s každou zakázkou počítala, jestli mám už alespoň na ten nájem a na jeden rohlík denně.“ — marketérka a️ copywriterka Bára Perglová píše v článku Volnonožci a další naháči o těžkostech podnikání i hledání profesní identity.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.