Ostatní novinky kolem podnikání na volné noze

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 41-50 z 470 novinek v kategorii

Podnikání potulného sadaře

Dominik Grohmann se toulá po Česku, aby sázel ovocné stromy a pomáhal s jejich rozvojem. Na volné noze totiž už několik let podniká jako potulný sadař. Jeho příběh si můžete poslechnout v nové epizodě z minisérie Příběhy podnikatelů na volné noze, kterou ve spolupráci s námi uvádí server Podnikatel.cz.

Dominik měl k přírodě vždy blízko, studoval filozofii a environmentalistiku a přes hnutí Brontosaurus se následně poprvé dostal právě k výsadbám ovocných stromů. Dneska nejčastěji spolupracuje se soukromými majiteli, kteří nechtějí svůj pozemek pronajímat velkým agropodnikům a extenzivní sad s dlouhověkými ovocnými stromy jim připadá pěkný a užitečný.

„Začal jsem psát blog o extenzivním ovocnářství. A pak se mi postupně začali ozývat lidé, jestli bych jim třeba neořezal stromy. Vůbec jsem neměl v plánu se tím živit, ale postupně to samo přišlo.“

Rozhovor si můžete přečíst na webu, nebo pustit v audioverzi třeba na Spotify.

Další hosty minisérie pak postupně najdete v online archivu. Mimochodem, s Dominikem jsme před pár lety natočili také jeden rozhovor o jeho podnikání.

18. výročí Na volné noze

Dnes má Na volné noze přesně 18 let 🎂

Chcete nám něco pěkného vzkázat? Pište do komentářů na Facebook, LinkedIn, Twitter nebo Instagram.

Chcete nás podpořit? Přidejte se a staňte se součástí největší komunity nezávislých profesionálů v Česku — od roku 2005

Jak v profesi nezrezivět

Narazili jste v profesi na pomyslnou zeď a říkáte si, jak se dále posouvat, aby vám časem neujel vlak? Copywriterka Bára Hlavicová v novém článku popsala, jak ke vzdělávání na volné noze přistupuje dnes, po letech praxe, a co jí pomáhá tzv. nezrezivět:

„Dokud jsem pracovala v agentuře, létali mi pečení holubi přímo do papule. Agentura, to je ráj napěchovaný znalostmi a příležitostmi k sebevzdělávání. Při čekání u kávovaru splknete se seařkou. Na poradě nasajete novinky z PPC. A u oběda se vás manažer zeptá, jestli byste nechtěli na to a tamto školení. Tohle my freelanceři nemáme. Co s tím? Já si skládám vlastní „agenturu“ – obklopuju se lidmi z oboru a sosám od nich znalosti.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

3. výročí Freelancing.eu

Na 9. května připadá 3. výročí založení našeho projektu Freelancing.eu a také Den Evropy coby oslava míru a spolupráce v Evropě 🕊

Koukněte na stručné shrnutí, oč v rámci Freelancing.eu usilujeme, a třeba se i rovnou přihlaste k odběru našeho anglického newsletteru — stojí za odběr!

Jak na syndrom podvodníka

Syndrom podvodníka, definovaný jako „psychologický jev, při kterém jednotlivec pochybuje o svých dovednostech, talentu nebo úspěších a má přetrvávající vnitřní strach z toho, že bude odhalen jako podvodník,“ je mezi freelancery poměrně rozšířený, zvlášť u začátečníků.

Právě pro ně Kim Hobson sepsala praktického průvodce The Ultimate Guide to Imposter Syndrome For Freelancers and The Best Tool to Deal With It.

Nejprve správně upozorňuje na souvislost mezi tímto syndromem a tím, že se někteří freelanceři bojí zdražit nebo sebou nechají orat, protože se cítí vnitřně nejistí.

Také si všímá, že freelanceři pracující hlavou často žijí v internetové bublině, kde se porovnávají s online influencery a lidmi na samém vrcholu jejich oboru nebo jiných odvětví.

Nabízí ovšem i nápravu: Jednoduchý postup pro postupné změny vnitřního dialogu směrem k sebevědomější interpretaci vlastní práce na volné noze a čtenářům připomíná: „Ani netušíte, kolik toho už víte.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Koktající copywriter

„Myslel jsem si, že se můžu stát takovým tím zamlklým vyšetřovatelem, který přichází do kontaktu hlavně s důkazy. A nakonec případ vyřeší.“

Vojtěch Hulinský studoval policejní akademii, ale nakonec se dostal ke copywritingu. Při budování vlastní značky navíc hravě využil svou vadu řeči, takže ho dnes můžete znát jako koktajícího copywritera. O své cestě k podnikání na volné noze nedávno mluvil v článku na Finmagu.

„Samozřejmě bych na ní chtěl zase zamakat, ale teď má prioritu podnikání. U obojího mám vyzkoušené, že pokud do toho nedávám vše, nemá to cenu. Navíc kdybych nekoktal, tak by můj brand byl jen klamavá reklama.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Ekonomie od A do Zet

Jako freelanceři jsme součástí ekonomiky. Proto je užitečné mít alespoň základní znalosti ekonomické terminologie, i kdyby to mělo být jen pro small talk s klienty nebo čtení ekonomických médií. Skvěle tuhle potřebu pokryl The Economist svým bezplatným glosářem cca. 500 pojmů, The A to Z of economics, psaným jednoduchou a srozumitelnou angličtinou. Skvělý počin, přestože freelancery bohužel nezmiňuje.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Clarksonova farma 2

Pokud jste si oblíbili úžasný seriál Clarksonova farma, který vysílá Amazon Prime, určitě vás potěší, že po dvou letech vyšla 2. série, která je i podle recenzí minimálně stejně povedená (ČSFD 96 %). A možná už jste ji dokonce stihli celou zkouknout.

V tomhle osmidílném dokumentu můžete opět sledovat Jeremyho Clarksona, tvůrce a moderátora populárních pořadů Top Gear a The Grand Tour, který se pustil (coby naprostý amatér) do farmaření na volné noze — kolik nejen podnikatelských nástrah to s sebou přináší, ukázala názorně už první řada. Je to poučné, napínavé, frustrující a opravdu zábavné.

Představu si můžete udělat z traileru:

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Nároční klienti

Jednání s náročnými klienty je součástí práce na volné noze. Pokud je zvládáme dobře, dělají z nás lepší a kompetentnější profesionály, což je často zřejmé až při zpětném pohledu: Jednání s klientem, které byste jako začátečník považovali za obtížné, může být po získání více zkušeností poměrně snadné.

Některé základní strategie pro začínající freelancery, jak jednat s náročnými klienty, jsou uvedeny v článku, který napsal Joseph Russell pro Worksome:

  1. Ujistěte se, že jsou očekávání obou stran jasná (a sepsaná)
  2. Nastavte si pravidla komunikace
  3. Dohodněte se na platebních podmínkách ještě před zahájením práce
  4. Ozvěte se, když věci nefungují
  5. Pokud je to možné, zaznamenávejte si rozhovory, hlavně v souvislosti s většími změnami
  6. Poznejte, kdy spolupráci ukončit
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Zabijáci nejistoty

Dlouhodobá spolehlivost je jedním z nejdůležitějších faktorů úspěchu v podnikání na volné noze, protože klienti se spoléhají jak na naši odbornost, tak na její profesionální uplatnění či dodání.

Nedávno o tom psal autor bestselleru Just Keep Buying Nick Maggiulli na svém blogu. Staňte se zabijákem nejistoty, navrhuje a poukazuje na to, že spolehlivé lidi obklopuje aura důvěry a získávají spojence všude, kam přijdou. Jeho kariérní rada je účinná a prostá:

„Buďte spolehliví v každé spolupráci. Praktikujte snižování nejistoty, až se to stane vaší druhou přirozeností. Neustávejte, dokud se z vás nestane zabiják nejistoty. A pak sledujte, co se stane.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí