Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Náš člen Jan Barbořík začal natáčet pozoruhodný podcast pro začínající freelancery ve službách. Jmenuje se Remoted, vyniká opravdovostí a čiší z něj chuť pomáhat i sdílet své podnikatelské zkušenosti. Venku jsou první tři epizody:
Miloš Čermák jede bomby! Letos natočil pro svůj podcast řadu rozhovorů s podnikateli, které vynikají vtipem i hloubkou.
Také v nich není nouze o překvapivá odhalení. Například pokud jste v červnu slyšeli Milošův skvělý rozhovor se spolumajitelkou rodinného pivovaru Annou van der Weerden, pak si rozhodně nesmíte nechat ujít jeho pokračování, ve kterém Anna otevřeně sdílí svůj podnikatelský „mega fuckup“ — respekt!
Neméně poutavý je nový rozhovor o vydávání knih s Vítem Šeborem, spolumajitelem Melvilu. (Jeho společník Tom Baránek byl Milošovým hostem také nedávno, řeč byla hlavně o lifehackingu.)
Rozhovory s naším členem, nadšeným učitelem angličtiny z Brna Broňou Sobotkou jsou vždy příjemné a inspirativní — a zvlášť takhle před víkendem. V tomto novém pro Český rozhlas mluvil nejen o své profesi a učení angličtiny, ale třeba taky o přístupu k životu:
„První musí přijít ten čin a až pak se přepne hlava. Nevěřím tomu, že se někdo rozhodne a pak se to stane. Nejlepší je začít se chovat tak, jaký si přeju být. Usmívat se, když chci být usměvavý, cvičit, když chci být fit… A ta hlava se přidá potom. Nevěřím tomu, že se to dá jen tak rozhodnout, doufat a čekat. Čin je ta nejmocnější věc.“
Pokud jste si navíc někdy říkali, že byste se svým podnikáním rádi vyrazili i za hranice, ale brzdí vás neznalost angličtiny, možná vás povzbudí Broňova věta, že se ji zvládne naučit opravdu každý. Ve spojení s tím pak zmiňuje i to, jak přistoupit k výběru učitele a jestli je vhodnější český lektor, nebo rodilý mluvčí.
Ve světě teď vychází spousta článků, které řeší, jak moc jsou freelanceři odolní vůči recesi. Například Sarah Duran na webu Freelancers Union píše:
„Když pracujete pro jiné lidi, vkládáte svůj život do jejich rukou. Když přijdete o práci, ztrácíte svůj jediný zdroj příjmů, vaše zaměstnanecké benefity, vaše živobytí. Freelanceři jsou přirozeně odolnější než běžný zaměstnanec na plný úvazek, protože stavíme na flexibilním a decentralizovaném obchodním modelu, kdy nejsme nikdy zcela závislí na příjmu z jednoho jediného zdroje. Snižujeme tak svou závislost na názorech či vlivu druhých.“
Její článek mj. zmiňuje Talebův koncept antifragility a dále doporučuje pár strategií, jak svou odolnost vůči nepřízním recese ještě posílit: nakopnout networking; diverzifikovat, co se dá; neplánovat na roky dopředu… (Faktem ovšem je, že v opravdu hluboké krizi či recesi nemá nikdo nic jisté, natož freelancer.)
U příležitosti Dne boje za svobodu a demokracii 17. 11. připomíná Jana Bohutínská na serveru Podnikatel.cz, jak strašně důležitá je svoboda pro nás podnikatele a že přemíra plánování a závazků ji může snadno omezit.
„Jestliže plán v určitém smyslu omezuje svobodu, má cenu si klást takové cíle a takové akční plány, které podnikateli či podnikatelce skutečně dávají smysl,“ píše Jana a doporučuje udělat si jednou za čas jakýsi audit podnikatelské svobody ✌
Můžeš podnikat je skvělý vzdělávací projekt, který už 10 let propojuje školy a podnikatele — a zapojit se můžete i vy. Formou seminářů profesionálové napříč obory ukazují studentům na základních, středních a vyšších odborných školách, že i oni mohou podnikat.
Pro studenty je to výborná příležitost získat nové poznatky a inspirovat se třeba pro vlastní kariérní cestu. Pro podnikatele jde naopak o dobrou možnost procvičit si prezentování, získat zpětnou vazbu, ale mj. se taky seznámit s dalšími kolegy. Své zkušenosti takto předává už přes 180 podnikatelů, mezi kterými najdete i členy naší komunity. Pokud byste chtěli sdílet svůj podnikatelský příběh, přihlásit se můžete na webu.
„Mezigenerační sdílení zkušeností je nejstarší a nejpřirozenější forma učení a inspirace k podnikavosti je jednou z možností, jak studentům ukázat, že i oni mohou přicházet s novými nápady, s kterými nejen že uspějí na pracovním trhu, ale které budou měnit a zlepšovat naší společnost,“ píše se na webu projektu.
Máme rádi články, ve kterých freelanceři rekapitulují své roky na volné noze a sdílejí tipy pro začátečníky. Jako třeba 8 Best Freelancing Tips For Beginners od copywriterky Kim Hobson, ve volném překladu:
Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.
Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.
Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)
Pokud sami školíte nebo se na to chystáte, trefné postřehy a tipy Petra Behúna by vám mohly přijít vhod. V aktuálním článku Jak má vypadat správný kurz? na webu Proofreading.cz totiž shrnul do tří kategorií zkušenosti, které sesbíral z pohledu účastníka i lektora — od obecných principů pro náplň kurzu po to, co by měl lektor umět.
Vedle dobrého řečového projevu nebo důležitosti zapojení vizuálních prvků mj. zmiňuje: „Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.“
Marketérka Madla Čevelová se v nedávném článku Co s marketingem, když máte plno? zaměřila na to, jak přistupovat k osobnímu marketingu, když máte zrovna plný kalendář na pár týdnů dopředu — a proč je i v takovém čase důležité nepřestat být vidět. V souvislosti s tím zmiňuje mimo jiné tzv. cyklus Feast or Famine, tedy kolísání mezi zahlcením a nulovou poptávkou, s čímž může pomoct právě to, když se marketingu v podnikání věnujeme průběžně. V příspěvku Madla rozepsala 5 tipů, co můžete dělat:
„Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.“
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.