Ostatní novinky kolem podnikání na volné noze

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 61-70 z 463 novinek v kategorii

Podcast Remoted

Náš člen Jan Barbořík začal natáčet pozoruhodný podcast pro začínající freelancery ve službách. Jmenuje se Remoted, vyniká opravdovostí a čiší z něj chuť pomáhat i sdílet své podnikatelské zkušenosti. Venku jsou první tři epizody:

  1. Moje začátky na volné noze
  2. První zákazníci a hledání sebe sama
  3. Kde, jak a na čem pracovat?

„Mega fuckup“

Miloš Čermák jede bomby! Letos natočil pro svůj podcast řadu rozhovorů s podnikateli, které vynikají vtipem i hloubkou.

Také v nich není nouze o překvapivá odhalení. Například pokud jste v červnu slyšeli Milošův skvělý rozhovor se spolumajitelkou rodinného pivovaru Annou van der Weerden, pak si rozhodně nesmíte nechat ujít jeho pokračování, ve kterém Anna otevřeně sdílí svůj podnikatelský „mega fuckup“ — respekt!

Neméně poutavý je nový rozhovor o vydávání knih s Vítem Šeborem, spolumajitelem Melvilu. (Jeho společník Tom Baránek byl Milošovým hostem také nedávno, řeč byla hlavně o lifehackingu.)

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

O angličtině s Broňou Sobotkou

Rozhovory s naším členem, nadšeným učitelem angličtiny z Brna Broňou Sobotkou jsou vždy příjemné a inspirativní — a zvlášť takhle před víkendem. V tomto novém pro Český rozhlas mluvil nejen o své profesi a učení angličtiny, ale třeba taky o přístupu k životu:

„První musí přijít ten čin a až pak se přepne hlava. Nevěřím tomu, že se někdo rozhodne a pak se to stane. Nejlepší je začít se chovat tak, jaký si přeju být. Usmívat se, když chci být usměvavý, cvičit, když chci být fit… A ta hlava se přidá potom. Nevěřím tomu, že se to dá jen tak rozhodnout, doufat a čekat. Čin je ta nejmocnější věc.“

Pokud jste si navíc někdy říkali, že byste se svým podnikáním rádi vyrazili i za hranice, ale brzdí vás neznalost angličtiny, možná vás povzbudí Broňova věta, že se ji zvládne naučit opravdu každý. Ve spojení s tím pak zmiňuje i to, jak přistoupit k výběru učitele a jestli je vhodnější český lektor, nebo rodilý mluvčí.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Recesi navzdory

Ve světě teď vychází spousta článků, které řeší, jak moc jsou freelanceři odolní vůči recesi. Například Sarah Duran na webu Freelancers Union píše:

„Když pracujete pro jiné lidi, vkládáte svůj život do jejich rukou. Když přijdete o práci, ztrácíte svůj jediný zdroj příjmů, vaše zaměstnanecké benefity, vaše živobytí. Freelanceři jsou přirozeně odolnější než běžný zaměstnanec na plný úvazek, protože stavíme na flexibilním a decentralizovaném obchodním modelu, kdy nejsme nikdy zcela závislí na příjmu z jednoho jediného zdroje. Snižujeme tak svou závislost na názorech či vlivu druhých.“

Její článek mj. zmiňuje Talebův koncept antifragility a dále doporučuje pár strategií, jak svou odolnost vůči nepřízním recese ještě posílit: nakopnout networking; diverzifikovat, co se dá; neplánovat na roky dopředu… (Faktem ovšem je, že v opravdu hluboké krizi či recesi nemá nikdo nic jisté, natož freelancer.)

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Svoboda podnikání

U příležitosti Dne boje za svobodu a demokracii 17. 11. připomíná Jana Bohutínská na serveru Podnikatel.cz, jak strašně důležitá je svoboda pro nás podnikatele a že přemíra plánování a závazků ji může snadno omezit.

„Jestliže plán v určitém smyslu omezuje svobodu, má cenu si klást takové cíle a takové akční plány, které podnikateli či podnikatelce skutečně dávají smysl,“ píše Jana a doporučuje udělat si jednou za čas jakýsi audit podnikatelské svobody ✌

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Můžeš podnikat

Můžeš podnikat je skvělý vzdělávací projekt, který už 10 let propojuje školy a podnikatele — a zapojit se můžete i vy. Formou seminářů profesionálové napříč obory ukazují studentům na základních, středních a vyšších odborných školách, že i oni mohou podnikat.

Pro studenty je to výborná příležitost získat nové poznatky a inspirovat se třeba pro vlastní kariérní cestu. Pro podnikatele jde naopak o dobrou možnost procvičit si prezentování, získat zpětnou vazbu, ale mj. se taky seznámit s dalšími kolegy. Své zkušenosti takto předává už přes 180 podnikatelů, mezi kterými najdete i členy naší komunity. Pokud byste chtěli sdílet svůj podnikatelský příběh, přihlásit se můžete na webu.

„Mezigenerační sdílení zkušeností je nejstarší a nejpřirozenější forma učení a inspirace k podnikavosti je jednou z možností, jak studentům ukázat, že i oni mohou přicházet s novými nápady, s kterými nejen že uspějí na pracovním trhu, ale které budou měnit a zlepšovat naší společnost,“ píše se na webu projektu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

8 rad pro začínající freelancery

Máme rádi články, ve kterých freelanceři rekapitulují své roky na volné noze a sdílejí tipy pro začátečníky. Jako třeba 8 Best Freelancing Tips For Beginners od copywriterky Kim Hobson, ve volném překladu:

  1. Pracujte 40 % času na rozvoji svého podnikání
  2. U kalkulací přidávejte 20% rezervu na vícepráce
  3. Potěšte své klienty
  4. Nemusíte pracovat od 9 do 5, 40 hodin týdně
  5. Naučte se základy SEO
  6. Vaše sebevědomí je základ úspěchu
  7. Je v pohodě být bez úzké specializace
  8. Nenechte sebou orat
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Měkký osobní marketing

Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.

Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.

Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)

Jak má vypadat správný kurz?

Pokud sami školíte nebo se na to chystáte, trefné postřehy a tipy Petra Behúna by vám mohly přijít vhod. V aktuálním článku Jak má vypadat správný kurz? na webu Proofreading.cz totiž shrnul do tří kategorií zkušenosti, které sesbíral z pohledu účastníka i lektora — od obecných principů pro náplň kurzu po to, co by měl lektor umět.

Vedle dobrého řečového projevu nebo důležitosti zapojení vizuálních prvků mj. zmiňuje: „Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Marketing v době hojnosti

Marketérka Madla Čevelová se v nedávném článku Co s marketingem, když máte plno? zaměřila na to, jak přistupovat k osobnímu marketingu, když máte zrovna plný kalendář na pár týdnů dopředu — a proč je i v takovém čase důležité nepřestat být vidět. V souvislosti s tím zmiňuje mimo jiné tzv. cyklus Feast or Famine, tedy kolísání mezi zahlcením a nulovou poptávkou, s čímž může pomoct právě to, když se marketingu v podnikání věnujeme průběžně. V příspěvku Madla rozepsala 5 tipů, co můžete dělat:

  • Publikujte své myšlenky
  • Pracujte na své značce
  • Zdražujte
  • Recyklujte obsah
  • Pěstujte si návyky

„Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí