Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Martin Kavka rozjel super projekt Newslettery — měsíční newsletter o newsletterech. Příběhy, nápady, strategie. Píše je trochu netradičně ve sdílených dokumentech a zrovna vydal druhý díl. Můžete být mezi prvními odběrateli.
Vláda včera s jednou změnou schválila zavedení paušální daně pro drobné živnostníky — místo původního návrhu, který měl platit pro podnikatele s ročním příjmem do jednoho milionu korun, je hranice nově nastavená na 800 tisíc. Platit má od 1. ledna 2021 a jednotná měsíční platba pro příští rok vychází na 5740 Kč (zahrnuje daň 100 Kč, minimální zálohu na sociální pojištění zvýšenou o 15 % a minimální zálohu na zdravotní pojištění). Odpadnout by tím mělo mj. papírování spojené s daňovým přiznáním a přehledy k sociálnímu a zdravotnímu pojištění.
„Spontánní komunikace je základní lidská potřeba i přednost. Také v práci může být překvapivě efektivní. Nám k tomu stačilo dodržet jen pár jednoduchých pravidel,“ píše Robert Vlach v novém článku.
Petr Kožnar je webdesignér, vývojář aplikací a grafik, kterého IT a počítače vždy bavily: „Zprvu to byly hry, ale ty mě postupně omrzely. Chtěl jsem něco tvořit a první volbou byly webové stránky. Načetl jsem si proto dokumentace a začal to zkoušet, nejdříve pro známé a rodinu.“
Ještě během studia se Petr postupně dostal ke složitějším projektům a brzy měl v portfoliu desítky spokojených klientů, mezi které dnes patří mj. Euromedia Group, Městská část Praha 10, Ostravská univerzita nebo Albert ČR: „Nedělám rozdíly mezi velkými a malými zakázkami, všechny jsou stejně důležité. Každá spolupráce nás v určitém aspektu posouvá vpřed. Nejvíce pak ty, které jsou technologickou výzvou. Například interní systémy, které usnadňují a zefektivňují chod firem, nebo on-line uživatelské systémy jako např. pro společnost Albert a její projekt Zdravá 5, kde jsme společně s kolegy realizovali objednávkový systém výuky pro organizace, lektory a administrátory.“ Na reference a přehled Petrových projektů se můžete podívat v jeho prezentaci.
V BBC článku Creating an online course 'changed my life' Susie Bearne vysvětluje, jak mohou nezávislí profesionálové těžit z tvorby online kurzů. Začíná příběhem Lucy Gough, londýnské interiérové stylistky, která otočila své podnikání během koronavirové krize k lepšímu díky vytvoření úspěšného online kurzu interiérového designu dostupného globálně přes Thinkific. „E-learningové platformy procházejí díky pandemii bezprecedentním růstem poptávky,“ píše autorka článku a dále zmiňuje i některá rizika od kurzů, které nelze jednoduše vypovědět, po podvodné nabídky.
Uzavírá ale světlým příkladem další vynikající profesionálky. Vídeňanka Leila Gharani prodává své vysoce hodnocené kurzy Excelu přes Udemy od roku 2016 se 6místnými výnosy (nikoli v korunách) a jen za duben prodala 10,400 nových účastí. Jakkoli může být vytvoření online kurzu pro většinu freelancerů pěkným vedlejším příjmem, v některých případech může zjevně vystřelit jejich byznys do globální ligy.
Finmag je vynikající časopis, který mj. píše o řadě podnikatelských témat zajímavých i pro nás freelancery. K tomu se teď přidá Robert Vlach s pravidelnými články o podnikání (nejen) na volné noze. Ten první je klasický otvírák k tématu, ale už ten další bude úplně z jiného soudku. Roční předplatné stojí pouze 294 Kč.
Britský Freelancer Club je zářným příkladem freelance platformy, která nebere provize od svých členů ani jejich zákazníků, a místo toho nabízí přímočaré placené členství. Nabízejí tarify od 0 do 20 liber měsíčně (£240 ročně při měsíční úhradě) a v současnosti podporují 40.000 kreativních profesionálů v růstu jejich podnikání a hledání nových projektů či klientů.
Jon Younger klub chválí v nedávném článku pro Forbes a cituje CEO Matta Dowlinga: „Freelancer, nikoli platforma, ‚vlastní‘ svůj vztah s klientem. Nejsme tržištěm práce v tradičním slova smyslu — nezadržujeme platby, ani si nebereme provizi, naše zapojení končí propojením firmy s freelancerem.“
Fortune píše, proč si šéf Upworku myslí, že pandemie zajistí freelancerům více práce. Velké ekonomické propady zvyšují poptávku po službách freelancerů a na druhé straně i jejich potřebu posílit marketing.
Co ovšem v článku chybí, je, že navzdory velkému mediálnímu zájmu zprostředkovávají online platformy jako Uber, TaskRabbit či Upwork práci méně než 1 % Američanů (podle Gig Economy Data Hub).
Autorské právo pro freelancery a hlavně pak kreativní profesionály — srozumitelně a prakticky v článku Olgy Pohl.
Jak psát jednoduše? Ondřej Ilinčev v novém článku: „Část lidí používá příliš složitý jazyk jako obranu, UX designéry nevyjímaje. Heuristická analýza, paralax, gestalt principy, STDC framework. Ano vypadáte jako odborník. Ale vaši zákazníci tomu pravděpodobně nerozumí a bojí se zeptat, aby nevypadali hloupě.“
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.